Monteringssett eksosanlegg For Top bilmerker
- Monteringssett eksosanlegg MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Monteringssett eksosanlegg AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Monteringssett eksosanlegg VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Monteringssett eksosanlegg MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Monteringssett eksosanlegg SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Lambdasensor (lambdasonde)
(10000 varer)
Turboaggregat (turbolader)
(10000 varer)
Bakre lyddemper (sluttlyddemper)
(10000 varer)
Eksospakning
(10000 varer)
Partikkelfilter
(6249 varer)
Flexirør eksos (fleksirør avgassanlegg)
(2517 varer)Er Monteringssett eksosanlegg defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
For en rolig og trygg kjøreopplevelse Eksossystemet er en enkel, men likevel meget viktig komponent i bilen. Ikke bare fører det eksosgasser fra motoren bort fra kjøretøyet, men det spiller også en viktig rolle i utslippskontrollen gjennom katalysatoren og lambda-sensoren. Monteringen av eksossystemet sikres av braketter som er laget av varmebestandig gummi. Eksossystemets komponenter Bilens eksossystem starter ved manifoldpakningen og slutter ved enderøret. Mellom disse ligger: - Manifold - Fleksibelt rør - Katalysator med lambdasensor - Midtpotte hvis det er nødvendig, ellers eksosrør - Lydpotte - Enderør om nødvendig I tillegg brukes flere gummibraketter til å montere eksossystemet til kjøretøyets bunn. Monteringssett for eksossystemet inkluderer disse gummibrakettene i tillegg til diverse klemmer og avstandsstykker. Det er vanligvis også utstyrt med et nytt, komplett eksossystem. Det er vanligvis sjelden hele eksosen blir defekt, og derfor kan enkelte av komponentene ofte kjøpes separat. Eksosmonteringen tilbys som et komplett sett, for å sikre korrekt installering. Slitasje og brudd på et eksossystem Eksossystemet frakter de varme eksosgassene fra motoren til utsiden. Som et resultat, blir de veldig varme. Kondens oppstår på innsiden av eksossystemet når bilen kjøler seg ned. Denne effekten merkes spesielt tydelig i vintermånedene. Dette kan ses i form av hvit vanndamp som kommer ut fra eksosen de første minuttene man kjører. Eksossystemet belastes tungt av de ekstreme temperaturendringene, permanent inntrengning av fuktighet, smuss og salt fra veien. Eksosanleggets braketter lider også over tid. De utsettes også for endringer i temperatur og værforhold. I tillegg må brakettene absorbere vibrasjonene i eksosen. Det finnes to ulike design på eksosanlegg: En høykvalitets komponenten som er konstruert for å overleve bilens levetid, eller en rimelig løsning er valgt som kanskje krever flere erstatninger. Et eksempel på en holdbar konstruksjon er et eksossystem som er laget av rustfritt stål. Dette er ekstremt dyrt og overstiger fordelene langt. Eksosanleggets deler er lett tilgjengelige og enkle å skifte ut. Derfor blir ofte det billigere alternativet valgt av produsenten. Reparasjon av eksossystemet Monteringssettet for eksossystemet består for det meste av ulike gummielementer. Disse kan være enkle sløyfer. Men når det kommer til sterkt anstrengte områder, blir tykke gummibuffere brukt. Det er veldig enkelt å skifte ut gummielementene: Den avkjølte eksosen løftes litt opp, den gamle delen fjernes og den nye braketten installeres. En porøs eksosgummi anses som en mangel under hovedkontrollen. Skader på brakettene kan lett ses, og i alvorlige tilfeller er det også hørbart. Eksosen henger da i en uvanlig lav stilling, langt fra kjøretøyet. Siden den vibrasjonsdempende evnen nå er svekket, er det mulig at eksosen treffer bakken eller bilens underside. Dette resulterer i høye bankelyder. Som en nødløsning kan man binde eksosrøret fast med ståltråd. Stoff, kabler eller plastbånd er ikke egnet for dette, da slike materialer kan ta fyr og brenne av de høye temperaturene i eksosen. Ved krysningspunktene mellom de enkelte komponentene i eksossystemet oppstår ofte små lekkasjer. Dette vil føre til sotdannelse eller motorstøy under kjøring. Avstandsstykkene fra monteringssettet kan brukes for å løse dette. De plasseres rett over lekkasjen og skrus fast. Denne løsningen blir også godkjent under en hovedkontroll. Priser på monteringssett Monteringssettet er en av de billigste reservedelene som er tilgjengelig for bilen. Kravene til dimensjonal nøyaktighet og kvalitet er relativt lave, og dermed kan man benytte billige alternativer. Spesielt i eldre biler som trolig står overfor sin siste hovedinspeksjon kan man bruke slike rimelige løsninger. Et monteringssett for eksossystemet koster mellom 8 og 30 euro, avhengig av størrelse og kvalitet. De mer kostbare alternativer inkluderer også vanligvis avstandsstykker. Alle komponentene som finnes i monteringssettet også kjøpes separat. Man må vurdere hvilket alternativ som er best, alt etter den spesifikke saken. Hobbymekanikere som holder på med biler som stadig må repareres, kan ha nytte av monteringssettene da de resterende delene kan komme godt med for fremtidig bruk.