LED tåkelys – hvordan legge om og samsvare med juridiske krav?

LED tåkelys - hvordan legge om og samsvare med juridiske krav?

LED, “lysdiode”, har mange fordeler over tradisjonelle lyspærer og xenon-lamper. De bruker mindre strøm med samme lysstyrke. De er mer effektive og mer holdbare. I tillegg oppleves de som mindre blendende. Det kan derfor være fordelaktig å bytte, men det er ikke helt enkelt. Det er et par ting som må overholdes, i tillegg til omleggingen.

Hva er et tåkelys?

Vi har alle sett tåkelys på rallybiler, hvor de er tydelig installert på taket og brukes når føreren opplever ugunstige, visuelle forhold.

De fleste vanlige biler har også tåkelys, vanligvis funnet på bunnen av fremre kant på begge sider av radiatorgrillen eller i spesielle fordypninger. De er beregnet for bruk når normalt nærlys er utilstrekkelig, dvs. ved tungt regn, om natten på ubelyste veier eller ved tåke.

Hvordan reguleres LED tåkelys?

Fremre tåkelys er valgfritt i Storbritannia, hvor bakre tåkelys er obligatorisk. Nye biler er obligatorisk utstyrt med dagskjørelys (DRL). Fremre tåkelys ka brukes som dagskjørelys på den betingelse at de har tilstrekkelig dimmefunksjon og plasseres symmetrisk foran på bilen.

Dette er tilfelle for de fleste biler. Spesifiseringer for det tekniske regelverket utstedes av flere EU-kommisjoner, for eksempel De forente nasjoners økonomiske kommisjon for Europa.

Tåkelyset må enten være hvit eller lys gul. Andre farger er forbudt. Det er kun tillat å slå dem på når sikten er betydelig svekket og når de brukes sammen med nærlys eller parkeringslys. Ulovlig bruk av tåkelys bøtelegges med 490 NOK.

Hva er fordelene med å legge om?

Tradisjonelle tåkelys bruker eksepsjonelle klare pærer som forbruker en betydelig mengde strøm. De er ikke billige og levetiden er begrenset. Det er derfor ikke fordelaktig å bruke dem samtidig med dagskjørelys, selv under de riktige dimmede forholdene. Det gjelder ikke LED. Levetiden tilsvarer 10 000 og noen ganger 30 000 timer (mellom 3 og 5 år), hvor lysstyrken og energieffektivitet er betydelig bedre. På grunn av de tekniske egenskapene, er LED-lys en pulserende lyskilde. Dette er en av grunnene til at den blendende effekten oppfattes å være mindre sterk. Bruk av moderne lyskilder forhindrer dermed at motgående trafikk blir blendet, samt at du blender deg selv i tåken, noe som kan skje når skarpt lys reflekteres av de ørsmå vanndråpene i tåken.

Hva som må overholdes ved kjøp

LED tåkelys er tilgjengelig i flere versjoner, varierer etter funksjon samt teknisk ytelse. Det finnes tåkelys for 12V innebygd nettverk, for 24V og 48V. Sistnevnte finnes bare i moderne hybridkjøretøy. Mange tåkelys er utstyrt med dimming, noe som gjør at de kan brukes som DRL. Modeller uten denne funksjonen finnes og må merkes spesielt som dette. Det samme gjelder for adaptive frontlys som lar hovedlysene følge buen i svinger. Noen LED tåkelys krever installasjon av en egen kontrollmodul i motorrommet. Andre mates av en pluggforbindelse og kobles bare til en sikringsboks.

ECE og SAE-sertifisering for produkter sørger for at installasjonen er riktig juridisk. Bruk av ikke-godkjente reservedeler gjør bilen uegnet for bruk i trafikk. Brudd på disse reglene kan føre til store bøter, og en mer alvorlig konsekvens er mulig tap av beskyttelse fra forsikringen ved et uhell.

Før installasjonen: Oversikt over de nevnte emnene:
– LED tåkelys er en del av lyssystemet i familiebiler, busser og lastebiler, og er beregnet for å støtte sjåføren med skarpt lys dersom siktforholdene er betydelig svekket.

Hvorfor legge om?
– Led er mer energieffektive og har bedre lysstyrke med samme strømforbruk. Dessuten blender de mindre, og forhindrer at motgående trafikk blir hindret og at du blender deg selv ved tåke.

Følgende er påbudt:
– LED tåkelys er hvite eller gule
– De kan bare brukes i kombinasjon med nærlys eller parkeringslys
– Det er tillatt å bruke dem som DRL når denne funksjonen er tilgjengelig
– Fremre tåkelys er ikke obligatorisk

Overhold følgende:
– LED tåkelys kan være utviklet for 12V, 24V eller 48V
– Formen bestemmes av produsenten og bilmodell
– Avhengig av bruk, må ekstra enheter installeres
– Kun godkjente reservedeler er tillatt
– Brudd kan ha alvorlige konsekvenser

Trinn-for-trinn bruksanvisning: legge om og kabling

Hint: LED tåkelys med andre funksjoner (adaptive frontlys og DRL) krever en kontrollenhet. Du må derfor finner en egnet plass i motorrommet i umiddelbar nærhet av batteriet før installasjon, samt nær montasjen med frontlys.

Trinn 1: Lokaliser gamle tåkelys. Sjekk hvilke verktøy du trenger for demontering: flat skrutrekker, torx skrutrekker eller stjerneskrutrekker og justerbar skrunøkkel.
Trinn 2: Lirk plastdekselet forsiktig av for å nå dekselet til tåkelyset. Versjon og størrelse kan variere, avhengig av kjøretøyet (om nødvendig, se etter i bilens brukerhåndbok).
Trinn 3: Fjern dekselet med et egnet verktøy og fjern pluggforbindelsen forsiktig.
Trinn 4: Åpne panseret og fest kontrollenheten med et stykke dobbeltsidig tape, spraylim eller lignende metoder på ønsket plassering (se installasjonsveiledningen).
Trinn 5: Trekk en ekstra kabel gjennom akslene i retning av stedet for installasjonen. Koble den tilgjengelige pluggen sammen med adapter stykkene og adapterne med begge deksler.
Trinn 6: Start ved kontrollenheten, koble til strømkabelen (rød) med batteriets positive pol.
Trinn 7: Deretter kobler du de tilsvarende fargekodede kablene (svart eller brun) med batteriets negative pol.
Trinn 8: For adaptivt frontlys funksjon som følger svingen, må terminalen kobles med tilgjengelige kontrollkabler. Tilsvarende prosedyre finner du i installasjonshåndboken.
Trinn 9: For DRL funksjon, se i bilens sikringsboks for tilkobling med tenningen (manuell eller multimeter). Koble tilgjengelig kabel med tilgjengelig adapter stykke.
Trinn 10: Kontroller om DRL slås på ved å vri på tenningsnøkkelen. Ved samme anledning, kontroller tåkelysene også.
Trinn 11: Før dekslene på plass og fest dem med tilsvarende verktøy.
Trinn 12: Fest plastdeksel og lukk panseret. En siste test fullfører omleggingen.