Sidespeil: komfort og høyteknologi

Sidespeil: komfort og høyteknologi

Sidespeilet var noe av det første utstyret som var beregnet for å forbedre bilens sikkerhet og komfort på veien. Motivasjonen var altfor åpenbar: et justerbart, utvendig bakspeil gjør det mulig for sjåføren å observere hva som skjer bak ham, uten å måtte snu seg og miste sikten over veien foran ham.

Det mekaniske prinsippet har ikke endret seg i løpet av årene: et speil monteres på en justerbar mekanisme, selv om systemet har blitt betydelig mer komplisert og komfortabelt.

Dobbel standard

På 1980-tallet betydde forbedring av komfort og utstyr større kostnadspress for bilprodusentene. Dette skyldes at de ubønnhørlige japanske konkurrentene brukte standardutstyr som eiere av biler i luksusklassen bare kunne drømme om: elektrisk vindusløfter, setevarme, justerbare ratt og til og med firehjulstrekk ble tilbudt av Toyota, Subaru, osv. for vanlige biler og biler i kompaktklassen.

Innstilling av bilen sidespeilFor at de skulle klare å holde følge, innførte tyske og italienske produsenter radikale kompromisser: i flere år ble et andre sidespeil på passasjersiden tilbudt som ekstra tilbehør, tilgjengelig mot en avgift. Som et resultat av dette, hadde mange av bilene på veien et merkelig, asymmetriske utseende på grunn av manglende sidespeil. Heldigvis tok denne situasjonen slutt på slutten av 80-årene, og doble sidespeil har vært standard siden den gang.

Funksjon og sikkerhet

Det første sidespeilet hadde bare et kuleledd for manuell justering. Forbindelsen med rammen eller døren var stiv, og de kunne bare beveges i én retning. Dette hadde dramatiske konsekvenser hvis speilet kolliderte med en vegg, lyktestolpe eller sidespeilet til en annen bil, og forårsaket ofte skade på døren som måtte rettes ut og lakkeres som et resultat av dette.

sidespeil-funksjonenNå til dags tilbyr produsentene et bedre alternativ. Sidespeilet har et plasthus montert direkte på vindusrammen. En eventuell kollisjon forårsaker at den foldes inn, eller i verste fall knekkes av uten å skade døren. I smalere omstendigheter kan speilhuset, med sitt svære utseende, foldes sammen. De siste få årene har sidespeil som foldes sammen automatisk vært tilbudt som en spesiell funksjon. På travle veier er ikke dette unødvendig luksus: speil som treffer syklister hører nå fortiden til.

Sidespeil til kampanjeprisen

Sidespeil | Topp utvalg

til kampanjeprisen fra 91,12 kr

til butikken

Det moderne konseptet muliggjør en større versjon av hele speilet. Speilet var relativt lite på mange biler på 1980-tallet. Nå til dags er det ingen grunn til å klage på at sidespeilene ikke er komfortable å se på, selv for bilen i mini-klassen. I tillegg tilbyr mange produsenter ekstra funksjon for huset til sidespeilet: kanten og fronten viste seg å være et utmerket sted for ekstra blinklys. Med moderne og kraftig LED-teknologi i tillegg, er dagens VAN WEZEL sidespeil en essensiell del av bilens signalisering.

Maksimal komfort i all slags vær

Sidespeil med innvendig justeringSidespeil med innvendig justering er vanligvis standard i dag. Vanlige mekaniske løsninger erstattes i økende grad av elektriske justeringssystem. Dette er spesielt praktisk for en bil med minnefunksjon for profiler: matchende justering kan velges ved å trykke på en knapp i biler som brukes av flere førere.
Sidespeil med varme er generelt sett ikke standard enda. Denne funksjonen, som er spesielt praktisk om vinteren, gjør et frossent sidespeil klar til bruk på null komma niks.

Høyteknologi i glasset

speil med gjenværende lysforsterkningUtvikling av teknologi for sidespeil har gjort betydelige fremskritt. Fortidens enkle speil er byttet ut med førsteklasses vakuum-belagte flater med refleksjon og tilpasset krumning, minimerer blindsoner og forbedrer dårlig lys ved skumringen og i mørket.
 
 
 

Ingen frykt ved skade

Uansett hvor teknisk avansert sidespeilet er, er den utsatt for mange farer. Akkurat som før, blir de fort skadet ved kollisjoner. Som tidligere nevnt, er de bygget på en slik måte at de knekker av før de kan forårsake skader på karosseriet.

Et ødelagt speilEt ødelagt speil bør ikke kastes umiddelbart. På grunn av den tekniske kompleksiteten, er komponenten ideell for modulær konstruksjon. Det betyr at tilbehørsbutikker tilbyr alle deler til sidespeil separat. Hvis bare huset, speilglasset eller ankerplaten er skadet, kan det være en billig løsning å bare bytte disse bestemte delene og fortsatt bruke de andre komponentene videre.

Det er veldig enkelt å bytte et ødelagt speilglass. Den limes på holderen. Glass pluss holder kan lirkes ut fra huset med en bred skrutrekker. Du kan prøve å skrape av gjenværende speildeler fra holderen. Det enkleste er derimot å bytte både holder og speil. Prisforskjellen er ubetydelig.Speilglass leveres raskt og billig Overmål det utvendige speilglassetDet er verdt å utføre en inspeksjon før du bytter. Riper kan fylles ut og males over. Sterkt plastlim bør brukes til sprekker.
Det bør ikke trenge vann inn i huset.
Intern elektronikk og mekanisme kan korrodere raskt og bli så skadet at de ikke kan repareres.

Der har vi stilen

Sidespeil komplett erstatningSidespeil er spesielt egnet for å forbedre bilens utseende. En slående farge på lakken eller en komplett erstatning som matcher karosserideler: trimming og tilbehørsbutikker tilbyr et stort utvalg av sidespeil for enhver bil. I tillegg til å bytte ny komponent etter en kollisjon, kan funksjonaliteten til sidespeilet oppgraderes. Avhengig av bilen, finnes det imidlertid begrensninger for dette.

Erstatning og oppgradering av sidespeil

Det er ganske enkelt å bytte sidespeil på de fleste biler. Begynn ved å plassere en pute eller et sammenbrettet teppe på bakken, rett under speilet. Forankringen til sidespeilet, samt elektronikk, finnes bak et deksel på fremre vindusramme.

Bytt utvendige speilDekselet kan lirkes av med en bred skrutrekker. Vurder å beskytte den med en klut for å unngå riper Bak dekslet finnes det tre bolter og plugger. Først fjernes pluggene fra den elektriske justeringen og deretter varmeanlegget til speilet, hvis den har det. Nå fjerner du de tre boltene. Ingen problem her: Speilet sitter fortsatt fast og bør ikke falle av. Selv om det skjer, så lander den på teppet eller puten og forblir uskadet.

Monteringen utføres i motsatt rekkefølge. Hvis du bruker et ettermontert speil, kan det være at tilkoblingspluggen trenger tilrettelegging. Vi anbefaler å bruke en adapter eller bygge en selv. Hvis formen på pluggen passer, men kontaktene er ikke kompatible, blir det nødvendig med tilpasning. Før du begynner å kutte kabelen og bygge en provisorisk løsning ved hjelp av luster terminaler, er det viktig å prøve en profesjonell løsning først.

Retrofit bakspeil med varmeapparatVanligvis fungerer det ikke å utstyre et sidespeil med varme. Den nødvendige tilpasningen av bilens ledninger er ganske komplisert og krever egen sikkerhet. Det er teoretisk sett mulig ved hjelp av en profesjonell bilelektriker. Dette gjelder også for elektrisk justerbare sidespeil. Å ettermontere denne funksjonen er ikke en jobb for lekfolk, især siden hulrommene for bryteren, osv. må freses inn i karosseriplatene på siden. Hjemmeløsninger er ofte utilstrekkelige her også, ettersom du trenger kompetansen til en profesjonell tjenestetilbyder.

Riktig justering av sidespeil

Riktig justering av sidespeilEt sidespeil er kun så god som justeringen. Kun et optimalt justert speil gir tilstrekkelig sikt bakover, og gjør det mulig å reagere på kjøretøy som vil kjøre forbi og alt annet som skjer bak bilen.
Sidespeilet justeres når førersetet og rattet er riktig justert. Et optimalt justert sidespeil lar føreren se bakhjulet i den nederste kanten av speilet. Nå er hele speilet optimalt justert for å overvåke trafikken bak.

Foto: Mihalex, Martin Christopher Parker, Hadrian, M2020, Vladimiroquai, Bhakpong, AHPhotosWPG, jeffy11390, Pixeljoy, Denise Lett, Oleksii Shalamov / shutterstock.com