Å male bremsecaliper: viktig detalj og et skikkelig blikkfang!

Å male bremsecaliper: viktig detalj og et skikkelig blikkfang!

Bremsecaliperen sitter i bakerste rad som komponent. Den er til og med ikke synlig på en bil med vanlige felger og navkapsler. Så hvorfor bry seg om å male den i det hele tatt? I denne artikkelen kan du lese om hvordan du kan oppgradere bremsecaliperen og få bilen din til å se bra ut.

Du trenger derfor bare å ta en nærmere titt på felgene. Konstruksjonen er som regel veldig filigran og delikat. Det reduserer vekten og gir en god oversikt over hjulmekanismen. Du kan se tydelig bremsecaliperen som henger der: grått-svart, skitten og rusten. Mellom vakre aluminiumsfelger og en ren bremseskive skiller den seg ut som møkkete. En umalt bremsecaliper kan være flaut, særlig om du har investert i bilens utseende. Detaljhandel og industri har nå tilpasset seg til denne utfordringen.

Bare én riktig måte

Å male bremsecaliper

Det finnes flere alternativer for lakkering av bil. Spraylakk og wrapping er de vanligste prosedyrene. Hvis budsjettet er stramt og bilen bare er et transportmiddel, så kan rullebørsten brukes. For en bremsecaliper finnes det bare én riktig måte å oppgradere den: med malerpensel.

Den komplekse mekanismen som omringer bremsecaliperen tillater ikke andre prosedyrer. Wrapping er ikke fornuftig ettersom den høye temperaturen på bremsecaliperen fører til at folien smelter. Spraylakkering anbefales egentlig ikke, ettersom belegget blir for tynt. I tillegg risikerer du å spraylakke sensorer og gummibøssinger også, noe som kan vesentlig svekke funksjonen og levetiden til disse komponentene. Kun malerpensel og en stødig hånd garanterer at malingen påføres riktig.

Bremseklave ny

Bremseklave Ny

nå fra 151,17 kr

til butikken

Du beregne 6-8 timer til å male bremsecaliperene.

Du trenger

Malingsett for bremsekalipere

Handelen tilbyr nå komplette lakksett, særlig for bremsecalipere. Utstyret i disse settene varierer. Et komplett sett inneholder:

– Bremserens
– To-komponent belegg som består av lakk og herder
– Blandeskål
– Malerpensel
– Engangshansker

Dersom settet bare inneholder én flaske med bremserens, anbefaler vi å kjøpe minst en til. For eldre og svært skitne bremsecalipere trenger du i tillegg:

– En hard pensel eller oppvaskbørste
– En stålbørste
– Vinkelsliper med børste som tilbehør
– Bremserens
– Sandpapir eller slipepute
– Maskeringstape
– Munnbind og vernebriller
– Ekstra pensel og blandeskål

Forberedelsen avgjør sluttresultatet

Forberedelsene av bremseklaveForberedelse er den avgjørende faktoren for det beste resultatet på lakken. Jo mer innsats og omsorg som investeres i forberedelsen av bilen, jo enklere blir det å male og desto bedre blir sluttresultatet.
Forberedelsene består av tre trinn:
– Demontering
– Rengjøring
– Teipe


Nei, ikke bekymre deg: en bremsecaliper ikke trenger total demontering for å males. Den krever likevel litt oppmerksomhet før du går til angrep på rust og skitt med en vinkelsliper.
Spesielle hensyn er nødvendig for:
– Alle gummibøssinger
– Alle kanalene
– Sensorer
ta hensyn til gummihylserBøssingene og kanalene som de beskytter kan ikke fjernes. Likevel bør du holde et øye med dem under hele prosessen med maling. Hvis noe skulle skje med dem, risikerer du en alvorlig feil. En skadet bøssing mister smørefett, slik at vann og smuss kan trenge inn. Vann fører til at kanalene ruster. Smuss fører til at bremsecaliperen setter seg fast. Resultatet er en brems som sitter fast og bare fungerer på én side. Dette kan føre til en svært farlig situasjon på veien og må repareres umiddelbart. Dette er imidlertid ikke billig. Vanligvis må en helt ny bremsecaliper installeres.
Sensorene derimot, kan enkelt fjernes. ABS-sensor og slitasjesensor for bremsebelegg kan trekkes ut og henges til siden. Kabelen er spesielt viktig her. Det kan ikke bli skadet. Demontering er effektivt for å forhindre denne risikoen.

Skrubb til du gråter

Rengjør bremsekaliper grundigEn bremsecaliper er utsatt for spesielt mye tilgrising. Særlig ettersom abrasjon fra bremsebeleggene blir sittende fast på den som støv og gradvis størkner. I tillegg kommer det abrasjon fra dekk og skitt fra veien. Det størknede laget kan ikke bare tørkes av, men må fjernes med makt, kjemikalier og om nødvendig, det riktige verktøyet. Laget er ganske usunt.
Derfor: Når du renser bremsecaliperen, pass på at du bruker munnbind og vernebriller.
Hansker er også nyttige: Malingen kan bare fjernes med løsemiddel, noe som er alt annet enn skånsomt mot huden.
Rengjør bremsekaliper med stålbørstenBegynn med grov rengjøring med stålbørsten etter at braketten er fjernet. Glatte overflater kan rengjøres raskt og effektivt med vinkelsliper. Hjørner krever påføring for hånd.På steder som er farlig nær bøssinger, bør du rense med en skureklut og masse bremserens. Rengjøringsmiddel for bremser er veldig effektive, samt svært volatil. Derfor bør du alltid sørge for tilstrekkelig ventilasjon når du renser bremsecaliperen.Så snart du føler deg svimmel, avbryt arbeidet og gå ut i frisk luft.
Skyll bremseklave med bremserenserEtter forberedende behandling med slipebørste og manuell stålbørste, må du skylle bremsecaliperen grundig igjen med bremserens ved å bruke stor pensel eller oppvaskkost
Dette verktøyet utgjør ikke noe fare for gummibøssingene. Du bør likevel være spesielt forsiktig med de små støvbelgene av gummi.
Rens alle bremsecaliperene før du begynner å lakke den første.

Dekke med teip – upopulært, men fornuftig

Lim bremseskiven påEkspertenes mening pleier å være ulik om du skal tape eller ikke. Du gjør ikke feil ved å teipe, ettersom det sikrer et rent resultat. Malertape brukes til å teipe over. Alt som ikke bør males får et beskyttende lag. Bremseskiven beskyttes mot sprut fra malingen med strategisk plassert malertape.

Særlig hullene i bremsecaliperen må plugges i for å forhindre at maling renner inn i dem. Dette gjelder spesielt for hullene i braketten. De kan pålitelig plugges i med et stykke ståltråd, fyrstikk eller en tannpirker.

Lakk for bremsecaliper herdes raskt, blir svært viskøs og kan kun fjernes med betydelig innsats etter herding. Derfor er det fornuftig å tape, særlig for uerfarne malere.

Bland belegget i henhold til instruksjonene

Lakk for bremsecaliper leveres som et to-komponent-løsning. Blandingsforholdet står på pakken. Sørg for å holde deg til den svært nøyaktig. Ved å bruke for mye herder, blir det vanskelig å male ettersom den tørker for raskt. Ved å bruke for lite herder, varer tørkingen svært lenge. La den stå i ca. 10 minutter etter røring.
Bremsecaliperen males fra toppen og nedover. Pass alltid på at malingen ikke renner. Malingsstrøket vises alltid i malingen når du maler med børste, noe som du kan kompensere for med et ekstra lag. Likevel trenger lakk for bremsecaliper lang tid å tørke, selv når du bruker riktig blandingsforhold. Det andre laget bør ikke påføres før etter 3 – 4 timer. I mellomtiden kan malebørsten og blandeskålen ha tørket helt opp. Et rent, tomt yoghurtbeger er tilstrekkelig for å lage en ny blanding. Det andre laget gir bremsecaliperen en siste finpuss.

La det andre laget få herde fullstendig. Nå kan bilen settes sammen igjen. Ikke glem sensorene!

Tips: Braketten kan også fornyes. Du gir bilens ytre en spesiell touch når du gjør dette i en kontrasterende farge.

Detaljer utgjør forskjellen

malt bremseklave øker videresalgsverdien

En malt caliper er en liten, men effektiv detalj i bilens generelle ytre utseende. Du kan gi bilen en optisk touch med litt innsats og billig verktøy. Dessuten kan malte bremsecalipere heve bilens videresalgspris.

Foto: NONGASIMO, BACHTUB DMITRII, Pixotico, jennyt, ra3rn, Sudheer Sakthan, trinityfoto, MR.YURANAN LAKHAPOL, Ksander / shutterstock.com