Lambdasensor (lambdasonde) For Top bilmerker
- Lambdasensor MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Lambdasensor AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Lambdasensor VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Lambdasensor MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Lambdasensor SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Monteringssett eksosanlegg
(10000 varer)
Turboaggregat (turbolader)
(10000 varer)
Bakre lyddemper (sluttlyddemper)
(10000 varer)
Eksospakning
(10000 varer)
Partikkelfilter
(6249 varer)
Flexirør eksos (fleksirør avgassanlegg)
(2517 varer)Er Lambdasensor (lambdasonde) defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Liten komponent, stor effekt
Lambdasensoren, alternativt kalt oksygensensor, er kanskje ikke en så veldig stor komponent. Den har derimot et stort ansvar for motorytelse og effektivitet, ettersom blandingen av drivstoff og luft kun kan settes riktig sammen med korrekt måleverdi. Ikke bare blir du en miljøkriminell av å ignorere feil, ettersom eksosverdiene ikke lengre er innenfor akseptable normer, men det er også økonomisk ugunstig ettersom motoren trenger betydelig mer drivstoff.
Et sammendrag av fakta om lambdasensor:
Hvor er oksygensensoren plassert?
- Lambdasensoren, eller oksygensensoren, plasseres i en brakett i bunnen av bilen, rett foran katalysatoren. Sensoren kan også plasseres bak katalysatoren. Da er det i så fall en diagnostiserende sensor. På noen biler har den et hus av et eller annet slag, men som oftest ligger den fritt til og er enkel å oppdage.
Hvordan virker den?
- Sensoren plasseres direkte i eksosstrømmen som føres gjennom en membran av zirkonium og en Nernst celle (oppkalt etter Walther Nernst). Mengden av oksygenmolekyler sammenlignes med luften i omgivelsene for å bestemme mengden med forbrenningsluft. Den profesjonelle betegnelsen for denne verdien er “lambdaverdi”.
Hva skjer om det oppstår feil?
- Først øker drivstofforbruket og motorytelsen svekkes.
- I begynnelsen kan det være nærmest umerkelig, før det gradvis blir sterkere og sterkere.
- Motoren harker eller kveles regelmessig
- Dersom blandingsforholdet ikke lengre er nøyaktig, kan varsellampen for å sjekke motoren lyse opp.
- I ekstreme tilfeller kveles motoren eller blir vanskelig å starte.
Mulige årsaker
- Materialet på de fleste oksygensensorene blir før eller senere for gammelt. Partikler kan tette igjen membranen og Nernst cellen, og måleytelsen faller.
- Mekaniske belastninger kan i tillegg ødelegge lambdasensoren hvis bilen dumper for hardt ned.
- Sensoren kan bli fullstendig deaktivert på grunn av elektriske skader, f.eks. kortslutning i defekte kabler.
Dra på et verksted eller bytte selv?
- Det er mulig å bytte selv om du har en eldre bil, produsert før det første tiåret i 2000, så sant du har en rampe eller vinsj tilgjengelig.
- For moderne biler trenger du en spesiell ringformet forbindelse, eller kabelen må kuttes og kobles sammen igjen under monteringen.
- Etter installasjonen må du besøke et verksted for å få feilminnet slettet og initiere programvaren.
Videre kjøring med defekt lambdasensor
Dersom du lykkes i å ignorere symptomene (noe som er vanskelig), og fortsetter å kjøre med defekt lambdasensor, kan du få deg en stygg overraskelse i trafikkontroller eller årskontrollen. Bilen er kun egnet for bruk i trafikk hvis eksosverdiene er innenfor akseptable nivåer. Dersom bevisst uaktsomhet kan bevises, kan du få bot for skatteunndragelse.
Forskjeller mellom reservedeler
To forskjellige versjoner er for øyeblikket tilgjengelige på markedet og benyttes av bilprodusentene.
-
- Standard (zirkondioksid) lambdasensor bruker elektrisk spenning til å måle gjenværende oksygen. Proben trenger en driftstemperatur på ca. 350 ᵒC. Målespekteret er ganske lite og passer ikke for alle motorer.
- Bredbåndsensor er en moderne versjon av lambdasensor. Målespekteret er bredere og sensoren passer for bensin-, diesel- og til og med gassmotorer. Moderne biler har ofte flere av disse bredbåndssensorene (differensialmåling) installert.
Begge probene kan enten være formet som en finger eller være flate. Førstnevnte er litt mer solid, ettersom huset ofte har et beskyttende rør som beskytter sensoren mot forbrenningsrester og fuktighet fra kondens. Sistnevnte varmes opp raskere, men er på en annen side mindre robust.
Hvilke kostnader kan forventes?
Som sjåfør kan du knapt noen som helst innvirkning på lambdasensorens levetid, og alt du har å falle tilbake på er produsentens spesifikasjoner. For billige produkter er dette omtrent 160 000 kilometer, mens førsteklasses reservedeler varer ca. 250 000 kilometer. Prisforskjellen er like stor. Den starter på 50 euro, og går opptil 100 euro.
Velger du et førsteklasses produkt kan du betydelig redusere eksosverdier og drivstofforbruk. Dersom du mener at prisen er for høy, inviterer vi deg til å ta en titt i butikken vår. Her finner du alle typer lambdasensorer for alle typer biler, og prisene er lavere enn veiledende priser fra produsentene.