Bremser hører til blant de mest sikkerhetsrelevante delene til enhver bil og skal derfor sjekkes jevnlig og skal repareres umiddelbart. Både bremseklossene og bremseskoene slites svært ofte over tid, noe som gjør et raskt bytte nødvendig. Vi vil vise deg hvordan du oppdager skader og feil i bremseskoene, hvordan du bytter dem ut trinn for trinn og hva du må passe spesielt godt på.
Bremseskoene og oppgavene deres
Bremsesko er såkalte friksjonsbelegg som brukes i trommelbremser. Deres direkte ekvivalent i skivebremser er bremseklossene.
Selv om trommelbremser brukes mindre og mindre i dagens biler, kan man fremdeles finne dem. Trommelbremser er spesielt populære blant offroad-biler, da det er mye lettere å beskytte bremseskoene mot smuss og støv. Bremseskoene er direkte ansvarlig for bremseytelsen i bilen og hører derfor til de sikkerhetsrelevante delene i bilen. Derfor skal de sjekkes jevnlig og skiftes ut med en gang det dukker opp skader eller feil.
Disse tegnene peker på skade i bremseskoene
Bremsesko kan slites ut overraskende raskt når de brukes til sportslig kjøring. Da bremsene er spesielt viktige, skal du være oppmerksom på forskjellige tegn som peker på en skade eller slitasje.
Når det gjelder bremsesko er tegnene følgende:
– Forskyvbarheten i bremsepedalen har endret seg litt. – Bremsekraften er ikke like sterk lenger. – Du må bremse hardere enn normalt. – Varselslampen for bremsesystemet lyser opp. – Rattet vibrerer mye når du bremser. – Du hører en tydelig slipelyd fra bremsene. |
Alle disse tegnene kan være forårsaket av skadede eller slitte bremsesko. Vel å bemerke er det også andre faktorer som kan føre til disse tegnene. Da bremsene og funksjonen deres er så viktige, bør du sjekke bremseskoene så snart som mulig. En svikt i bremsene i løpet av kjøringen vil i de fleste tilfeller føre til alvorlige ulykker. Selve sjekken er rask og tar bare noen minutter.
![]() Bremsesko butikktil en spesialpris fra 25,62 krtil butikken ⇒ |
Ødelagte bremser: krever øyeblikkelig handling
Du skal handle så snart som mulig om noen av de tegnene for mulig skade på bremsene, nevnt ovenfor, oppstår. En sviktene bremse setter ikke bare ditt eget liv i fare, men også livene til alle andre biltrafikanter rundt deg. I de fleste tilfeller må bare bremseskoene skiftes ut og selve utskiftingen er rask og ikke så dyr.
Det er derfor ikke noe problem å reagere raskt på disse situasjonene. I tillegg skal du også sjekke bremsene eller la de sjekkes, selv om tegnene er små. Det samme gjelder alle sikkerhetsrelevante komponenter. Det er bedre å ha sjekket dem en gang for mye enn å få en skade etterpå.
Er bremsesko slitasjedeler?
I utgangspunktet må dette spørsmålet besvares med «Ja». Bremsesko fungerer ved hjelp av friksjon for å redusere hastigheten til bilen.
Bremsesko slites likevel mye langsommere enn bremseklosser pga. konstruksjonen og utformingen.
Hvor mye de slites er avhengig av kjørestilen og hvor lenge de har vært i bruk. Bremsesko i høy kvalitet holder som regel minst ca. 120 000 kilometer før de må byttes ut.
De skal fremdeles sjekkes jevnlig fordi slitasje kan også oppstå mye tidligere, spesielt om man har en sportslig kjørestil og stopper og starter ofte. Det har vært meldt tilfeller der bremseskoene måtte skiftes ut etter bare 40 000 kilometer. Kjørestilen din er derfor hovedsakelig ansvarlig for slitasjen på bremseskoene.
Jo mer gjennomtenkt og forsiktig du kjører, desto mindre trenger du å bekymre deg for slitasje på bremseskoene.
Verksted eller gjøre det selv?
Selv om bremsene er en av de mest viktige elementene i bilen, er utskiftning av bremsesko ikke spesielt dyrt eller komplisert. Du kan derfor gjøre dette selv om du har det nødvendige verktøyet for hånd og muligheten. Veien til verkstedet kan være mer komfortabel og lettere, men det setter en betydelig belastning på lommeboken. Det kan lønne seg å prøve å gjøre det selv.
Dette er verktøyet du trenger for å skifte ut bremseskoene
![]() – En momentnøkkel – En skrutrekker – En skiftenøkkel eller kombinasjonstenger – En hammer – Bremserengjøring |
Bytte ut bremseskoene – trinn for trinn
![]() Viktig: Løs håndbremsen. Bremsetrommelen kan ikke fjernes når håndbremsen er dratt opp. 2. Nå løses hjulmutterne og hjulene tas av. 3. Fjern forsiktig den beskyttende klaffen. – Skru løs akselmutteren – den sikres med en låsepinne. – Fjern akselmutteren og hjullageret. – Fjern bremsetrommelen. – Sitter bremsetrommelen fast, kan den løsnes med lette hammerslag. – Løs ettertillingsmåleren med en skrutrekker om det er nødvendig. – Fjern gummidekslene på bremseplaten. – Løs låsen med en skrutrekker. – Fjern festene til bremseskoene. – Fjern bremseskoene. – Rengjør alle delene grundig (bremserengjøring). – Sjekk at hovedbremssylinderen er tett. – Monter og sikre de nye bremseskoene. – Nå utføres alle trinnene i motsatt rekkefølge. – Deretter skiftes bremseskoene på den andre siden ut. – Senk bilen. – Før du starter bilen skal du trykke inn bremsepedalen flere ganger for å bygge opp bremsetrykk. – Sjekk bremsekraften forsiktig. |
Du skal være oppmerksom på følgende
- Bytt alltid ut bremseskoene akselvis. Det er den eneste måten å garantere en lik bremsekraft på.
- Vær også sikker på at bremseskoene ikke kommer i kontakt med smurning eller olje. Dette kan nemlig svekke bremsekraften betydelig.
- Etter at bremseskoene er skiftet ut, skal det alltid gjennomføres en test på bremsekraften. Start ved en lav hastighet og øk gradvis bremsekraften. Denne bidrar til mer sikkerhet.
Dette er kostnadene som skal vurderes
Til slutt kommer noe positivt. Det er mye billigere å skifte ut trommelbremser enn å skifte ut skivebremser.
Du må regne med ca. 2100 kroner i verkstedutgifter for å skifte ut bremseskiver, mens utgiftene for trommelbremser er bare ca. 1500 kroner. Merk: priser er også avhengige av bilmerke og typen, samt verkstedet.
Det er til og med billigere å skifte dem ut på et verksted om du gir dem den rette reservedelen selv. Det er for mange verksteder som bruker anskaffelsen av reservedeler til å belaste tileggsutgifter. Hvis du vil senke utgiftene betydelig for utskiftingen, kan du bare ta med bremseskoene til bilen din til verkstedet.
Foto: OPgrapher, udaix, prapholl, Nielskliim, Igor Sokolov (breeze), cowardlion, Mongkolchon Akesin, Pakpoom Phummee, Tong_stocker, Oleksandr Kostiuchenko, Standard store88, iMolly, opportunity_2015, Everyonephoto Studio, BELL KA PANG, NONGASIMO, Petrychenko Anton, Alex459 / shutterstock.com