Slik bytter du en bremsekaliper – Følg disse veiledningene!

Slik bytter du en bremsekaliper – Følg disse veiledningene!

En bremsekaliper er en viktig komponent i enhver skivebremse. Funksjonaliteten til bremsekaliperen er i stor grad ansvarlig for bremseytelsen i bilen. Derfor kan skader og slitasje ha en betydelig innflytelse på veisikkerheten. Dette er grunnen til at du bør med en gang oppklare enhver skade på bremsekaliperen og skifte ut komponenten. Vi har forberedt all viktig informasjon om denne komponenten, utskiftningen og kostnadene du kan forvente.

Bremsekaliperen: Hva gjør den egentlig?

Bremsekaliperen: Hva gjør den egentlig?Bremsekaliperen er ansvarlig for bremsekraften. En sjåfør som trår på bremsepedalen forårsaker at bremsekaliperen og de interne bremseklossene presses mot bremseskiven av bremsestempelet.

Friksjonen fører til at bilen blir saktere og reduserer farten. Det er altså klart at skade eller tegn på slitasje på bremsekaliperen bør ordnes så snart som mulig. I det verste tilfelle kan du miste bremsekraften helt, noe som kan føre til ulykker.

Videre, hvis reparasjoner ikke utføres raskt, er det en ekstra risiko for betydelig dyrere følgeskader, ettersom bremseklosser og bremseskiver også kan påvirkes. I slike tilfeller blir utskiftningen enda viktigere.

Slik oppdager du skade på bremsekaliperen

Slik oppdager du skade på bremsekaliperenProblemet med skade på bremsekaliperen er at tegnene kan også ha andre årsaker.

Dukker en av nevnte tegnene opp, skal hele bremsesystemet undersøkes for å raskt finne feilen.

Vær oppmerksom på disse tegnene:

1. En merkbar motstand ved akselerering, ofte fulgt av slipe- og skrikelyder.
2. Dekket og felgen blir svært varme pga. en blokkert bremsekaliper.
3. Vær oppmerksom på felgene dine. Er det betydelig mer bremsestøv på felgen enn normalt, skal bremsen på hjulet sjekkes.
4. En blokkert bremsekaliper forårsaker permanent friksjon. Den varmes ikke bare opp, men den gir også en spesiell lukt. Denne lukten er en viktig pekepinn.

Alle disse tegnene er viktige indikatorer og skal under ingen omstendigheter ignoreres. Det skal alltid gjennomføres en sjekk.

Dette er intervallet for sjekk og bytte av bremsekaliperen

Dette er intervallet for sjekk og bytte av bremsekaliperenDu bør som regel ta en rask sjekk av hele bremsesystemet hver gang du skifter dekk. Det finnes ingen spesifikk informasjon om intervaller for inspeksjon eller bytte for deler, som bremser. Årsaken er at slitasje blant annet er avhengig av kjøreytelsen og kjørestilen. Sjåfører som bruker bremsen ofte, vil slite ut deler som bremsekaliperen og bremseklossene mye raskere enn andre sjåfører.

Bremseklave til best pris

Bremsecaliper • Best pris

nå fra 431,11 kr

til butikken

Skifter jeg ut bremsekaliperen selv eller leverer jeg den på et verksted?

Skifter jeg ut bremsekaliperen selv eller leverer jeg den på et verksted?I utgangspunktet anbefales det bare å få bremsekaliperen skiftet ut på et verksted. Tross alt er dette et ekstremt viktig og sikkerhetsrelevant element i bilen.

Du kan derimot gjøre dette selv om du har verktøyet du trenger og den nødvendige kunnskapen og erfaringen. Utskiftingen er nokså enkel og ikke særlig komplisert.

Bremseskiver og bremseklosser skal alltid skiftes ut på begge siderViktig: Bremseskiver og bremseklosser skal alltid skiftes ut på begge sider. Dette gjelder derimot ikke for bremsekaliperen. Du kan skifte dem ut hver for seg om det skulle være nødvendig.

Dette er verktøyet du trenger for utskiftningen

skifte ut bremsekaliperen selvHvis du vil skifte ut bremsekaliperen selv, bør du ha følgende verktøy:

– Et hjulkryss
– En kombinasjonsnøkkel
– En fastnøkkel
– En skiftenøkkel
– En stålbørste
– En skrutrekker med flatt hode
– En stjerneskrutrekker
– En gummihammer
– En beholder til bremsevæsken

Bytte ut bremsekaliperen, trinn for trinn

Bytte ut bremsekaliperen, trinn for trinn– Jekk opp bilen eller kjør den på en bilheis.
– Fjern hjulene.
– Rengjør overgangen fra bremsekabelen til bremsekaliperen med stålbørste.
– Sett beholderen på plass.
– Løs hulbolten på bremsekaliperen med en passende fastnøkkel med skralle.
– Fjern skruen helt og la bremsevæsken renne ut.
– Bruk en flat skrutrekker for å løsne klemmen på håndbremsekabelen.
– Dra håndbremsekabelen ut fra kabelkanalen.
– Løs skruen på bremsekaliperen (dette er skruer med motstykker, derfor skal to nøkler brukes).
– Fjern skruene.
– Ta av bremsekaliperen fra festet.
– Fjern bremseklossene og bremseskivene.

brembo bremseskiver til laveste pris

Før montering:

Rengjør setet til bremseklossene og hjulnavet grundig med en stålbørste– Rengjør setet til bremseklossene og hjulnavet grundig med en stålbørste.
– Nå settes bremsekaliper og alle de andre delene sammen igjen i motsatt rekkefølge.
– For å montere bremsekabelen må støvhetten til bremsekaliperen fjernes.
– Fjern hulbolten og pakningen under.
– Monter bremsekabelen og fikser den med hulbolten som ble fjernet.
– Det siste trinnet er å fylle på bremsevæske og lufte bremsesystemet.

Du skal være oppmerksom på følgende

Skift av bremsekaliper - hva du bør se etter

  • Det er svært viktig å utføre hvert trinn rolig, og frem for alt, grundig. Feil under monteringen kan i verste tilfelle føre til at bilen ikke kan brukes på veien.
  • Det er også svært viktig lufte bremsesystemet grundig etter reparasjonsarbeidet. Luft i bremsesystemet kan ha uforutsette innvirkninger på bremsekraften. Det er f.eks. mulig at bremsingen plutselig forsvinner helt.
  • Pass i tillegg på å samle opp den drenerte bremsevæsken og kast den hos en gjenvinningstasjon. Bremsevæske er skadelig for miljøet og skal ikke tømmes i sluken eller kastes som restavfall.

Dette er kostnadene som skal vurderes

å skifte eller å reparere en bremsekaliperDet kan se komplisert ut å skifte eller å reparere en bremsekaliper. Det kommer derfor ikke som en overraskelse at verkstedet tar en høy pris for dette arbeidet. Det skal gjøres en forskjell mellom vedlikehold eller en liten skade og et bytte.

Alt i alt kan det bli dyrt å skifte ut alle elementene. Har du lite erfaring med bilreparasjoner, bør du likevel bruke et verksted til å gjøre arbeidet. Gebyret kan reduseres hvis kunden selv leverer reservedeler. Iallfall må du alltid se etter originale reservedeler.

  • Prisene kan også variere fra verksted til verksted, avhengig av bilen.
  • For vedlikehold og reparasjon tar et verksted vanligvis mellom 400 kroner og 1100 kroner per hjul.
  • Verkstedet tar for utskiftning mellom 2000 kroner og 5700 kroner per hjul, inkludert reservedeler.
  • Prisen bare for disse ligger rundt 1100 kroner og 3200 kroner, dvs. det er en stor del av verkstedgebyret. Kjøper du dem selv kan du ofte senke regningen betydelig og minimere tapet.

Foto: NONGASIMO, BACHTUB DMITRII, ARENA Creative, Poungsaed-Studio, Alen thien, ALEX_UGALEK, Ohms1999, Oil LS, trinityfoto, Kot500, Jomwaschara Komvorn, Everything I Do / shutterstock.com