Bremsecaliperen sitter i bakerste rad som komponent. Den er til og med ikke synlig på en bil med vanlige felger og navkapsler. Så hvorfor bry seg om å male den i det hele tatt? I denne artikkelen kan du lese om hvordan du kan oppgradere bremsecaliperen og få bilen din til å se bra ut.
Du trenger derfor bare å ta en nærmere titt på felgene. Konstruksjonen er som regel veldig filigran og delikat. Det reduserer vekten og gir en god oversikt over hjulmekanismen. Du kan se tydelig bremsecaliperen som henger der: grått-svart, skitten og rusten. Mellom vakre aluminiumsfelger og en ren bremseskive skiller den seg ut som møkkete. En umalt bremsecaliper kan være flaut, særlig om du har investert i bilens utseende. Detaljhandel og industri har nå tilpasset seg til denne utfordringen.
Bare én riktig måte

Det finnes flere alternativer for lakkering av bil. Spraylakk og wrapping er de vanligste prosedyrene. Hvis budsjettet er stramt og bilen bare er et transportmiddel, så kan rullebørsten brukes. For en bremsecaliper finnes det bare én riktig måte å oppgradere den: med malerpensel.
Den komplekse mekanismen som omringer bremsecaliperen tillater ikke andre prosedyrer. Wrapping er ikke fornuftig ettersom den høye temperaturen på bremsecaliperen fører til at folien smelter. Spraylakkering anbefales egentlig ikke, ettersom belegget blir for tynt. I tillegg risikerer du å spraylakke sensorer og gummibøssinger også, noe som kan vesentlig svekke funksjonen og levetiden til disse komponentene. Kun malerpensel og en stødig hånd garanterer at malingen påføres riktig.
![]() Bremseklave Nynå fra 151,17 krtil butikken ⇒ |
Du beregne 6-8 timer til å male bremsecaliperene.
Du trenger

Handelen tilbyr nå komplette lakksett, særlig for bremsecalipere. Utstyret i disse settene varierer. Et komplett sett inneholder:
– Bremserens
– To-komponent belegg som består av lakk og herder
– Blandeskål
– Malerpensel
– Engangshansker
Dersom settet bare inneholder én flaske med bremserens, anbefaler vi å kjøpe minst en til. For eldre og svært skitne bremsecalipere trenger du i tillegg:
– En hard pensel eller oppvaskbørste
– En stålbørste
– Vinkelsliper med børste som tilbehør
– Bremserens
– Sandpapir eller slipepute
– Maskeringstape
– Munnbind og vernebriller
– Ekstra pensel og blandeskål
Forberedelsen avgjør sluttresultatet
![]() |
Forberedelsene består av tre trinn: – Demontering – Rengjøring – Teipe Nei, ikke bekymre deg: en bremsecaliper ikke trenger total demontering for å males. Den krever likevel litt oppmerksomhet før du går til angrep på rust og skitt med en vinkelsliper. |
Spesielle hensyn er nødvendig for: – Alle gummibøssinger – Alle kanalene – Sensorer |
![]() Sensorene derimot, kan enkelt fjernes. ABS-sensor og slitasjesensor for bremsebelegg kan trekkes ut og henges til siden. Kabelen er spesielt viktig her. Det kan ikke bli skadet. Demontering er effektivt for å forhindre denne risikoen. |
Skrubb til du gråter
![]() Derfor: Når du renser bremsecaliperen, pass på at du bruker munnbind og vernebriller. Hansker er også nyttige: Malingen kan bare fjernes med løsemiddel, noe som er alt annet enn skånsomt mot huden. |
![]() |
![]() Dette verktøyet utgjør ikke noe fare for gummibøssingene. Du bør likevel være spesielt forsiktig med de små støvbelgene av gummi. Rens alle bremsecaliperene før du begynner å lakke den første. |
Dekke med teip – upopulært, men fornuftig
![]() Særlig hullene i bremsecaliperen må plugges i for å forhindre at maling renner inn i dem. Dette gjelder spesielt for hullene i braketten. De kan pålitelig plugges i med et stykke ståltråd, fyrstikk eller en tannpirker. Lakk for bremsecaliper herdes raskt, blir svært viskøs og kan kun fjernes med betydelig innsats etter herding. Derfor er det fornuftig å tape, særlig for uerfarne malere. |
Bland belegget i henhold til instruksjonene
Lakk for bremsecaliper leveres som et to-komponent-løsning. Blandingsforholdet står på pakken. Sørg for å holde deg til den svært nøyaktig. Ved å bruke for mye herder, blir det vanskelig å male ettersom den tørker for raskt. Ved å bruke for lite herder, varer tørkingen svært lenge. La den stå i ca. 10 minutter etter røring. Bremsecaliperen males fra toppen og nedover. Pass alltid på at malingen ikke renner. Malingsstrøket vises alltid i malingen når du maler med børste, noe som du kan kompensere for med et ekstra lag. Likevel trenger lakk for bremsecaliper lang tid å tørke, selv når du bruker riktig blandingsforhold. Det andre laget bør ikke påføres før etter 3 – 4 timer. I mellomtiden kan malebørsten og blandeskålen ha tørket helt opp. Et rent, tomt yoghurtbeger er tilstrekkelig for å lage en ny blanding. Det andre laget gir bremsecaliperen en siste finpuss. |
La det andre laget få herde fullstendig. Nå kan bilen settes sammen igjen. Ikke glem sensorene!

Tips: Braketten kan også fornyes. Du gir bilens ytre en spesiell touch når du gjør dette i en kontrasterende farge.
Detaljer utgjør forskjellen

En malt caliper er en liten, men effektiv detalj i bilens generelle ytre utseende. Du kan gi bilen en optisk touch med litt innsats og billig verktøy. Dessuten kan malte bremsecalipere heve bilens videresalgspris.
Foto: NONGASIMO, BACHTUB DMITRII, Pixotico, jennyt, ra3rn, Sudheer Sakthan, trinityfoto, MR.YURANAN LAKHAPOL, Ksander / shutterstock.com