En bil som kan bremse er mye viktigere enn at den kan kjøre. Derfor er bremsolje i høy grad den viktigste driftsvæsken i enhver bil. Hvis den mangler eller det er noe er galt med den, er sikkerheten til bilen og alle andre trafikanter i fare. Les alt du trenger å vite om bremsevæske i denne artikkelen.
Hydraulisk kraftoverføring og forsterkning
![]() |
![]() |
![]() |
Hvordan kommer gass seg inn bremsevæsken?
Gass kan komme seg inn i bremsevæske på to måter: bremsing kan forårsake kondensert vann til å koke, noe som forårsaker dampbobler. I tillegg kan luft komme luft inn i bremsesystemet via lekkasjer. Dette er sjeldent, men kan oppstå i eldre bremsesystem eller ved bruk av feil bremsevæske.
![]() Bremsevæske ► nå 50% billigerefra bare 22,55 krBestill online ⇒ |
Vann i bremsolje er spesielt kritisk. Denne væsken har bestemte egenskaper og oppgaver:
– Motstand og pålitelighet ved høye og lave temperaturer – Pålitelig kraftoverføring – Ingen flokkulering – Ingen kjemisk reaksjon med eventuelle stoffer som den kommer i kontakt med |
Vann er hovedfienden
![]() |
![]() |
Bytt alltid alt
Bremsevæskenivået bør sjekkes før du bytter.
Hvis den er for lav, har systemet åpenbart mistet denne viktige hydraulikkvæsken.
Du må finne og reparere lekkasjen først, før du tilsetter ny bremsevæske.
Vær forsiktig: Bare å tilsette ny bremsolje er feil og farlig.
Den nye bremsevæsken blir forurenset umiddelbart. Hvis lekkasjen ikke repareres, vil bremsesystemet dessuten svikte før eller senere.
Bremsevæsken byttes derfor alltid fullstendig.
Den er enten sugd ut eller tappet ut fra lufteskruen til bremsesylinderen.
Profesjonelle verksted blåser i tillegg bremsesystemet med trykkluft for å frigjøre den fra alle flytende rester.
Ikke glem å avlufte
Det er ikke bare å tilsette ny bremsevæske. Hele bremsesystemet må avluftes, slik at den bare inneholder væske og ingen luft.
Den enkle måten er å plassere en hjelper bak rattet. Begynn med hjulsylinderen som er lengst vekke fra bremsepedalen. For kjøretøy med høyrestyring, som på de britiske øyer, er dette er venstre bakhjul. Lufteskruen åpnes. Hjelperen pumper bremsepedalen til bremsevæsken renner ut. Nå må lufteskruen raskt skrues stramt på og prosedyren gjentas på alle hjulene. I mellomtiden må væskenivået kontrolleres.
Hold deg til vedlikeholdsplanen
I henhold til loven, må bremsevæsken i bilen byttes annethvert år. Dette dekkes på årskontrollen, og derfor bør gammel bremsevæske identifiseres under inspeksjonen. Inspeksjonen sjekker imidlertid ikke sammensetningen på bremsevæsken, men kun funksjonaliteten og hvor tett bremsesystemet er.
Tilstanden på bremsevæsken er derfor essensiell ved kjøp av bruktbil. Den kan ha stått i ro over svært lang tid eller det kan være at den forrige eieren ikke holdt vedlikeholdsintervallene.
Vårt tips: Tilbehørsbutikker har teststrimler for å måle vanninnholdet i bremsevæsken. Likevel anbefaler vi at du bytter olje, samt bremsolje, når du kjøper en brukt bil. |
Ikke tøm den gamle bremsevæsken i avløpssystemet, men behandle den som kjemisk avfall. Den kan helles i beholderen til den nye oljen og leveres inn på kjøpestedet. Leverandøren tar seg av avfallshåndteringen. Den kan alternativt sendes til nettbutikken eller leveres inn på en avfallsstasjon gratis.
Bremsevæske kan ikke blandes
Bremsevæsken bør aldri etterfylles tilfeldig. Samme bremsolje må alltid brukes for å endre eller jevne ut: versjonen som er foreskrevet av produsenten. Riktig bremsevæske spesifiseres i henhold til DOT-koden på emballasjen.
I Europa er dette vanligvis DOT 1 – 4. DOT 5 er hovedsakelig brukt til amerikanske biler. |
Det er viktig å handle i henhold til denne informasjonen. Feil bremsevæske kan påvirke komponentene i bremsesystemet, og muligens forårsake lekkasje og forurensing i systemet. Begge deler kan føre til farlige kjøresituasjoner, hvis bremsen svikter.
Pass på merkevarekvaliteten
Bremsen er den bildelen som er mest viktig. Komponentene bør alltid være av førsteklasses kvalitet. Det gjelder også for bremsevæsken. Produkter uten navn fra ukjente kilder kan være kopier og av dårlig kvalitet, og utgjør en ukalkulert risiko. Bremsene krever førsteklasses materiale, selv om det koster mer. Sikkerheten er verdt det.
Foto: Fouad A. Saad, loraks, AlexLMX, sarawutnirothon, Romeo Pj, Chirachai Phitayachamrat, Dmitry Kalinovsky, EremeevStas, FabrikaSimf, Charles Knowles, g-stockstudio / shutterstock.com