Kollisjonsbil – alltid en sak for bilopphuggeri?

Bilulykke - alltid en sak for bilopphuggeri?

En bil består av en sveiset ramme med delen festet på en slik måte at de kan løsnes. Festemidlene består hovedsakelig av bolter og klemmer. Før i tiden måtte bilen rapporteres dersom chassis ble bøyd som følge av en ulykke. Dette er ikke lenger tilfelle.

kjøp ulykkesbil hva du skal se etter

Når bilen har vært involvert i en ulykke, er det en kollisjonsbil. Det skilles mellom rapporteringspliktige og ikke-rapporteringspliktige skader fra uhell.

En utvetydig definisjon har ikke blitt etablert før nå. Denne følgesvennen fungerer som en guide til hva som på overholdes med hensyn til bilens historie når du vurderer et kjøp.

Ikke-rapporteringspliktige skader fra ulykker

Ikke-rapporteringspliktige skader fra ulykker
Grovt sett er det enighet om at de minste buler eller riper ikke automatisk fører til rapporteringsplikt.
Skader på lys, sidespeil eller andre komponenter av glass må heller ikke rapporteres hvis skaden kan repareres ved å skifte disse delene.

Skader fra uhell som enkelt kan repareres

Skader fra uhell som enkelt kan repareres

Skade fra uhell er enkle å repareres så lenge rammen ikke er bøyd. Rammen består av tak, understell, A-, B- og C-stolper, front og bakpart, inkludert fendere. Så lenge skaden er begrenset til deler som kan løsnes, er reparasjonen veldig enkel: fendere, panser, dører, bagasjeluker og støtfangere skrus simpelthen av og byttes ut ved å montere nye eller brukte deler. Dette kan gjøres i garasjen hjemme.

Bremseskiver billig - ekspresslevering på 24 timer

Kun for profesjonelle: skader på rammen

Bilulykke med skader på rammen

Hvis skader på rammen har innvirkning på bilens stabilitet, kan den kun reddes av en profesjonell reparasjon. Dette er ikke tilfelle for en mindre bulk på bakre fender, noe som alltid kan rettes ut, fylles ut og lakkeres. Hvis bilens chassis er “forskrudd”, er det ikke mulig å reparere den med verktøy du har hjemme. Konsekvensene av en bøyd ramme er:

– Dører og lokk kan ikke lengre lukkes
– Klaring mellom panel er ikke lengre jevn
– Svekket stabilitet under kjøring
Beregn verditapet på ulykkeskjøretøyet

En skadet eller uprofesjonelt reparert ramme gjør bilen uegnet for bruk. Den er ikke lengre trygg i trafikken og må stå parkert til en karosseri-reparatør har rettet den ut. Det kreves en rettebenk for karosseri. Selv om bilen kan trykkes tilbake til sin opprinnelige form, vil den forbli vesentlig mindre stabil enn det den var før ulykken. Ofte involverer en profesjonell reparasjon å bytte separate, bærende plater og bjelker. Et lokalt verksted er ikke alltid tilstrekkelig utstyrt for denne typen reparasjon. Kort sagt: en bil med skade på rammen er kun egnet for bruk som leverandør av komponenter.

Hva med å kjøpe en kollisjonsbil?

Hva med å kjøpe en kollisjonsbil?

Når du kjøper en kollisjonsbil, er det viktig å bli informert på forhånd om skader, spesielt skader som er reparert. Å ikke nevne skader fra ulykke er et forsøk på svindel som kan rapporteres til politiet. Kjøpet kan oppheves i ethvert tilfelle.

Bulker og riper kan neppe unngås i løpet av bilens levetid. Du bør være realistisk: sannsynligheten for at bilen får bulker i løpet av sin eksistens er ganske høy. Hvis du blir presentert en plettfritt ripe- og bulkefri bil under en kjøpshenvendelse, bør du være forsiktig. Meget trolig er det noe som skjules. En forespørsel er utilstrekkelig. Bilens ulykkesfrie tilstand bør nevnes eksplisitt i bilens kjøpekontrakt. “Kontrollert og godkjent” eller lignende uttrykk er ikke tilstrekkelig til å avgjøre om bilen faktisk er fri fra ulykker. Bilen anses generelt sett for å være ulykkesfri uten eksplisitt uttrykk, med mindre det opplyses om noe annet. Likevel er det kun riktig benevnelse som gir nødvendig juridisk sikkerhet.

bil med ulykkesskade

Det finnes ikke et generelt svar på spørsmålet om en kollisjonsbil kan kjøpes. Hvis du er ute etter en billig bruktbil, bør bulker og riper være velkomne til en viss grad. De senker restverdien på bilen betydelig og kan enkelt fikses. Hvis det er en dyr luksusbil, kan mer omfattende skader aksepteres – på den betingelse av at du har midler til profesjonell reparasjon. Restverdien baseres på en ulykkesfri tilstand i prinsipp. Restverdien kan simpelthen nevnes på nett og er et sterkt argument for å fastslå kjøpspris.

Opptil -50% avslag på luftfilter - kjøp billig online

Du har funnet en fin bruktbil – hva nå?

Du bør som nevnt være på vakt når en bruktbil er nylig lakkert og skinnende. Du bør være veldig vitebegjærlig om du mistenker en bilulykke. Det anbefales å ta med en liten magnet med et stykke filt festet på den.

Kontroller klaringer
  • Kontroller klaringerStå foran bilen og se på gapet mellom panser og fender. Klaringen bør være av samme størrelse overalt. Dersom den virker større på venstre enn på høyre side, eller om panser og fender ser ut til å ha vært pusset, er noe galt. Det samme gjelder for klaringen mellom fremre fender og dører. Klaringen bør være jevn her også. Den bør ikke bli bredere eller smalere underveis.
    Nå bør du åpne alle dører, lokk og panser. Hvis de henger, sitter fast eller kan bare åpnes ved å bruke makt, er de skjeve. Hengende dører eller panser som ikke vil lukkes er resultatet av en bøyd ramme.
Å finne fyll
  • Å finne fyll – Sjekk linjene på karosseriet med dørene lukket. Stå rett foran fremre blinklys og se nøye langs siden. Bølgende flekker indikerer fyllarbeid. Beveg magneten over flekken, fortrinnsvis med dekselet av filt på siden av metallet. Du ønsker tross alt ikke å betale for å ripe opp overflaten. Hvis det er merkbare forskjeller i magnetisk adhesjonskraft, har du oppdaget kitt fra fyll.
Ikke på linje og avslørende rester etter lakk
  • Ikke på linje og avslørende rester etter lakk – Start motoren og drei rattet helt til høyre. Se på sporvidden på forhjulene. Hvis de er slitt på én side, er ikke bilen på linje. Dette kan være et tegn på mindre, samt store skader fra uhell. Se etter spor av lakk på dekk og calipere. Hvis det søles lakk etter en oppfriskning, har du avslørt en kollisjonsbil. Gjenta prosessen ved å dreie hjulene til den andre siden.
  • Inspiser sveisespor – Åpne panseret og kontroller fronten omhyggelig. Har en ny radiator vært installert? Er underrammen som bærer radiatoren også ny eller muligens vært “hamret på plass?” Fremre underramme må sveises ved frontkollisjon. Sveisespor kan ses på sømmer og muligens av en utstikkende sveisesøm.
  • Utløst kollisjonspute? Inspiser kupeen. Aktiverte kollisjonsputer etterlater spor. Hvitt støv er et klart tegn på at kollisjonsputen har vært utløst. Skyv setet forover og bakover for å se etter disse partiklene. Du må tydeligvis være svært forsiktig når du flikker på dashbordet. Dra litt i dekselet til kollisjonsputen på rattet. Kollisjonsbiler har ofte et falskt deksel installert. Den løsner raskt og du har avslørt svindleren.
  • Ta bilen med på prøvekjøring – En kort prøvekjøring gir mer klarhet. Hvis bilen trekker til én side, er bilen feiljustert. En ødelagt eksos brøler umiskjennelig høylytt. Skrangling under bremsing er et tegn på feilfungerende bremsebelegg. Dette setter deg på sporet av en kollisjonsbil. Hvis dette ikke ble tydeliggjort på forhånd, anbefaler vi deg å slippe taket. De prøver å lure deg og dette kan vise seg å bli veldig dyrt.

Å selge en kollisjonsbil

Å selge en kollisjonsbil

En kollisjonsbil kan være et handelsobjekt akkurat som andre objekter, og den kan selges uten problem hvis du holder deg til reglene. Hvis du ønsker å selge kollisjonsbilen din med så lite tap av verdi som mulig, kan du reparere mindre skader selv. Vennligst merk deg: Hvis dører og fendere er skiftet ut, må du nevne dette. Bildedokumentasjon på reparerte skader skaper tillit.

Profesjonell reparasjon på et verksted anbefales for luksusbiler. Regningene er også en garanti og reduserer tap av verdi betydelig ved ulykker. Videre kan du vise deg å være troverdig og pålitelig. Dette forenkler salg av bilen og beskytter deg mot ubehagelige juridiske komplikasjoner.

Alternativt kan du ta tap av verdi for gitt ved å selge bilen med synlige skader. Det gir deg også en betydelig pålitelighetsbonus, ettersom du ikke prøver å skjule noe. En potensiell kjøper vil absolutt verdsette din ærlighet.

Foto: Nestor Rizhniak, underworld, correct pictures, Freedom_Studio, kvsan, Vereshchagin Dmitry, Dmitry Kalinovsky, loraks, baranq, Nestor Rizhniak / shutterstock.com