Når vindusruten ikke blir våt – Veiledning til spylerdyser!

Når vindusruten ikke blir våt – Veiledning til spylerdyser!

Spylerdyser er en del av rengjøringssystemet til vindusruten og er ansvarlig for å spraye vann og vaskemiddel på en tørr og tilsmusset rute. Jevnt spredd vaskemiddel sørger for en effektiv rengjøringsprosess.

Spylerdysene til vindusrutenSpylerdysene til vindusruten aktiveres automatisk når tørkefunksjonen startes. I de fleste tilfeller brukes den kombinerte blinklys- og vindusviskerbryteren. Pumpen sprayer vaskemiddel på ruten så lenge som bryteren er aktivert. På samme tid beveger viskerne seg frem og tilbake i normal hastighet. Så snart som bryteren slippes løs, vil pumpen stoppe. Viskerne vil tørke et par ganger til for å rengjøre og tørke ruten igjen.

Feil i vindusrutens rengjøringssystem

Feil i vindusrutens rengjøringssystemVindusrutens rengjøringssystem kan få flere feil. Typiske feil er:

– Det kommer ikke vaskemiddel fra spylerdysene.
– Vannet drypper bare fra dysene, uten å nå ruten.
– Vannstrålen «skyter» over eller forbi ruten.
Spylermunnstykke billig

Spyledyser nettbutikk

billig fra 17,74 kr

Kjøp nå

Disse feilene kan vanligvis fikses ganske lett.

Det kommer ikke noe vaskemiddel fra spylerdysene

Det kan være tre årsaker til at det ikke kommer noe vaskemiddel fra spylerdysene:

Det kommer ikke noe vaskemiddel fra spylerdysene– Pumpen fungerer ikke.
– Tilføringsslangen er løs eller mangelfull.
– Spylerdysene er tilstoppet.

Pumpen fungerer ikke

  • En ødelagt spylepumpe vil ikke pumpe noe vann. I tillegg drives ikke pumpens motor. Motoren startes ikke når vindusviskerbryteren benyttes. Parker bilen for å finne feilen, slå av motoren og skru tenningsnøkkelen på «tenning». Åpne panseret og spør hjelperen om å sette på vindusviskerbryteren.

I godt isolerte biler i høy kvalitet er dette en effektiv test av spylepumpens funksjon. Tester du den når du kjører, kan det være at du ikke hører at vindusviskermotoren ikke startes pga. alle de andre motorlydene.

slangen i rengjøringssystemet sjekkes

  • Med et åpent panser og en hjelper, kan slangen i rengjøringssystemet sjekkes med en gang. Spylerdyser er koblet til enkle gummislanger. De kan kobles fra av vibrasjonene. I eldre biler vil elastisiteten til slangen ved koblingspunktet til dysen gradvis svekkes, noe som fører til at munnstykket utvides. Den mest enkle og raske løsningen er i dette tilfellet å kutte av det overflødige stykket og feste slangen igjen. Ideelt sett bør hele slangen skiftes ut.

gnager laget reir i motorrommetPass spesielt på om du ser lekkasjer. Muligens har en mår eller annen gnager laget reir i motorrommet. Et gnaget slange er et solid bevis på dette.

Er dette tilfellet skal alle kabler og slanger i motorrommet sjekkes nøye for andre bitemerker. Forblir en dryppende vann- eller oljeslange uoppdaget, risikerer du en enorm motorskade!

Den mest vanlige feilen i rengjøringssystemet til vindusviskerene er tilstoppede spylerdyser. Det er tre grunner til dette:

– Vaskemiddelet er frosset til.
– Vaskemiddelet er forurenset.
– Spylerdysene er tilstoppet pga. en ekstern påvirking.

Vaskemiddelet er frosset til

  • Tilfrosset vaskemiddel kan være resultatet om du glemmer å skifte til vintermodus. Det eneste du kan gjøre nå er å la middelet tine opp i en varm garasje eller ved å kjøre langt. Deretter tømmes væsken helt og erstattes av væske med frostvæske.
  • Vær forsiktig: Var vaskevannstanken helt full før den frøs, må den sjekkes nøye. Vann utvider seg 10% når det fryser, noe som kan føre til at tanken sprekker.

 

  • Vaskemiddelet er forurensetForurensning i vaskemiddelet skjer svært sjeldent. Av og til lander fremmede partikler i vaskevannstanken. Vanligvis er der umulig, men det kan ikke utelukkes helt. Når vindusviskersystemet repareres, skal det alltid sjekkes at vaskemiddelet er rent. Tanken må rengjøres grundig om det er partikler i den.
  • Spylerdyser tilstoppes vanligvis bare fra utsiden. Regnvann renner nedover frontruten og samler støv og pollen. Disse kan fanges opp i spylerdysene og gradvis tilstoppe dem.

Rengjøre spylerdysene

Rengjøre spylerdyseneFrem til et par år siden var dysene til vindusviskerne bare ekle kuler med drillede hull, som kunne rengjøres og justeres med en nål. I dag, har nye biler ofte viftedyser og mikrosprøyter, som gir en bredere og finere spraystråle og når et større område for hver pumping. Finere dyser har en tendens til å tilstoppet tidligere og kan ikke rengjøres på samme måte. Det finnes et enkelt tips for dette:

  • Den beste løsningen for sprøytedysene er komprimert luft. Det er en effektivt måte å rengjøre dem på, ved å blåse gjennom dem på fremsiden. Det er nødvendig å fjerne dysen først. Monteringen av dysene varierer, avhengig av bilprodusenten.
  • Det kreves til tross ingen verktøy eller bare ett enkelt. Vanligvis kan de dras av for hånd. Alternativt kan det være at de er fiksert med en låsemutter, som må skrus av. Tilkoblingen til tilføringsslangen kan også variere.
  • Det var tidligere en enkel gummislange, som var festet direkte på basen til spylerdysen. I dag har den ofte et endestykke med en fikseringsklemme. Begge kan løsnes lett uten noe verktøy.

Når spylerdysen er fjernet kan den blåses gjennnom

  • Når spylerdysen er fjernet kan den blåses gjennnom.
  • Dette kan gjøres med en trykkenhet på en bensinstasjon. Bare trykk på koblingshylsen i dysen på trykkmekanismen til stålpinnen åpner tilførselsslangen.
  • Nå slås den komprimerte luften på. Etter 3–4 sekunder er sprøytedysen blitt luftet ren. Etterpå plasseres sprøytedysen tilbake igjen, i motsatt rekkefølge av demonteringen. Alt i alt, skal sjekkingen og vedlikeholdet av vindusviskersystemet ikke ta mer enn 15 minutter av tiden din.

Justering av spylerdysene

Justering av spylerdyseneDe store kuledysene er fremdeles i bruk, spesielt på de billige bilene. Det tilbys spesielt verktøy for å justere spylerdyser. Det er derimot vanligvis unødvendig å bruke dem. En tynn drill, en svært tynn skrutrekker eller bare en enkel sikkerhetsnål vil også fungere fint.

Spylerdysen justeres slik at den sprayer på det området som er i sjåførens visuelle område. Justeres den for høyt, sprayes det for mye vann på biltaket. Settes den for lavt, vil for lite væske nå sjåførens visuelle område. Treffpunktet til vaskemiddelet skal ligge i midten av frontrutens øvre tredjedel. Sideveis justeres spylerdysene symmetrisk, slik at hele frontruten sprayes jevnt.

I luksusbiler er justeringen av rengjøringssystemet litt mer komplisert. Den brede og fine strålen genereres ikke lenger av kuledyser, men av ekte høyteknologiske tåkespraydyser. Disse har en justeringsskrue, som kan justeres med en unbrakonøkkel.

Grensene til rengjøringssystemet

Rengjøringssystemet på ruten fremme og bak har sine tekniske grenser. De er bare ment for å rengjøre en litt tilsmusset og støvete vindusrute. Store klumper med smuss, avføring fra fugler eller harde og festsittende insekter kan ofte ikke tørkes av. Tvert imot, hvis tørkesystemet er under belastning, kan hele frontruten tilsmøres og sikten svekkes betydelig.

Grensene til rengjøringssystemetDet kan føre til farlige situasjoner når du kjører. Sjåføren er så å si blindt. Ved ekstrem tilsmussing skal du oppsøke den nærmeste bensinstasjonen, hvor du kan finne ei bøtte og en håndvisker for å fjerne selv den tykkeste smussen fra ruten selv.

Tips og triks mot hvining

de beste vindusviskersystemene kan få et vedvarende problemSelv de beste vindusviskersystemene kan få et vedvarende problem, nemlig den irriterende hylingen fra vindusviskerne. Hviningen skjer når viskerne blir gamle og sprøe.

Bosch viskerbladene med 50 % rabatt

Bosch vindusviskere

med 50 % rabatt

til butikken

Billige viskere er ofte laget av hard gummi, som tenderer til å hyle raskere, selv om nye viskere i høy kvalitet kan også utvikle denne irriterende lyden. I dette tilfellet, er ofte fettrester på viskerbladene årsaken. Rengjøringssystemet kan bare rengjøre dem til dels.

Er dette tilfellet skal viskerne rengjøres med en ren klut med mye vindusvaskemiddel. Dette bør fjerne hviningen.

Foto: Aleksandrs Tituskins, Chirachai Phitayachamrat, Oscar Carrascosa Martinez, g0d4ather, Pepgooner, Dan Race, LastMan21, Siarhei Tolak, Patryk Kosmider, rocharibeiro, Chonlawut, DaViDa S, Shanti Hesse / shutterstock.com