Når er det riktig løsning å slipe bremseskiver?

Når er det riktig løsning å slipe bremseskiver?

En stotrende, rykket brems kan skyldes slitasje hvor det dannes små hull på overflaten av bremseskivene. Dette betyr ikke nødvendigvis at du må kjøpe et nytt sett med bremseskiver. Under visse omstendigheter kan bremseskivene gjøres helt funksjonelle igjen med en enkel, rask og billig løsning.

bremseskiven  slitasjeEnhver bremsemanøver setter materialet under høy belastning, og dette forårsaker alltid litt abrasjon. Som et resultat av dette, kan bremseskiver slites ujevnt med potensielt fatale konsekvenser: bremselengden blir lengre og når du bremser sterkt, kan du tydelig kjenne vibrasjoner i bilen og rattet.

Hvorfor sliping?

Hvorfor sliping av bremseskivenÅ slipe eller ikke å slipe, er ikke et spørsmål men en enkel ligning:

Ingen demontering behøves for å slipe bremseskiver. Verksteder som tilbyr denne tjenesten har vanligvis riktig utstyr, slik at de kan behandle bremseskivene uten å måtte fjerne dem.

Kun hjulet og bremsecaliperen bør fjernes. En profesjonell plansliper koster ca. 90 000 NOK, men likevel starter tjenestegebyret på 490 NOK. Ikke engang de billigste bremseskivene kan konkurrere med dette, for ikke å nevne ekstra arbeidskostnad for å bytte dem.

Avhengig av hvilken type bil du har, kan et nytt sett med bremseskiver bli svært dyrt. Enkle bremseskiver for kompakt- og familiebiler er tilgjengelig til 580 NOK per sett. For tunge, høytytende kjøretøy kan nye bremseskiver koste deg flere tusen kroner. Det er derfor du bør vurdere sliping ved reparerbare skader på bremseskivene.

Bare den beste kvaliteten av bremseskiven

Brembo bremseskiver | Bare den beste kvaliteten

billig fra 109,35 kr

Kjøp online

Reparerbare skader på bremseskiver

Bremseskive konstruksjonEn bremseskive består av en “bjelle/hatt” og friksjonsring. “Bjellen” er den midtre delen av bremseskiven som trekkes over hjulnavet og skrus fast. Ringen er den delen som holder bremsebeleggene.

Reparerbare skader på bremseskiverBremseskiver består av grått støpejern, relativt mykt, men likevel veldig tøft. Kraftige friksjonskrefter har innvirkning på bremseskiven, og overføres med høy skjærspenning til delen hvor “bjellen” og friksjonsringen møtes. Derfor er det viktig at materialet har en viss elastisitet.

Mottakelighet for korrosjon av bremseskivenePrisen for denne hardheten er høy tilbøyelighet for rust. Hvis bilen bare står ute i regnet i tre dager kan det føre til en synlig rustlag på skiven.

Den første bremsemanøveren kan lykkes med å skure dette vekk. Hvis bilen forblir stående i en lengre periode, utvides rusten raskt. Å “bremse rent” en kraftig korrodert bremseskive er ikke særlig fornuftig, ettersom rustpartikler fungerer som et skuremiddel på bremseskiven og bremsebeleggene.

Konsekvensen er den tidligere nevnte dannelsen av små hull på overflaten.
 
 
 

Kort fortalt:

Du kan bruke plansliper ved korrosjon og rifler, på den betingelsen at den minste tillatte tykkelsen til bremseskiven ikke er overskredet.

Skader på bremseskiver som ikke kan repareres

Skader på bremseskiver som ikke kan repareresDet er utrolig at selv kraftig korroderte bremseskiver kan gjøres helt funksjonelle igjen med denne enkle og raske metoden. Hele prosedyren for å slipe bremseskiven tar bare 10 minutter per hjul, inkludert demontering og montering av hjul og bremsecaliper. Likevel finnes det tydelige grenser for behandlingen, som for eksempel:

– Minimal tykkelse
– Materialskade

Den minste tykkelsen til bremseskivenDen minste tykkelsen til bremseskiven bestemmes av produsenten og står inngravert på “bjellen”. Den spesifiserer ikke grensen for bremsesvikt. Den sier bare: “Opptil denne størrelsen er det greit å installere et nytt sett med bremsebelegg”. Alt er beregnet for å sikre det tryggeste resultatet fra vedlikehold av bremsesystemet.

Avhengig av skaden på bremseskiven, kan den minste tykkelsen bli overskredet ved uhell under sliping. I så fall har alt arbeidet vært forgjeves. Derfor bør du passe på at du inspiserer skiven grundig før behandling.

Inspeksjon av bremseskiven inkluderer automatisk at du ser etter sprekker. Disse kan forekomme på kantene, der hvor ringen og bjellen møtes, samt på borehull. Selv om det bare er en bitteliten sprekk, kan ikke skiven brukes lengre. Det betyr slutten for komponenten på motsatt side også. Bremseskiver byttes prinsipielt per aksel.

Se opp for blått

blåfarget bremseskivenVanligvis kan du reparere en bremseskive som har blitt blå, så lenge den minste tykkelsen ikke er overskredet. Likevel er en blå glans i skiven en indikasjon på at det er noe galt med bremsesystemet. Sterk overoppheting fører til at bremseskiven blir blå.

Vanlig bremsing bør ikke ha denne effekten. Hvis bremsestemplene for eksempel sitter fast og bremsebeleggene ikke lengre kobles fra bremseskiven, skjer nøyaktig dette: bremsebeleggene sliper kontinuerlig på skiven med et lett trykk. Friksjonen genererer konstant oppvarming av bremseskiven, og fargelegger den til slutt blå.

I så fall bør hele funksjonen til bremsen sjekkes før sliping.

Hva annet må gjøres

bremseskivene med fått kraftige riflerNår bremseskivene har fått kraftige rifler, bør bremsebeleggene skiftes. Det innebærer bare ett ekstra tiltak, ettersom bremsecaliperen uansett må fjernes før slipingen.

Bremsebelegg er billige slitedeler. Byttet inkludert i service av de fleste som tilbyr sliping. Slitte bremsebelegg kan ellers forårsake lignende slitasje på bremseskiven, og dermed blir hele arbeidet nytteløst.

Biler blir ofte stående ute i lang tid. I så fall er litt rust på bremseskiven uunngåelig. I de fleste tilfeller vil plansliping ta seg av dette. Det bør være tilstrekkelig å sjekke størrelsen på bremsebeleggene.АТЕ keramiske bremseklosser for foraksler og bakaksler
fastsittende bremsestempletBremsestempelet kan likevel sette seg fast når bilen har stått i ro over lang tid. En demontert bremsecaliper er en ideell anledning for å få bremsestempelet til å fungere skikkelig igjen. For å gjøre dette må bremsebeleggene fjernes og bremsen aktiveres.

kan bremsestempelet plasseres tilbake til sin opprinnelige stilling igjen med et verktøy for retur av bremsestempler. Dette verktøyet er ganske billig og fås for 140 – 490 NOK. Likevel bør kontroll og reparasjon av bremsestempel overlates til et verksted. Hvis dette ikke inkluderes i servicepakke for plansliping, bør dette alternativet legges til. Reparasjonen blir ikke særlig mye dyrere og gjenoppretter full sikkerhet.
inspisere styremekanismen på forakselenNår hjulet er demontert og skivebremsen henger til siden, er dette er en utmerket anledning til å inspisere styremekanismen på forakselen. Bilen tryggere og du sparer ytterligere kostnader ved å reparere andre skader nå. Vær spesielt oppmerksom på følgende punkter:

– Hvor stramt fôringene på akselen sitter
– Tilstanden på kuleleddet
– Tilstanden på leddene i hjulopphenget
– Støyutvikling fra hjullagrene
– Funksjonen og tilstanden på støtdemper, spiralfjær og fjærbeinslager
– Tilstanden på A-arm og stabilisatorstag

Alle disse komponentene er relativt enkle å bytte i en bil som har blitt demontert så langt som dette. Du bør bruke anledningen best mulig. En bremseskive som nettopp er slipt er til liten nytte, hvis de andre komponentene i bilen er brukt opp utover slitasjegrensen. Hvis du investerer noen kroner mer nå, så gjenopprettes full sikkerhet under kjøring. Det bør være verdt det.

Foto: Chesky, BELL KA PANG, H K Singh, Sista Vongjintanaruks, Let Geo Create, Mikhail Gnatkovskiy, AOF_SNIPER, Rat007 / shutterstock.com