Turboaggregat For Top bilmerker
- Turboaggregat MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Turboaggregat AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Turboaggregat VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Turboaggregat MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Turboaggregat SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Lambdasensor (lambdasonde)
(10000 varer)
Monteringssett eksosanlegg
(10000 varer)
Bakre lyddemper (sluttlyddemper)
(10000 varer)
Eksospakning
(10000 varer)
Partikkelfilter
(6249 varer)
Flexirør eksos (fleksirør avgassanlegg)
(2517 varer)Er Turboaggregat (turbolader) defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Turboladeren sitter i eksossystemet oppstrøms for katalysatoren, og sørger indirekte for at vakuum genereres i innsugningsrøret ved drosselventilen, fordi det blir mer undertrykk der, enn hva som oppstår uten den. Det er fornuftig å tilføre mer luft til drivstoffet, før begge komponentene er blandet og sprøytet inn i sylindere gjennom innsprøytningsventiler. Dette gjør at forbrenningskammeret mottar mer oksygen, noe som bidrar til bedre forbrenning.
Egentlig er det ensbetydende med en økning i motorytelse, uten å måtte forbruke noen ytterligere kilowatt. Resultatet er at sylindrene får mer belastning, og blir dermed armere. Her ligger forklaringen på hvorfor ordet “lader” figurerer i anordningens navn. Dets andre del skyldes at turboladeren utøver sin effekt ved hjelp av en turbin. Skulle eksosgasser komme inn via manifolden, blir de fanget av vifta i turboladeren, og raskt komprimert. Som følge forlater avgassene raskt eksosventilen, og gir med det samme plass i brennkammeret for en følgende porsjon luft/drivstoff-blanding. Dette gjør også at inntakskanalen kan skape vakuum raskere. Motoren på enhver bil kan være utstyrt med en turbolader, slik at selv et bittelite kjøretøy får større ytelse. Riktignok må det først beregnes hvor kraftig turboladeren for en gitt motor skal være, for å kunne velge en passende turbin med hensyn til maksimalt tillatte dimensjoner og yteevne: det viktigste er at turboladeren ikke må være for sterk. Selvsagt vil dette medføre ytterligere endringer på relaterte bilområder.
En økt ytelse fører til en høyere driftstemperatur, slik at det kreves en større vannkjøler. Høyere omdreiningstall innebærer også at bremseskiver raskere slites ut. Dette vil naturligvis påvirke remskiver og reimstrammingen, som må justeres tilsvarende. Til slutt må man forvente økt drivstofforbruk. Først etter å ha veiet alle fordeler kontra ulemper, og gjort opp regnskap over alle kostnader knyttet til ettermonteringen, kan du treffe en riktig beslutning. Dersom du trenger noen reservedeler til utskiftning, vennligst besøk vår nettbutikk, som alltid står til din disposisjon med markedets bredeste utvalg og rimelige priser for bunnpanne, sidevegg, drivstofftilførselsenhet / nivåsensor, viskerarm, tenningsmodul o. l.