Varm saken: å bytte ut en bremsetrommel for en skive

Varm saken: å bytte ut en bremsetrommel for en skive

Bremsetrommelen er en relikvie innen bilenes bremseteknologi. Langt inn i 70 tallet var det standard for alle biler. Men uansett kan mange seriøse skader fra disse sylinder kapasitet gigantene spores opp til den underdimensjonerte og konstruktivt upassende bremsetrommelen. Heldigvis forandret dette seg raskt.

Avleggs og underdimensjonert

Amerikanske muskelbiler

Selv, Amerikanske muskelbiler med massevis av hestekrefter i slitten av 60 tallet hadde ofte slike typer bremser – ofte med fatale konsekvenser.

På den tiden var sikkerhetsteknologien for passasjerer fortsatt i spedbarnstadiet.

Ulemper med bremsetrommelen

Ulemper med bremsetrommelen

Som navnet allerede sier, består bremsetrommelen av en roterende trommel. Innsiden består av to solide forankrede bremsesko. Når man bremser presser bremseskoen mot insiden av bremsetrommelen. Den utviklede friksjonen fører til den ønskede bremseeffekten – i teorien.

Hovedproblemet med bremsetrommelen

Hovedproblemet med bremsetrommelen er det at den ikke tilstrekkelig kan avlede varme som følge av friksjon. Langvarig bremsemanøvrer eller nødstopp i høy fart kan føre til at interiøret av bremsetrommelen overopphetes. Oppsamlingen av varme forverrer friksjonskraften mellom bremseskoen og trommens interiør, noe som fører til et bremseeffekt tap på mellom 50 – 100%.

Kontroller trommelbremsesystemet

Videre er det innkapslede systemet vanskelig å sjekke. Tilstanden til bremsetrommelens interiør kan ikke bestemmes fra utsiden.

  • Er bremsesylinderen på tur å slites ut?
  • Er bremsetrommelen forringet?
  • Er returfjæren ødelagt?
  • Kveles bremsetrommelen av sitt eget bremsestøv?

For å finne ut av dette må hjulet fjernes og bremsetrommelen åpnes. Kun da er det mulig å se hva som er feil med bremsen.

Bremsesko - spar opptil 30%

Bremsesko – spar opptil 30%

permanent billig fra 95,02 kr

bestille på nett!

Bremseskiver: åpne, trygge, tilgjengelige

Fordeler med skivebremsene

Derfor hadde bremseskiver en fordel over sin motpart: bremsetrommelen. Skiven kunne absorbere sterkere bremsekraft uten risiko for overoppheting.

  • Videre var den selvrensende og selv-nedkjølende.
  • Hvis slitasje eller en defekt oppstår kan sjåføren se hva som er feil med bremsene selv når hjulet er på.
  • Men konstruksjonen av bremseskiver er komplisert og komponentene er tyngre enn hos bremsetrommelen, noe som gjør de dyrere.
  • På grunn av dette har konvertering fra bremsetromler til bremseskiver oppstått gradvis.
  • I 25 år har kombinasjonen av bremseskiver fremme og bremsetrommel på bakakslingen vært standard. Ikke før halvveis inn 90 tallet ble familie og kompakte biler gradvis utstyrt med bremseskiver på alle hjulene.
  • Over lang tid hadde selv sportsmodeller som BMW brukt bremsetromler. Spesielt på versjoner med mindre enn 100 hestekrefter har økonomien seiret, som i dag blir tatt fordel av fra mekanikere.

Konvertering fra trommel til skive
– klokt og praktisk?

Konvertering fra trommel til skive klokt og praktisk?

For å være ærlig: å skifte ut bremsetromler for bremseskiver er kun logisk i sjeldne tilfeller.

Bremsesystemet er spesifikt designet for bilen som er under konstruksjon. Den tradisjonelle kombinasjonen av bremseskiver fremme og bremsetromler bake er vanligvis tilstrekkelig.

Men en bremsetrommel er hva den er: et stykke utdatert teknologi.

Bremseskiver med lakkerte bremseklave

Bremsetromler har ingenting til felles med sport, dynamikk eller et progressivt utseende. Fantastiske detaljer som lakkerte bremsecalipere og matchende karbon eller aluminiumsfelger forbedrer det progressive utseendet til en bil betraktelig. Konvertering er ikke så enkelt.

Informasjon før montering

Informer EU-kontroll inspektørene før du monterer skivebremsene

Hovedproblemet med denne operasjonen er den massive innblandingen i fabrikkinnstillinger hos et system. EU-kontroll inspektører liker ikke hvordan det ser ut.

Derfor anbefaler vi sterkt til å få råd fra en pålitelig inspeksjons stasjon. Å investere masse penger og tid for kun å ha en bil som ikke kan brukes på veien er en tung og dyr lærepenge, men med et lite triks kan inspektørens godkjennelse sikkert og visst vinnes over.

Originalt i stedet for fancy

konvertering fra bremseskiver på alle hjulene

Til å begynne med var konvertering fra bremseskiver på alle hjulenefamiliebiler reservert modeller med høyytelses motorer. Biler med mer enn 150 hk hadde disse bremsene på starten av 90 tallet.

For en eier av en skive/trommel kombinasjon betydde dette: den bakre akselen til en modell av samme serie som allerede var utstyrt med bremseskiver, er optimalt sett egnet for konvertering.

Alle godkjente komponenter er tilgjengelig i rette størrelse. Hele utvalget av godkjente komponenter er også tilgjengelig for de som er villige til å konvertere.

I tillegg til konvertering til fabrikktype bremseskiver hos høyytelses motorbiler kan alt som er egnet finnes for disse modellene i tilbehørskatalogen.

Brembo Premium bremseskiver til redusert pris

Risiko for die-hard mennesker

Vi konkluderer med at konvertering fra bremsetromler til bremseskiver er et tilfelle for de hardkokte tilhengerne av sine egne biler.

hvorfor konvertere trommelbremsen til skivebrems

Alle andre anbefales å la bilen være i sin originale tilstand, selge den eller kjøpe en som er utstyrt med fire bremseskiver uten alt arbeidet. Alt annet betyr kun risiko for å investere masse tid og penger på et prosjekt som til syvende og sist må gjøres om på igjen.

Foto: aSuruwataRi, udaix, etraveler, anucha maneechote, Oleksandr Kostiuchenko, BELL KA PANG, Nixx Photography, Golubovy, Dmitry Kalinovsky, gyn9037 / shutterstock.com