For å få optimal belysning av veien med frontlysene, bør en rekke faktorer vurderes som hvor ren reflektor og pleksiglass (gjennomsiktig) deksel er, tilstrekkelig fiksering, rett lampe samt riktig justering. Et hovedlys med feil justering kan blende motgående trafikk eller mislykkes i å lyse opp veien. Begge kan føre til farlige situasjoner ved kjøring i mørket. I denne bruksanvisningen kan du lese hvordan du enkelt justerer frontlysene hjemme.
Før du begynner …

Akkurat som andre designelementer på bilen, er frontlysene underlagt motetrender. Haifinner og skjulte frontlys kom og gikk, og nå befinner vi oss i en epoke med pleksiglass (gjennomsiktig) deksler til frontlys. Disse klare dekslene installeres ved montering og lages av plast, en nedgradering i kvalitet sammenlignet med tidligere frontlys med ripefast glass.

Det finnes mange årsaker til denne endringen, men i all hovedsak har det blitt laget en slitedel. Deksler av pleksiglass er enkle å ripe og blir matte, og vil til slutt ikke passere årskontrollen.
I dette tilfellet anbefaler bilbransjen at den byttes. Det som gjør det mer komplisert, er det faktum at dekslene ikke er tilgjengelig som slite- eller byttedel. Ofte må hele frontlyset byttes dersom dekselet er matt. Ettersom bilen har to hovedlys, her dette især gunstig for reservedel-handelen.
Reparasjon kan forsøkes først, noe som koster omtrent ingenting:

Handelen for tilbehør tilbyr spesielle polersett for vedlikehold av hovedlys. Med litt trening, kan selv alvorlig ripete og matte frontlys gjenopprettes til opprinnelig klarhet. Dette er en noe kronglete oppgave, men det er verdt det med tanke på kostnadene. Kun når dette redningsforsøket har mislyktes, må glasset eller hele frontlyset byttes. Løsninger i hjemmet som tannkrem gir ofte ikke godt nok resultat. Dersom glasset er sprukket eller ødelagt, eller reflektoren blir matt og rusten, er komplett erstatning det eneste alternativet.. For gamle biler med liten restverdi kan et besøk på gjenvinningen være nyttig. Han har ofte alle typer frontlys i butikken.
![]() Hovedlykter • Største utvalgbillig fra 122,35 krBestill nå ⇒ |
Veiledning for justering av hovedlys
Et riktig justert hovedlys er relevant for årskontrollen. Det er derfor nyttig å kontrollere og om nødvendig justere frontlyset før du besøker verkstedet for årskontroll. Til dette trenger du:
![]() (parkeringshus er ideelt egnet) – Kopipapir – Blyant – Målestokk – Bred, farget isolasjonstape – Muligens en lang skrutrekker |
Før justering av hovedlys bør følgende kontrolleres:
![]() 2. Er støtdemperen i orden? 3. Er justeringen for lysstrålen til hovedlyset på null (høyeste punkt)? |
Disse kontrollene er viktig for å sikre at bilen står rett. I tillegg bør reguleringssystemet til frontlyset sjekkes. Et reguleringssystem for frontlys er obligatorisk i EU.
1. Plasser bilen i en nøyaktig avstand på 10 m foran veggen

10 m. avstand er ideell for å beregne ønsket og faktiske verdier. Helning på hovedlys er forskjellig fra bil til bil. Avstanden på 10 m. gir en enkel beregning.
Hvis bare 5 m er tilgjengelig, må det beregnede resultatet deles på to. Avstanden bør aldri ikke være mindre enn 5 m.
2. Finn den øverste kanten på overflaten av lysstrålingen
Den øverste kanten på overflaten av lysstrålingen på nærlysene kan måles med et hvitt ark og en målestokk. Stå foran bilen og hold arket foran hovedlyset. Du kan oppdage at strålen at et øverste område som lyser sterkt. Den mørkere bunnområdet er strølys som bør ignoreres. Mål høyden på den øverste kanten av overflaten med lysstråling og skriv det ned.

I denne anledningen kan du også måle den nederste kanten av overflaten av lysstrålingen. Den bør ikke være lavere enn 500 mm. Dette gjelder for alle kjøretøy, inkludert motorsykler. Hvis denne kanten er lavere, utgjør dette en alvorlig defekt som sannsynligvis fører til at bilen feiler årskontrollen.
Problemet oppstår oftere på biler med lav bakkeklaring. Selv om hjulopphenget opprinnelig var tillatt, kan et gradvis synkende hjuloppheng forsake at denne grenseverdien endres.
3. Overføre høyden på kanten av lysstrålingens overflate

Høyden på kanten av lysstrålingens overflate er nå overført til den opplyste veggen.
Hvis veggen ikke er tilstrekkelig hvit, kan du feste et papirark på veggen på tilsvarende nivå. Den målte høyden på kanten av lysstrålingens overflate overføres til den opplyste veggen med hjelp av blyanten og målestokken.
4. Beregning av ønsket høyde
Med hjelp av riktig helning (vanligvis mellom 1 og 1,5 %) og avstanden mellom kjøretøyet og veggen, kan du beregnet ønsket høyde for hovedlys. En avstand på 10 m og en stigning på 1 % av den øvre kanten av lysstrålingens overflate bør ligge 10 cm under den overførte kanten på lysstrålingens overflate. Ønsket verdi merkes nå av på veggen. Merkingen understrekes av en bit med bred, farget isolasjonstape, slik at den er tydelig synlig på 10 m avstand.
5. Justering av hovedlys

Frontlyset kan justeres med en skrutrekker når ønsket verdien er merket av på veggen. Et par omdreininger bør være tilstrekkelig.
Prosessen gjentas med andre hovedlys. Nå er frontlysene juster, rene og trygge. Ingenting står i veien for en vellykket årskontroll.
Når nivåregulering for hovedlys mislyktes
Nivåregulering for hovedlys er obligatorisk for alle biler. På mange biler, for eksempel Fiat Cinquecento eller Volvo 480, pleide nivåreguleringen for frontlys å være hydraulisk. Som et resultat av dette gikk nivåreguleringen ofte tom etter 5 år. Påfylling og reparasjon viste seg å være ganske komplisert og sjelden vellykket. De fleste system for nivåregulering av frontlys betjenes derfor elektrisk. Ikke bare er dette betydelig mer pålitelig, men også enklere å vedlikeholde. Motorene for nivåreguleringen av frontlys er slitesterke og robuste, og de kan lett skiftes i tilfelle feil. I de fleste tilfeller er imidlertid korroderte kontakter for plugger eller sprukne kabler ansvarlig for feilende nivåregulering av hovedlys. Disse reparasjonene er enkle. Hvis du har en bil med hydraulisk nivåregulering av hovedlys, bør du sjekke om det er mulig å bytte til en elektrisk modul. Overraskende nok, kan nivåreguleringen til Fiat Cinquecento erstattes med et elektronisk system for nivåregulering for Volkswagen Polo 86C 2F, uten problemer. |
Bruk alltid de beste lampene

Selv eldre biler uten kraftige xenon-hovedlys kan oppgraderes med mer oppdatert belysning. Det er viktig å bruke kraftige som mulig. Mer og bedre lys betyr sikker kjøring og bedre synlighet for andre deltakere i trafikken. Ettermontering av dagskjørelys kan være nyttig om bilen ikke har det.

Denne integreringen kan utføres på en lørdags ettermiddag under en generell overhaling av bilens belysning. Bytte av gamle lyspærer for belysning på bakdøren, samt blinklys foran og bak med LED-lamper, fullfører oppgradering, tilpasning og justering av bilens belysningssystem.
Foto: VitaminCo, Jenoche, admin_design, Bhakpong, takoburito, zeljkodan, chin797, Nodty, sima, i viewfinder, Sunny_Images, Corepics VOF / shutterstock.com