Når dieselbilen nekter å starte – Bytt glødeplugger!

Når dieselbilen nekter å starte - Bytt glødeplugger

Dieselmotorer har såkalt selvtenning. De har ikke vanlige tennplugger som tenner luft/drivstoff-blandingen med en ekstern gnist. Den raske kompresjonen av drivstoff i dieselmotorer er tilstrekkelig til å forårsake forbrenning. Motoren må nå en bestemt driftstemperatur for å klare dette.

Årsaken for dette er det faktum at kompresjonen i dieselmotorer er svært høy. Hvis motoren er for kald, er det for mye klaring mellom stempel og sylinderveggen. For mye komprimering går tapt og motoren klarer ikke å starte. Metallet utvides og aktiverer forbrenningsprosessen kun når motoren er tilstrekkelig varm. En dieselmotor trenger derfor starthjelp. Det er her glødeplugger kommer inn i bildet.

Glødepluggens funksjon

Glødepluggens funksjon

Glødeplugg for dieselmotor lages av herdet karbonstål, og elektrisk spenning får den til å gløde. Når innsprøytningssystemet sprayer diesel-luft-blandingen inn i forbrenningskammeret, tenner den selv ved lav motortemperatur. Prosessen for oppvarming varer i 5-30 sekunder.

Hele motorblokken varmes raskt opp så snart motoren er i gang. Motoren går inn i modus for selvantenning og trenger ikke lengre hjelp med tenning. Glødepluggen slukkes og er ikke lenger er i drift under kjøring. Det forklarer hvorfor dieselbiler ikke kan startes ved hjelp av vanlige startkabler eller dytting. Så lenge motoren er kald, kan den ikke starte uten hjelp fra glødepluggen.

Levetiden til en glødeplugg

Levetiden til en glødeplugg

Glødepluggen forbli inoperativ mesteparten av tiden og varer derfor betydelig mye lengre enn tennplugger. Det er vanskelig å gjøre antagelser om gjennomsnittlig levetid. Jo oftere bilen startes i løpet av dagen, jo kortere levetid. Hvis bilen brukes kun til lengre distanser, kan et sett med glødeplugger vare i mer enn 100 000 km. Glødepluggen byttes derfor bare hvis den gir tegn til at den snart skal svikte. Det er på tide med reparasjon hvis det blir vanskeligere å starte motoren.

Nå er det viktig å handle umiddelbart. Så lenge motoren fortsatt tenner, er det betraktelig mye enklere å bytte glødeplugger.

Glødeplugger butikk

Glødeplugger-butikk

fra 31,53 kr på lager

Kjøp den nå

Glødeplugg med svekket ytelse fører til ekstra slitasje i rensesystemet til eksosen. Dieselpartikkelfiltre blir enklere tilstoppet. Det samme gjelder for EGR. bare en ren forbrenning under oppvarmingen er pålitelig nok til å hindre skade.  Derfor kreves det en mer nøyaktig diagnostikk, hvis det er sannsynlig at glødepluggen er skadet. Heldigvis er dette veldig enkelt.

Test motstanden

Test glødepluggen motstanden

Glødeplugger kan enkelt kontrolleres med et multimeter for å teste motstanden, og dermed kan du stille en diagnose.

Prosedyren er som følger:

– Slå av motoren
– Trekk ut kontakten fra glødepluggen
– Still inn multimeteret på laveste Ohm-nivå
– Koble den negative polen til jorden, dvs. direkte til motorblokken (tilkobling med klemme er perfekt for dette)
– Hold den positive polen mot øvre tupp på glødepluggen

Hvis den indikerer “kontinuitet”, dvs. ingen eller svært liten motstand, er glødepluggen OK. Glødepluggen er defekt og må definitivt byttes hvis den viser “1”. En multimeter som er god nok koster ca. 155 euro.

Utfordringen med å bytte en glødeplugg

Sjekk glødeplugger

En glødeplugg i en dieselbil har samme oppgave som en tennplugg. De to delene har derimot forskjellig konstruksjon. En tennplugg for en bensinbil er kort med rund, bred gjenget base. En glødeplugg derimot, er ganske lang med liten diameter. Dette er på grunn av det faktum at den må kunne tåle høyt trykk i forbrenningskammeret under kjøring.

Det finnes alltid en betydelig risiko for at den kan knekke av når den fjernes. Det kan dannes skorpe i gjenget til glødepluggen i motorblokken på grunn av kontinuerlige temperaturendringer. Du bør alltid vurdere det faktum at den er godt festet og kan lett knekke av.

Du trenger fire ting for å trygt fjerne en glødeplugg:

  • Tid og tålmodighet
  • Olje
  • Egnet verktøy
  • Varme

Det er ingenting å vinne på å opptre utålmodig og gi etter for tidspress. For å si det rett ut: en ødelagt glødeplugg er ikke til å kimse av. Den på bores ut, noe som ofte kun er mulig om motoren demonteres fullstendig. Byttet av en 155 kr. reservedel forvandles til en reparasjon som koster flere tusen kroner.

fjern gamle glødeplugger

Det beste verktøyet er en momentnøkkel med justerbart moment, hvor den frigis når den er nådd. Disse nøklene gir motstand opp til et visst moment. De sklir av når momentet er nådd, og forhindrer at overdreven kraft brukes mot glødepluggen.

Hvis dette ikke fungerer, trenger du massevis av tålmodighet. Beliggenheten til pluggen gjør at den kan smøres med olje. Oljen sprayes sjenerøst i gjenget til pluggen, og er ideelt sett et høytytende rustfjerner. Deretter kjøres bilen i 3-6 dager og oljen tømmes kontinuerlig inn i gjenget.

Oljen trenger gradvis inn, stimulert av motorvarmen og temperaturendringene langs gjenget.

trekk ut en glødeplugg

Den smurte glødepluggen må fjernes når motoren er varm. Selv om den må varmes opp tilstrekkelig, må den være slått av! En nedkjølt motor får glødepluggen til å løsne. En varm motor utgjør risiko for at du brenner deg. Vær derfor forsiktig og bruk alltid verneklær!

Montere ny glødeplugg

Den nye glødeplugg bør ikke monteres for tidlig. Karbonet i stålet til den gamle plugg, og særlig sot fra motoren, har muligens dannet en skorpe i akselen. Konsekvensene kan være:

  • Svekket ytelse
  • Skorpedannelse
  • Knekke av
Bosch glødeplugger til en spesiell pris
Montere ny glødeplugg

Akselen bør derfor rengjøres grundig før den nye glødepluggen monteres. Butikkene tilbyr passende brotsjer. Gjenget blir pålitelig renset ved å forsiktig stikke inn brotsjen. Det er helt essensielt at brotsjen stikkes inn rett. Gjenget kan bli skadet om den settes inn på tvers. Bruk silikonfri smøring på tuppen av brotsjen. Den smurte tuppen renser akselen på en pålitelig måte når den settes inn i gjenget. En brotsj er ikke akkurat billig og fås til 250 – 350 kr. Det er uansett billigere enn å reparere en glødeplugg som har knekket av.

Det anbefales å sjekke glødepluggen med multimeter før montering. Koble den negative polen til gjenget og hold den positive polen mot spissen. Den bør indikere “kontinuitet”, ellers er den defekt.

Ny plugg til dieselmotor installeres med det momentet som indikeres på emballasjen. Et klikk på nøkkelen er tilstrekkelig. Både “ikke trykk for hardt” og “rolig” gjelder her.

Glødeplugger slites samtidig. Derfor byttes de alltid som et sett. En enkelt koster mellom 50 og 150 kr. Akkurat som for tennplugger, bør komponentene samsvare med bilen og modellen. En glødeplugg som er for lang skader motoren når den skrus inn.

Hvis dieselbilen nekter å starte

Hvis dieselbilen nekter å starte

Gløderelé blir ofte defekt før den siste glødepluggen gir slipp på livet. Det er viktig at gamle glødeplugger løsnes over flere dager og at motoren er varm. Derfor er en sjekk, og om nødvendig en erstatning, av gløderelé en rask og billig måte å holde bilen på veien noen dager til. Denne perioden bør uansett brukes til å hanskes med slitte glødeplugger.

Foto: marekusz, yauhenka, vchal, Ikonoklast Fotografie, pryzmat / shutterstock.com