Hva bilen min forteller meg – forstå lyder under kjøring

Hva bilen min forteller meg - forstå lyder under kjøring

Hvis du hører noe plystre, knirke eller skrangle i bilen din, bør du bokstavelig talt spisse ørene. Et trent øre kan hindre farlige situasjoner, kostbare reparasjoner eller at bilen havarerer. I denne artikkelen kan du lese hvordan du kan identifisere de mest vanlige lydene under kjøring.

Identifiser systematisk

Identifiser kjørestøy

I en bil som kjører er det bevegelse i alle kriker og kroker. Motoren er i gang, girene skiftes, hjulene ruller over veien, hjulopphenget spretter og eksosen svinger på understellet for å blåse bort eksosgassene. Systematisk handling kreves for å identifisere en bestemt lyd under kjøring. Hvis det er mulig, slå av så mange systemer du kan for å spore opp årsaken til støy som en detektiv.

bil lager lyd når du står

Den viktigste betingelsen for søket ditt søk er derfor: Å kjøre uhindret. Ideelt sett bør du finner et sted hvor du ikke forventer andre trafikanter. Det må uansett være en asfaltert vei. Humper og slag fra grusveier kan svekke søket ditt unødvendig. I tillegg klarer ikke bilen å opprettholde tilstrekkelig bevegelsesenergi når du kjører over slaghull.

bilskrav når du kjører

Når støyen oppstår under kjøring, trykk på clutchen for å koble ut. Hvis støyen vedvarer, kan clutch og gir ekskluderes fra søket ditt. Nå kan du akselerere igjen. Forutsatt at dette er en lang, rett vei fri fra annen trafikk, slå av motoren mens du kjører.
Trykk på clutchen og koble ut. Bilen ruller nå av sin egen bevegelsesenergi. Hvis du fremdeles kan høre lyden under kjøring, kan du begrense søket ditt til hjulopphenget.

Føler kjørelyd

Hvis lyden har forsvunnet, bruk bremsene med motoren slått av. Vennligst merk deg at det kan være at du må bruke ekstra trykk, fordi bremseassistenten ikke mottok noe trykk med motoren slått av. Styringen blir også betydelig mye tyngre uten motor i biler med servostyring. Bremsene gir lyd fra seg med skrapelyd eller permanent hvining under kjøring.

Stopp bilen. La motoren gå på tomgang og rus motoren høylytt flere ganger. Hvis du kan høre en uvanlig lyd når motoren går på tomgang, kan feilen innskrenkes til motor, driv, vannpumpe eller dynamo.

Bremsediskontere

Bremsediskontere

største utvalg og merkevare kvalitet til lave priser

til butikken

Du kommer nærmere og nærmere årsaken til støy ved å følge denne prosedyren

Hvilken støy er forårsaket av hva?

For å gjøre det enklere å identifisere lyder under kjøring, finner du en liste nedenfor med de mest typiske lydene, årsakene og hva du bør gjøre.

Støy før du begynner å kjøre

 Kjørestøy fra støtdemperen
  1. Piping og klukking når du går inn i bilen: Defekt støtdemper, erstatt.
    Vi anbefaler spesielt å bytte til Monroe støtdempere.
Kjørestøy fra bensinpumpen
  • Myk summing når du dreier bilnøkkelen rundt: normal driftsstøy fra drivstoffpumpen. Ignorer.
Kjører lyder fra instrumentbordets belysning
  • Mykt klikk når du starter bilen, muligens med samtidig som lysene på dashbordet dimmes: jordingskabel er korrodert. Fjern, rengjør og om nødvendig, erstatt og monter på nytt.
Støy når du starter motoren
  • Skrapelyd ved start av bilen: noe skraper i reimdriften. Slå av motoren og sjekk.
Støy fra motorrommet
  • Høylytt hvining fra motoren: Slitt kilerem til dynamo eller vannpumpe. Bytt.
Støy fra lagrene
  • Skrangling som ikke kommer fra motoren: lager i dynamo. Fjern dynamoen og sjekk om lagrene må byttes.
Kjørestøy vannpumpe mangelfull

Støy under de første par meterne

Motorstøy
  1. Skrangling når motoren startes: feil på hydrauliske ventilløftere eller mangel på olje. Kontroller oljenivået. Hvis støyen stopper etter noen minutter, ignorer (forutsatt at oljenivået er OK). Hvis støyen vedvarer, er ventilløfterne slitte og bør skiftes.
Kjøp hydrauliske løftere av ypperste kvalitet
autostøy når du starter
  • Brølende lyd under kjøring ved akselerasjon: defekt eksosanlegg. Total eller delvis utskiftning.

Støy under kjøring

Kjørestøy fra clutchen
  1. Permanent rytmisk skrapelyd: muligens clutchen. Trykk på clutchen. Hvis lyden stanser, er clutchen slitt. Bytt.
Kjørelyd tørker bremseklave
  • Permanent myk hvining under kjøring: bremsecaliperne trenger smøring. Demonter bremsebeleggene og bruk kobberpasta. (Vennligst merk deg: Ikke UNDER NOEN OMSTENDIGHETER bruk smøring eller olje for maskiner!!!)
bilstøy mens du kjører
  • Myk plystrelyd under kjøring: girkassen kan muligens være inntørket. Som det står beskrevet, sjekk med motoren på tomgang og se etter oljelekkasje.
Bremser for kjørestøy
  • Metallisk skrapelyd når du bremser: bremsebeleggene på bremseklossene eller skoene er helt utslitte!! Ideelt sett bør du stoppe bilen og få den tauet bort. Ellers: Kjør til verkstedet så snart som mulig. Kjør sakte og unngå bremsing.
Bremseklosser av høy kvalitet ATE gratis frakt
Styrestøy
  • Banking og skranglelyder ved styring: feil på kuleledd. Erstatt umiddelbart: bilen er ikke lenger trygg i trafikken.
Stabilisator mangelfull
  • Skranglelyd når du kjører over slaghull: styrestag, stabilisatorstag eller støtdemperne er defekt. Få dem sjekket og byttet ut på et verksted.
bilstøy motorbrakett utslitt
  • Rykkende og bankende lyder ved endring av belastning: motorens gummifester er slitte. Bytt.
Kjørestøy mangelfullt hjullager
  • Summelyd under styring: defekt hjullager. Bytt.
Hjullager - rask frakt

Hjullager | Rask frakt

tilgjengelig fra 36,17 kr.

Kjøp online

Kjørestøy fra løse støtfangere
  • Ukarakteristisk skraping og skrangling under kjøring: bilens støtfangere kan ha løsnet. Sjekk at alle delene i karosseriet er på plass.
Bytt ut avgassmanifoldlyder
  • Vislende lyd når motoren er i gang: hårfin sprekk i eksosmanifolden. Delen er klar for å byttes.
Kjørelyder i kjølesystemet
  • Vislende lyd når motoren er slått av: overtrykk i kjølesystemet. Vent til trykket er redusert. Deretter undersøk motoren. Mulige årsaker: radiator, termostat eller toppakning er defekt, perforert slange.
Støy mens hjørnet
  • Hylende dekk i svinger: dekktrykket er for lavt. Dekket er for gammelt eller for slitt.
Dekkstøy
  • Lyden under kjøring av dekkene som ruller er for høy: dekkene er for gamle og gummien er for hard. Dekket kan muligens blitt montert feil vei (mot rulleretningen). Pilmerket på dekket bør alltid peke i rulleretningen.

Støy fra innsiden

Støy fra innsiden
  1. Hylende knirking: viftehjul i kupevifte har tørket inn. Demonter og smør. Vennligst merk deg: Hvis viftehjulet sitter fast, kan det oppstå brann i kabelen til viftemotoren. Se etter røykutvikling! Slå av viften og åpne alle vinduer.
Gnissing når du skifter gir
  • Gnissing når du skifter gir: pedalene eller bowdenkablene har tørket inn. Pedalene kan smøres. Bowdenkablene bør byttes. Vennligst merk deg at hvis dette ignoreres for lenge, kan en bowdenkabel sprekke! I så fall har vann trengt seg inn i kabelen og korrosjon får bowdenkabelen til å hovne opp.
Støy i setet
  • Pipelyder som kommer fra setene: skinnene eller mekanismen til setet har tørket inn. Setet bør demonteres og delene smøres.
Skrangling i dashbordet
  • Skrangling i dashbordet: løs forbindelse. Det kan vise seg å være mye arbeid å finne den. Bank på forskjellige steder på dashbordet med motoren på.
Hvinende vindusviskere
  • Hvinende vindusviskere: vindusviskerbladene er slitte. Bytt med nye og førsteklasses viskerblad.
rimelige vindusviskere

Støy fra understellet

Støy fra understellet
  1. Høylytt skrangling under kjøring, særlig høy belastning: gummifestet i eksosanlegget er løst. Sjekk og skift ut. Alternative årsaker: løse deksler eller hus i motoren.
bilstøy når du kjører
  • Skrangling og lyden av noe som ruller under kjøring: den keramiske kjernen i katalysatoren er ødelagt. Lyden under kjøring blir i utgangspunktet høyere og deretter lavere, helt til den forsvinner helt. I så fall er katalysatoren tom og dette vil vise seg ved neste kontroll av eksosen.
Katalysatorstøy
  • Skrangling når motoren er i gang: varmeskjoldet til katalysatoren er løs. Dette kan ofte repareres med én eller to sveisepunkter.
eksosstøy hvis det lekker
  • En buldrende lyd under kjøring som gradvis blir høyere: eksosen lekker. Hvis eksosanlegget blir hørbart høyere når du øker motorturtallet, er sannsynligvis bakre eksospotte defekt. Hvis lyden av motoren blir ekstremt høy, er ofte flexirør i eksosanlegget skadet. Eksosanlegget må sjekkes fullstendig for å være sikker. Vanligvis vil du kunne se sotflekker på lekkasjepunktet. Hvis perforeringer oppdages i midten av eksospotten eller i tilkoblingene, kan eksosanlegget dekkes med en enkel hylse som et midlertidig tiltak. Fleksible rør og bakre eksospotte bør til slutt byttes ut. Disse delene er vanligvis ganske billige.

Tips: Finn en erfaren passasjer!

akselerere bilstøy

Problemet med mesteparten av driftsstøyen i bilen er at de forekommer gradvis. Det gjør at du blir vant til lyden under kjøring, noe som får deg til å overse den. Derfor er det alltid nyttig å ha noen andre med deg på kjøretur og spørre ham om han legger merke til noe spesielt. Det unngår at du blir “blind under arbeid” og det oppstår kostbar skade på grunn av feil som oppstår gradvis.

Særlig eldre biler blir “pratsomme” og kan ofte fortelle deg svært pålitelig om hvilke deler som er klar for å byttes. Dette gjør at en “gammel skatt” kan holde seg egnet for trafikk når du har lært deg å ta hensyn til varsellyder.

Foto: Alexandr Shevchenko, Brian A Jackson, ThomsonD, Baloncici, Simple Photo Shot, Daria Filimonova, love_studio, loraks, Voyagerix, sima, Gregory Gerber, Nor Gal, Lopolo, Pataporn Kuanui, NONGASIMO, Chatchai Kritsetsakul, Dewitt, InkHeart, similis, pdsci, khuruzero, Sharomka, Nykonchuk Oleksii, Kwangmoozaa, SARIN KUNTHONG, Corepics VOF, supergenijalac, korkeng, PREM WATTHANAKUL, Maxim Rumyantsev, Sergey Kelin, Andrey_Popov, pdsci / shutterstock.com