Å fjerne skrammer og bulker fra bilen din – hvordan bli en DIY bulkelege!

Å fjerne skrammer og bulker fra bilen din - hvordan bli en DIY bulkelege!

Skrammer og bulker på bilen er alltid en plage. Det er bare på vintage biler at visse merker etter bruk verdsettes som “patina”. For vanlige kjøretøy er enhver ekstra bulk det samme som tap av verdi. En komplett utvendig overhaling av et profesjonelt verksted kan bli veldig dyrt, og derfor kan det være verdt å gjøre et DIY-forsøk. Her kan du lese om et par tips til hvordan håndtere skrammer og bulker på bilen din.

Hva som er mulig og hva som ikke er det

Skrammer og bulker på bilen

Skrammer og bulker er små innsøkk i metallplaten på bilen. Skade ved uhell eller en forkvaklet ramme kan ikke repareres på egenhånd.

Jo jevnere og rundere de ytre kantene på bulken er, jo enklere er vanligvis reparasjonen. Hvis de ytre kantene er skarpe og spisse, kan reparasjon på egenhånd bli et problem.

Utfordringen med lakk

En bulk i karosseriet

En bulk i karosseriet forårsaker ikke automatisk en skade på lakken. Lakken på moderne kjøretøy er elastisk, og med litt flaks med en bulk behandles uten behov for ny lakk. Den viktigste delen i nedflating er varme. Kald lakk er sprø og smuldrer lett. Derfor bør bulken varmes godt nok opp til å la lakken tilpasse seg metallet som bøyes.

Tekniske detaljer

Å fjerne skrammer og bulker fra bilen

Bulker blir enten trukket ut fra utsiden eller skjøvet ut fra innsiden. Å sprette ut en bulk fra baksiden gir flere muligheter til å påføre den nødvendige kraften. Likevel krever dette omfattende demontering. Utfordringen med å trekke den ut er å få nok kraft på flekken, uten å skade lakken. Vakuum brukes derfor når den trekkes. I visse tilfeller kan klistremerker med lim brukes. Du må imidlertid være meget forsiktig når du fjerner rester.

Første forsøk: varmt vann

Vask den bulkete overflaten med varmt  vann

Prøv følgende før du bruker verktøy: Vask den bulkete overflaten med varmt, muligens kokende vann. Med litt flaks vil metallet bli fleksibelt og poppe tilbake til sin opprinnelige form. Dette fungerer også på støtfangere av plast. Det varme vannet gir alltid nok varme til å gjøre lakken og materialet jevnt.

Støtfanger butikk

Støtfanger butikk

laveste pris

Bestille på nett

Andre forsøk: avløpspumpe

Tilbakestill bumpen med avløpspumpen

Hvis bulkens størrelse tillater at du plasserer en (ny!) avløpspumpe over den, er dette er en gunstig forutsetning for en vellykket reparasjon. Påfør avløpspumpen og dra kraftig i den etter at du har behandlet bulken med varmt vann. Dette er ofte tilstrekkelig for å reparere store, grunne bulker.

For mindre skrammer og bulker behøves det en liten sugekopp. Sugekopper på holdere til smarttelefon er et passende alternativ. Førsteklasses holdere har sterke, små sugekopper som kan påføres metallet med makt. På forhandlere kan du kjøpe robuste sugekopper for noen få kroner.

Angrip bakfra

Bulken må behandles fra baksiden om disse forsøkene ikke er vellykket. Du kan prøve å trekke med varme klistremerker eller Loctite. Det innebærer imidlertid en betydelig risiko for å skade lakken om du gjør dette. Prøv å reparere fra baksiden først, hvis du vil unngå unødvendig polering og reparasjon av flekker. Til dette trenger du:

1 hårtørker
1 verktøy for demontering for innvendig kledning
1 gummihammer
1 rund vedkubbe eller plaststang med rund spiss på ca. 5 cm i diameter
Fjern den innvendige kledningen

Fjern først den innvendige kledningen. Det anbefales på det sterkeste å bruke et profesjonelt verktøy for demontering til dette. De små spakene koster bare ca. 55 NOK og lar deg lirke ut kantene og knotter på panelet i døren, uten å brekke dem av.

Forsiktig: plastfolien bak dørpappen må festes fullstendig igjen ved montering. Ellers kan vann trenge inn i bilen på allerede første besøk på bilvasken.

Når bulken er avslørt må den varmes først. Dette kan gjøres fra innsiden hvis det ikke er noen plastdeler ved siden av. Alternativt bør metallet varmes opp fra utsiden. Hold alltid en minimumsavstand på ca. 15 cm for å unngå å svi lakken.

Bildeler rabatt-nettbutikk

Når metallet er tilstrekkelig varmet og bulken er eksponert, påfør forsiktige slag med hammeren på katen, og jobb gradvis innover. Hvis kanten er utilgjengelig, bruk den runde vedkubben. Plasser den avrundede tuppen av kubben på det ønskede stedet. Deretter slå forsiktig på den andre enden av stangen med gummihammeren.

Arbeid alltid sirkulært. Dette vil føre til det beste resultatet. Bulken gir etter før eller senere og spretter tilbake til sin opprinnelige form, eller nesten helt tilbake. Det viktigste når du retter ut: mindre er mer! Forsiktige slag fører til raskere resultat, og du unngår unødvendig skade.

Delvis suksess er også et resultat

Fyll skrammer og bulker

Hvis bulken ikke kan repareres med tiltakene som er beskrevet, er fylling og lakkering uunngåelig. Enhver millimeter av det som du har klart å flate ut betyr mindre kitt for fylling. Reparasjonen er enklere og mer holdbar når laget med kitt er tynnere. Tykke lag har en tendens til å smuldre. Dessuten absorberer de vann og fører til korrosjon, noe som forblir uoppdaget i en lang periode.

Fylling – pussing – reparasjon

slipt fullstendig bulker

Å flate ut en bulk delvis jevnt hjelper å påføre laget med kitt så tynt som mulig. Lakken må være ru eller slipt fullstendig av før påfylling. Deretter påføres det et lag med primer. Ettersom spraylakkering påfølger, anbefales det på det sterkeste å teipe over. En lakkreparasjon er alltid ideell fra “kant til kant“. Få en ren overgang på en flat overflate er nesten umulig. Kanter og grenser er ideelle steder for å teipe. For mindre flekker og på gamle biler, kan du prøve med ny lakkering på egenhånd. Det er viktig å bruke riktig farge. Den kan fås fra en tilbehørsforhandler med bilens vognkort.

Alternativ for lakkering

bilen lakkering

Fylling er en del av å klargjøre bilen for lakkering. Hvor nøyaktig lakkeringsarbeidet bør være, bør vurderes på forhånd. Mye penger kan spares ved å fylle og slipe karosseriet fullstendig før du forlater bilen på et verksted for en profesjonell lakkeringsjobb. Dekke til med tape og fjerne kritiske komponenter (baklys, osv.) forenkler oppgaven med lakkering betydelig for profesjonelle. Likevel er en komplett spraylakkering av en gammel bil en investering på flere tusen, opptil titusener, av kroner.

wrapping skrammer og bulker

Hvis du skal fjerne en enkelt eller flere små bulker, kan lakkering være den mest elegante og billigste løsningen. Hvis bilen trenger en total overhaling, finnes det er ett alternativ for ny lakk: wrapping gir nesten lignende effekt. Fordelen: Med litt trening kan enhver hendig DIY-er mestre kunsten med wrapping. Folien er imidlertid akkurat som lakk, den blir bare like bra som grunnlaget. Derfor lønner det seg med forsiktig nedflating og fylling. Selv om wrapping ikke er så veldig enkelt, er det enklere å mestre dette en riktig håndtering av en spraypistol.

Et smart tiltak før salg

klargjøre interiøret av bilen

Fersk, bulkfri lakkering øker verdien av bilen med tusenvis av kroner. Du får igjen for å investere en lørdag i å fjerne bulker i kontanter. Verdien av bilen forbedres i tillegg om du bruker samme energi på å klargjøre interiøret. En fersk og grundig rengjort bil med ren motor, tepper og polstring får deg til å ville sette deg inn og kjøre av sted. Du bør dra full nytte av dette om du vil selge bilen din.

Foto: ESB Professional, ignatius 63, iMoved Studio, loraks, ThamKC, Bhakpong, Alraun, AlexeyNikitin1981, Syda Productions, hedgehog94 / shutterstock.com