Trykkplate clutch til din bil

Trykkplate clutch For Top bilmerker
- Trykkplate clutch VW GOLF
- Trykkplate clutch MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Trykkplate clutch BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- Trykkplate clutch AUDI A4
- Trykkplate clutch VW TRANSPORTER
- Trykkplate clutch VW PASSAT
- VOLVO V70
- Trykkplate clutch AUDI A6
- Trykkplate clutch MITSUBISHI OUTLANDER
- Trykkplate clutch TOYOTA AVENSIS
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Trykkplate clutch FIAT DUCATO
- Trykkplate clutch FORD MONDEO
- Trykkplate clutch VW CADDY
- TOYOTA LAND CRUISER
- Trykkplate clutch SKODA OCTAVIA
- Trykkplate clutch TOYOTA RAV 4
- Trykkplate clutch MERCEDES-BENZ VITO
- VOLVO XC70
Er Trykkplate clutch defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Kobling (clutch) i bilen er ansvarlig for at hjulene konstant får et passende dreiemoment. Bare på denne måten kan det oppnås at bilen jevnt og raskt kjører oppoverbakke og ikke blir ukontrollerbar når det kjøres i nedoverbakke. Alle koblinger må være i stand til å overføre dreiemomentet som leveres av veivakselen og på tilsvarende måte muliggjøre girskifte. Clutchens funksjon er derfor å koble ut girkassen når bilen settes i et annet gir, og deretter fortsette å overføre dreiemomentet, uten å tillate svingninger.
Innenfor clutchen brukes et friksjonssystem for dette formålet som består av trykkplate, svinghjul og koblingsskive. Dette sitter i sin egen kasse, og svinghjulet og trykkplaten er fastskrudd direkte til kassen, for å sikre en stødig stilling. Når utrykkeren frikobler drivverket fra motoren, blir det mulig å gire ned eller opp på girkassen. Deretter settes clutchtrykkplaten i gang, noe som gjør at motorens aktuelle dreiemoment igjen kan overføres til girkassens aksel. Svinghjulet støtte dette ved å gjøre overføringen vibrasjonsfri, d.v.s. dynamisk stabil. Deretter blir clutchtrykkplaten koblet til koblingsskiven. De to delene trykkes inn mot hverandre. Trykket kommer fra fjærer. Enkle og solide skruefjærer har i årtier utgjort en integrerende bestanddel av clutchtrykkplatene, inntil 1970-tallet, da tallerkenfjærer kom opp. De viktigste fortrinnene med en clutch utstyrt med tallerkenfjærer, er dens ufølsomhet ved svært høye omdreiningstall, noe som ofte oppnås i sportsbiler og biler av øverste klasse. Det forventes en svært lang levetid, og til slutt at det består av færre komponenter, noe som gjør produksjonen enklere og mer kostnadseffektiv.
Man må uansett vente seg noe slitasje, når dødgangen i clutchen forandrer seg. Dette merkes også på clutchpedalen, som nå krever påtakelig mer kraft når du trår på den. Er dette tilfelle, fører det til at skivene snart slites. I tillegg blir øvrige komponenter som clutchtrykkplate og svinghjul også utsatt for overbelastninger dersom det genereres for mye varme. Hvis dette allerede har skjedd, er du velkommen til vår nettbutikk som alltid tilbyr et bredt utvalg av nye reservedeler av høy kvalitet og til rimelige priser, f.eks. utjevningsbeholder, blinkrelé, bremseklave, dreieknapp, ekspansjonsventil osv.