Manifold pakning For Top bilmerker
- Manifold pakning MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Manifold pakning AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Manifold pakning VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Manifold pakning MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Manifold pakning SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Lambdasensor (lambdasonde)
(10000 varer)
Monteringssett eksosanlegg
(10000 varer)
Turboaggregat (turbolader)
(10000 varer)
Bakre lyddemper (sluttlyddemper)
(10000 varer)
Partikkelfilter
(6249 varer)
Flexirør eksos (fleksirør avgassanlegg)
(2517 varer)Er Eksospakning defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Eksospakning gjør bilen rolig og trygg Trygt utslipp av eksosgasser sikres av den lille, men viktige komponenten eksospakningen. Eksospakningen tetter forbindelsen mellom motoren og eksosen. Hvor er eksospakningen lokalisert? Eksospakningen kalles ofte "manifoldpakning", på grunn av plasseringen rett på motorblokken, mellom utløpsåpningen og manifolden. Konstruksjonen av eksospakning er spesielt utfordrende fordi den er plassert så nær motorens forbrenningskammer: Den må være så motstandsdyktig mot slitasje som mulig, og skape en helt tett forsegling uavhengig av om motoren er kald eller varm. I tillegg komprimerer manifoldmonteringen eksospakningen betydelig. Til tross for varierende temperaturer, vibrasjoner og bevegelser, må eksospakningen forbli godt festet og tett. Eksospakninger er normalt intakte gjennom hele bilens levetid. Dersom manifolden skal repareres og man fjerner eksospakningen, bør man samtidig skifte ut eksospakningen for å være sikker på at bilen er pålitelig. Eksospakningens design Det viktigste kravet til pakningen mellom manifolden og motoren, er at den er varmebestandig. I motorens forbrenningskammer overstiger temperaturen raskt 1000°C, og varmen overføres via eksosgasser inn i manifolden. På grunn av den nære plasseringen til forbrenningskammeret, blir pakningen nesten direkte utsatt for de høye temperaturene, selv om gassene kjøles ned ganske raskt. Derfor er eksospakninger produsert av temperaturbestandig, materiale som ikke kan brenne. Sterke, varmebestandige metallegeringer brukes vanligvis til å lage nettingen de består av. Flate pakninger laget av kobber og manifoldsegl bestående av presset mineralull er også vanlige. Fordelen med den pressede mineralullen er at den kan fremstilles veldig tynn.For multi-sylindrede motorer er fiberpakninger av presset mineralull det foretrukne valget. I motorsykler brukes derimot nettingløsninger eller flerdelte eksospakninger oftere. Feil på eksospakninger Dersom støyen fra motoren øker, kan det være tegn på en defekt eksospakning. Men ofte er dette en indikasjon på et enda større problem: I tilfeller som dette er en ødelagt bolt eller en sprukket manifold ofte årsaken. Motoren kan ta fyr, eller plastdeler kan svis som følge av eksos på avveier når manifoldpakningen er defekt. Dersom motoren plutselig bråker mer, bør du høre godt etter. Sprekker eller lekkasje oppdages lettest når motoren er kald. En eksoslekkasje tetter seg ofte selv ved høyere temperaturer, siden metall utvides når det varmes opp. En annen indikasjon på at komponenten er skadet, er dersom skrueforbindelser er dekket av sot. Oksygensensorens målinger kan også bli ekstremt unøyaktige dersom en pakning er ødelagt og slipper luft inn i eksossystemet. En ødelagt eksosmanifold-pakning kan også føre til betydelig økning i drivstofforbruket. Kostnad og reparasjon av manifoldpakning Manifoldpakningen er en svært billig slitedel. Størrelse og type gjør at prisen varierer, men det er sjelden den overstiger 20 euro. Pakningen er vanligvis inkludert i settet dersom en manifold må skiftes helt. Utskifting av manifoldpakningen er vanligvis en ganske enkel jobb: Festeskruene til manifolden løsnes, og da faller seglet ut av seg selv. Løsning og stramming av manifoldens skrueforbindelser må utføres med forsiktighet. Boring og reparasjon av gjengene kan bli svært kostbart dersom skruene rives ut. Før nye manifoldskruer skal monteres og brukes, anbefales det at gjengene i motorblokken alltid renses. Ved installasjon av manifolden, er det viktig at man bruker en korrekt justert momentnøkkel. Bare den foreskrevne dreiemoment, sammen med hjelp av nye skruer, garanterer riktig tilpasning av At komponenten passer ordentlig, kan bare garanteres dersom man har riktig momentnøkkel sammen med nye skruer. Dette sikrer at manifolden ikke løsner av vibrasjoner fra motoren, og avriving av skruene under installasjon eller drift forhindres. Vær oppmerksom på skruene, ikke alle typer egner seg! Man bør bare bruke skruer som bilprodusenten anbefaler for dette formålet. Rimelig og kraftig komponent Manifoldpakningen er en rimelig reservedel som er enkel å skifte ut. Den har en betydelig innvirkning på sikkerheten, komforten og effektiviteten til kjøretøyet. Derfor må man sjekke etter skader jevnlig. Når kjøretøyet er 5 år eller eldre, og når kjørelengden overstiger 80 000 kilometer bør man starte med å kontrollere denne.