Hvordan teste og erstatte bremsevæske riktig!

Hvordan teste og erstatte bremsevæske riktig!

En bil som kan bremse er mye viktigere enn at den kan kjøre. Derfor er bremsolje i høy grad den viktigste driftsvæsken i enhver bil. Hvis den mangler eller det er noe er galt med den, er sikkerheten til bilen og alle andre trafikanter i fare. Les alt du trenger å vite om bremsevæske i denne artikkelen.

Hydraulisk kraftoverføring og forsterkning

hydraulisk bremsesystemBremsesystemet, med unntak av parkeringsbremsen, drives av hydraulikk i familiebiler, noe som betyr at bremsekraften overføres via væsker. Væskene har evnen til jevn utdeling, inne i et system med rør og mottakere, og kan ikke komprimeres. Kraften som påføres, f.eks. ved å trå på bremsepedalen, har en umiddelbar effekt på hele systemet.
pneumatisk bremsesystemAlternativt finnes det pneumatiske bremsesystem, samt hybride systemer, hvor hydrauliske og pneumatiske deler jobber sammen. Disse systemene blir funnet i lastebiler og busser. Det er grunnen til at disse kjøretøyene hveser når de stopper ved trafikklys. Begge systemene er finjustert med hverandre. Gassene kan bli komprimert, noe som reduserer og utsetter kraftoverføringen. Dette er den største forskjellen mellom hydrauliske og pneumatiske system.
bremsesystemet i en familiebilFamiliebiler blir utelukkende utstyrt med hydrauliske system. Kun parkeringsbremsen drives av en kabel. Gasser i bremsebelegg kan ha fatale konsekvenser: de kan føre til en fullstendig svikt i bremsesystemet, og forårsaker at sjåfører trykker inn i et vakuum. Han kan ikke gjøre noe som helst for å forhindre at bilen krasjer inn i en hindring.

Hvordan kommer gass seg inn bremsevæsken?

gass i bremsevæskeGass kan komme seg inn i bremsevæske på to måter: bremsing kan forårsake kondensert vann til å koke, noe som forårsaker dampbobler. I tillegg kan luft komme luft inn i bremsesystemet via lekkasjer. Dette er sjeldent, men kan oppstå i eldre bremsesystem eller ved bruk av feil bremsevæske.

Bremsevæske nå 50% billigere

Bremsevæske ► nå 50% billigere

fra bare 22,55 kr

Bestill online

Vann i bremsolje er spesielt kritisk. Denne væsken har bestemte egenskaper og oppgaver:

– Motstand og pålitelighet ved høye og lave temperaturer
– Pålitelig kraftoverføring
– Ingen flokkulering
– Ingen kjemisk reaksjon med eventuelle stoffer som den kommer i kontakt med

Vann er hovedfienden

vann i bremsevæskeBremsevæsken som er tilgjengelig i generell handel er i stand til å imøtekomme disse kravene, men ikke uten bivirkninger. En av disse innvirkningene er at væsken er hygroskopisk, dvs. at den tiltrekker seg vann. Akkurat som en saltblokk absorberer kondensert vann fra luften, vil bremsevæsken gradvis tiltrekke seg vann.
bremsevæske er grønn og grumseteHeldigvis er akkumulert vann godt synlig. Fersk bremsevæske er klar og gyllengul. Gammel og forurenset bremsevæske er grønn og grumsete. Pass på: Når bremsevæsken har denne fargen, er øyeblikket for når den er trygg å bytte blitt overskredet. Umiddelbare tiltak er nødvendig.

Bytt alltid alt

bytte bremsevæskeBremsevæskenivået bør sjekkes før du bytter.
 
Hvis den er for lav, har systemet åpenbart mistet denne viktige hydraulikkvæsken.
Du må finne og reparere lekkasjen først, før du tilsetter ny bremsevæske.
 
 
tilsette ny bremsevæskeVær forsiktig: Bare å tilsette ny bremsolje er feil og farlig.
Den nye bremsevæsken blir forurenset umiddelbart. Hvis lekkasjen ikke repareres, vil bremsesystemet dessuten svikte før eller senere.

 
 
bytte bremseoljeBremsevæsken byttes derfor alltid fullstendig.
Den er enten sugd ut eller tappet ut fra lufteskruen til bremsesylinderen.
Profesjonelle verksted blåser i tillegg bremsesystemet med trykkluft for å frigjøre den fra alle flytende rester.
 
 
 

Ikke glem å avlufte

Det er ikke bare å tilsette ny bremsevæske. Hele bremsesystemet må avluftes, slik at den bare inneholder væske og ingen luft.

bremsesystemet må ventileresDen enkle måten er å plassere en hjelper bak rattet. Begynn med hjulsylinderen som er lengst vekke fra bremsepedalen. For kjøretøy med høyrestyring, som på de britiske øyer, er dette er venstre bakhjul. Lufteskruen åpnes. Hjelperen pumper bremsepedalen til bremsevæsken renner ut. Nå må lufteskruen raskt skrues stramt på og prosedyren gjentas på alle hjulene. I mellomtiden må væskenivået kontrolleres.

Hold deg til vedlikeholdsplanen

Pass på vedlikeholdsplan for bremsevæskeI henhold til loven, må bremsevæsken i bilen byttes annethvert år. Dette dekkes på årskontrollen, og derfor bør gammel bremsevæske identifiseres under inspeksjonen. Inspeksjonen sjekker imidlertid ikke sammensetningen på bremsevæsken, men kun funksjonaliteten og hvor tett bremsesystemet er.

Tilstanden på bremsevæsken er derfor essensiell ved kjøp av bruktbil. Den kan ha stått i ro over svært lang tid eller det kan være at den forrige eieren ikke holdt vedlikeholdsintervallene.

Vårt tips: Tilbehørsbutikker har teststrimler for å måle vanninnholdet i bremsevæsken.
Likevel anbefaler vi at du bytter olje, samt bremsolje, når du kjøper en brukt bil.

Ikke tøm den gamle bremsevæsken i avløpssystemet, men behandle den som kjemisk avfall. Den kan helles i beholderen til den nye oljen og leveres inn på kjøpestedet. Leverandøren tar seg av avfallshåndteringen. Den kan alternativt sendes til nettbutikken eller leveres inn på en avfallsstasjon gratis.

Bremsevæske kan ikke blandes

bremsevæske kan ikke blandesBremsevæsken bør aldri etterfylles tilfeldig. Samme bremsolje må alltid brukes for å endre eller jevne ut: versjonen som er foreskrevet av produsenten. Riktig bremsevæske spesifiseres i henhold til DOT-koden på emballasjen.

I Europa er dette vanligvis DOT 1 – 4.
DOT 5 er hovedsakelig brukt til amerikanske biler.

Det er viktig å handle i henhold til denne informasjonen. Feil bremsevæske kan påvirke komponentene i bremsesystemet, og muligens forårsake lekkasje og forurensing i systemet. Begge deler kan føre til farlige kjøresituasjoner, hvis bremsen svikter.Originale bremseskiver - Ekspresslevering på 24 timer

Pass på merkevarekvaliteten

Pass på merkevarekvaliteten på bremsevæskenBremsen er den bildelen som er mest viktig. Komponentene bør alltid være av førsteklasses kvalitet. Det gjelder også for bremsevæsken. Produkter uten navn fra ukjente kilder kan være kopier og av dårlig kvalitet, og utgjør en ukalkulert risiko. Bremsene krever førsteklasses materiale, selv om det koster mer. Sikkerheten er verdt det.

Foto: Fouad A. Saad, loraks, AlexLMX, sarawutnirothon, Romeo Pj, Chirachai Phitayachamrat, Dmitry Kalinovsky, EremeevStas, FabrikaSimf, Charles Knowles, g-stockstudio / shutterstock.com