Bakre lyddemper For Top bilmerker
- Sluttlyddemper MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Sluttlyddemper AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Sluttlyddemper VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Sluttlyddemper MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Sluttlyddemper SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Lambdasensor (lambdasonde)
(10000 varer)
Monteringssett eksosanlegg
(10000 varer)
Turboaggregat (turbolader)
(10000 varer)
Eksospakning
(10000 varer)
Partikkelfilter
(6249 varer)
Flexirør eksos (fleksirør avgassanlegg)
(2517 varer)Er Bakre lyddemper (sluttlyddemper) defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Superstille kjøring med full ytelse med bakre lyddemper
Bakre lyddemper er en teknisk komponent ved enden av eksosanlegget. Den sørger for at støyutviklingen fra motoren begrenses så mye som mulig. En intakt bakre lyddemper garanterer rolig kjøring, noe som er bra for fører og omgivelser.
Motorene er mer bråkete enn du tror
Hvis du lurer på hvor mye lyd en motor egentlig lager, prøv å fjern fleksirøret. Det infernalske støyet som selv en liten 1-liters motor med 40 hk kan lage, er utrolig. Det er høyt nok til at du helst bør velge et avsidesliggende område for å unngå å irritere naboene. Årsaken er motorens funksjon: en blanding av drivstoff og luft blir fordampet og tennes med en gnist. Den resulterende eksplosjonen presser stempelet dypt inn i motoren, og drifter veivakselen og alle andre bevegelige deler i bilen. En gjennomsnittlig motor har 1000 - 5000 o/min. Avhengig av størrelsen på motoren, er dette er 2 - 4 eksplosjoner per omdreining, noe som gjør 20 000 eksplosjoner per minutt. Dersom denne støyen slippes ufiltrert ut i omgivelsene, ville du ikke ha klart å høre et eneste ord.
Enkelt prinsipp, billig reservedel
Bakre lyddemper konverterer støy til mekaniske bølger. Teknisk sett er en bakre lyddemper veldig enkel: det er en metallboks med to rør festet til den. Rørene plasseres på tvers i vinkel og overlapper hverandre delvis. Eksosgasser strømmer inn i boksen på den ene siden, sammen med lyden - ikke noe annet enn komprimert luft. Gassen strømmer bakover og når det andre røret. Derfra slippes den ut i miljøet. Lyden derimot, kan ikke strømme bakover. Bevegelsesenergien til den komprimerte luften får metallboksen til å vibrere - ikke noe mer. Vibrasjonene absorberes av lang, robust gummi i opphenget til eksosanlegget. Ingenting når frem til karosseriet.
Kostnader for bakre lyddemper
Bilprodusentene har et valg: enten kan de utvikle eksosanlegg som varer hele levetiden til bilen, eller de kan bygge denne svært utsatte enheten som slitedel. Et førsteklasses alternativ kan bare lages av rustfritt stål. På grunn av den prisen på materialer, og avanserte behandlingen, ville bilen blitt nesten 1000 euro dyrere om det var standard å installere bakre lyddemper av rustfritt stål. Derfor har de fleste biler en bakre lyddemper av enkelt metall. De er tilgjengelige for 30 euro.
Slitasje på bakre lyddemper
Bakre lyddemper utsettes for store belastninger, og utsettes konstant for store temperaturendringer. Dessuten reagerer eksosgassene svært aggressivt når de blandes med vann. Det kan praktisk talt ikke unngås at vann trenger seg inn i den bakre lyddemperen: jo kaldere luften er, jo mer tiltrekker den kjølige, bakre lyddemperen seg fuktighet. Det forklarer hvorfor eksosen alltid eskalerer hvite gasser på vintermorgener.
Særlig på vinterstid, utsettes bakre lyddemper for tre ganger så mye stress: sterke svingninger mellom varmt og kaldt, ekstern erosjon fra veisalt og innvendige angrep fra en blanding av sot og vann, får den bakre lyddemperen til å ruste etterhvert.
Feil på bakre lyddemper
En defekt bakre lyddemper kan ikke ignoreres: bilen blir stadig mer bråkete. Ettersom bakre lyddemperne lages av tynt metall på grunn av vekten, er det generelt sett ikke verdt å sveise den. Platebiter som sveises på det korroderte metallet på den bakre lyddemperen, vil ikke vare særlig lenge. Du kan bare utsette feilen i noen dager, før den bakre lyddemperen bli ødelagt igjen. Det er betydelig mye enklere, billigere og holdbart å bytte den ut.