Hvordan bytte girolje? – DIY-tips og manuell veiledning

Hvordan bytte girolje? - DIY-tips og manuell veiledning

Oljeskift i bilen er like nødvendig som det er dyrt. De fleste biler trenger ikke å dra til verkstedet. Du kan bytte girolje selv og spare penger med litt tekniske ferdigheter. Vi viser deg hvordan et oljeskift fungerer og hva som alltid må overholdes.

Hvorfor bør giroljen byttes i det hele tatt?

Hvorfor bør giroljen byttes i det hele tatt?

Olje er et viktig smøremiddel i enhver bil som forhindrer friksjon i hjuloppheng og driv-teknologi. Metallkomponenter er overalt i motoren, varmes raskt opp og kommer i kontakt med hverandre. Uten olje som smøremiddel vil det raskt oppstå slitasje, noe som fører til alvorlige skader på girkassen. Uønsket friksjon forhindres med girolje og forlenger levetiden på bilen.

Dessverre mister girolje effekt over tid. Støv og smuss fører til at oljen mister kvalitet og ytelse med hensyn til motorens forbrenning. Dessuten forekommer det et gradvis tap av olje. Dette tapet blir ikke avdekket så snart varsellampen for lekkende motorolje lyser på dashbordet, men må likevel holdes et øye med.

Bytte eller legge til olje

Bytte eller legge til girolje

Girolje byttes ikke like ofte som motorolje. Sistnevnte må byttes hvert ett til to år, tilsettes girolje ofte bare én gang i løpet av bilens levetid. Mot den generelle oppfatningen, gjelder ikke bare følgende anbefaling for biler med tradisjonell manuell girkasse: du bør også vurdere å bytte girolje etter noen år om du har automatgir.

Girolje for manuelle girkasser

Girolje for manuelle girkasser

billig fra 65,46 kr

Kjøp nå

Det kan være nyttig å tilsette olje når mer omfattende tap av olje er angitt. For eksempel, dette kan komme til syne når en erfaren bilmekaniker utfører en inspeksjon. Under kjøring kan det bli tydelig at det er for lite olje i girkassen og at det er nødvendig å legge til olje. Dette gjelder for eksempel hvis du hører uvanlige, høye lyder når du skifter gir. Metalldeler i girkassen gnisser sammen og giroljen utfører ikke lengre sin oppgave som smøremiddel. I tillegg til manglende olje, kan også for gammel girolje føre til disse symptomene.

Hvilken olje trenger du?

Hvilken girolje trenger du?

Andre kriterier gjelder for girolje enn for motorolje. Den vanlige motoroljen til bil din, med typebetegnelsen som 5W-30 osv. kan ikke brukes under noen omstendigheter. Girolje har forskjellige internasjonale standarder. I konstruksjonen på moderne biler spiller versjonene GL-3 til GL-5 en viktig rolle. Ettersom feil valg av girolje fremprovoserer skader, må du informere deg på forhånd om hvilken olje som er den rette å kjøpe.

Motorolje til røverpris

For eksempel, for biler med anbefaling for GL-5 girolje så anbefales det ikke å velge et lavere tall, ettersom slitasjen øker.
På en annen side er det for lite friksjon hvis du velger GL-5 girolje for biler som er egnet GL-3 eller GL-4. Denne feilen kan gradvis føre til skade på girkassen.

Bytte girolje og miljøet

giroljeskiftintervall

Hvis du ønsker å bytte girolje selv, må du bruke de samme kriteriene for avhending av olje som for motorolje. Den avtappede oljen er kjemisk avfall og bør leveres inn på riktig avfallsstasjon i byen din. Enhver intelligent sjåfør nå til dags handler miljøbevisst, ettersom verksteder også er juridisk forpliktet til å gjøre dette. Du risikerer en stor bot om du kvitter deg med giroljen på annet vis.

Bytte girolje – en oversikt over alt du trenger å vite

Når bør den byttes?
– Avhengig av biltypen
– Generelt sett: én gang hvert fem til åtte år
– Om det oppstår lyder eller feil på girkassen
Hvilken olje?
– Spesiell girolje, ingen motorolje
– Kontroller egnetheten av olje GL-3 til GL-5
Hva koster det?
– Pris per liter: mellom 100 og 200 kr
Fordeler med DIY oljeskift
– Sparer penger sammenlignet med et besøk til verkstedet
Ulemper med DIY oljeskift
– Kan være mye arbeid, avhengig av biltypen
– Personlig ansvarlig for avhending av girolje

Instruksjoner for oljeskift

skift girolje manuell girkasse

I bilens brukerhåndbok kan du lese om hvis og hvordan du kan utføre DIY oljeskift på riktig vis. Den gir deg tips til kontroll av det bestemte oljenivået og hvor du kan finne tappepluggen for girolje. Hvis du ikke er sikker på om du klarer å bytte olje på riktig måte, bør du overlate det til et verksted. Du kan anta at oljeskift er noe mer komplisert enn å bytte motorolje.

Det er litt enklere å bytte olje på en manuell girkasse. Når du har funnet posisjonen til tappepluggen, kan du åpne den på samme måte som oljepannen for motoroljen. Tapp av den gamle oljen til siste dråpe. Ettersom pluggen alltid ligger i bunnen av girkassen, kan det være at den ikke er lett tilgjengelig. Derfor trenger du noe til å løfte bilen for å gjøre denne jobben. En tradisjonell biljekk og lignende verktøy er ikke godt nok for et trygt oljeskift.

oljeskift steg for steg

Du kan tilsette den nye oljen når du har tappet av oljen og skrudd pluggen stramt inn igjen. Vanligvis finnes det en spesiell skrue for å tilsette olje på siden av girkassen. Du kan relativt snart bruke bilen igjen etter å ha fylt på olje. Det er nødvendig å kjøre et par mil og bytte gir noen få ganger for optimal spredning av girolje.

Skifte olje på automatgir – betydelig mer komplisert

Hvilket giroljeFordeler med å skifte girolje selvUlemper ved å skifte girolje selv
Automatgirolje

Automatgirolje

starter på 71,99 kr

til butikken

Det er en større utfordring å bytte olje på en automatisk bil. Avhengig av konstruksjonen, er det ikke mulig å tappe av giroljen fullstendig. Det er ikke mulig å tappe enkelt av den gamle oljen og tilsette ny. Det utføres spesiell utskylling av girkasser på verksteder for moderne bilteknologi, hvor girkassen renses grundig på innsiden for gammel olje. Kun da kan ny olje tilsettes.
Private bileiere ikke har de nødvendige verktøyene og derfor er ikke oljeskift på en automatisk bil en jobb for DIY-ere. Det er fortsatt mulig å tilsette ny olje dersom bilen har mistet olje gradvis over årene.
DIY-oljeskift er vanskelig uten bilheis, også for manuell girkasse. Derfor anbefales kun erfarne bilentusiaster å bytte girolje som har tilstrekkelig tilgang til tappepluggene for giroljen.

Foto: Dmitry Kalinovsky, Antonio-BanderAS, navee sangvitoon, loraks, kostastudio, Redfox1980, Leonid Eremeychuk, Tyler Olson / shutterstock.com