Hjulskjermen er den del av bilens framparti, dekker hjulbuen til styreakselen og setter panseret og akselen sammen. Det flotte med hjulskjermen er hvor enkelt den er å skifte. I tilfellet rust, bulker eller seriøse riper, er det som regel mindre vanskelig å skifte hjulskjermen enn å rette ut, fylle i eller sveise den. Les i teksten alt du trenger å vite om utskifting av hjulskjermen.
Alt som spiser av hjulskjermen

Som del av eksteriør karosseri panel, er en hjulskjerm permanent eksponert for elementene. I tillegg sitter denne komponenten nært hjulene. Sprutende vann eller grus som hele tiden treffer de nedre delene av metall panelet.
Rust kan enkelt slår rot her. Framfangere må tåle skader i smale parkeringsplasser. Moderne biler øker stadig sin grense i form av plass på gamle parkeringsplasser. Store sedaner, SUVer og off-road kjøretøy er mest sannsynlig å skrape mot stolper.

En bulket, rusten eller oppskrapet skjerm ikke seriøst, selv om det går betraktelig ut over bilens utseende. I motsetning til det fastmonterte og sveiste sidepanelet til bilens bakre karosseri har frontfangere funksjon som en strukturell støtte. De er ganske enkelt skrudd på chassiset og er derfor enkle å skifte ut.
Vær forsiktig med lakken!

Selv om utskiftingen av en skjerm er enkelt, er det en ulempe: fargen. En forskjellig farge skjerm står ut og reduserer bilens verdi. Derfor er det verdt å bruke litt tid når man leter etter en erstatning. Med litt leting kan du finne skjermer som matcher fargen.
Presisjon er svært viktig når man leter etter en matchende farge på hjulskjermen. Grønn er ikke alltid grønn. Det finnes mange hundre forskjellige nyanser bak hver enkle farge. Hvis metall panelets lakk ikke har akkurat samme fargekode vil forskjellen vises når du setter den sammen med en gang.
Fargekoden på en bil kan finnes i registreringsdokumentet (tittel) eller på en iøyenfallende plass en plass inne i bilen. Posisjonen kan variere betraktelig avhengig av modellen. For å finne ut hvor fargekoden i bilen kan bli funnet, kan det være nyttig å ringe det nærmeste bruktbilforhandleren eller verkstedet til samsvarande bilmerke.
Alternativt tilbyr internet internasjonale muligheter for å finne den riktige delen. En annen mulighet er å kjøpe en ny reservedel og å lakkere den samsvarende.
![]() Hjulskjerm foran / bak ⇒ Beste prisnå fra 97,87 krtil butikken ⇒ |
Ny eller brukt?
På en eldre bil er installasjonen av en upåklagelig skjerm i samme farge mye lurere enn å bruke en ny del. Nye skjermer har flere ulemper:
– rette passform – lakk – material kvalitet |

Spesielt i metallpanel produserte deler finnes det mange sorte får. Til å begynne med er kjøperen glad med å ha fått tak i en svært billig reservedel. Men skuffelsen er rett rundt hjørnet ved monteringen: midt linjene passer ikke, borehull og bolter passer ikke, kunden mottar et rustet panel og metallet er skjørt.
Hvis du ønsker å montere en vinge må du heller dra innom en pålitelig forhandler og være sikker på at du kjøper merke eller OEM kvalitet. Hvis ikke kan en enkel reparasjon føre til frustrasjon.

Fabrikken har reserveskjermer som er lakkert med svart primer. Dette betyr at man må lakkere metallet fra bunnen av. Vi anbefaler sterkt imot å gjøre dette selv med spraykanner. Forskjellen vil alltid synes. Men selv etter en profesjonell lakkeringsjob vil den skille seg ut etter montering.
Den skinnende, ripefrie, nylakkerte hjulskjermen/fangeren gjør tilstanden til resten av bilen synlig. Ved å velge å montere en ny del venter det flere timer med polering for å få den til å passe glansen og fargen til reservedelen i forhold til resten av karosseriet.
En brukt fanger med matchende farge forsikrer OEM-kvalitet og rette passform. Det at den er begynt å bli gammel bruker å være en fordel når man skal reparere en bruktbil. En fanger med tilstrekkelig kvalitet i matching av farge garanterer det beste resultatet. Etterpå vil det ikke synes at det har blitt utført en reparasjonsjobb.
Utskifting av hjulskjermen – trinn for trinn

Utskiftingen av hjulskjermen/fangeren vil ta opp til 2-3 timer. Du trenger:
– Et sett med skrunøkler – En tørr arbeidsplass – En biljekk – En hjulnøkkel – En klipsspak – Akselstøttebukk – Et kryss skrujern |
Forberedelser: parker bilen og åpne panseret
1. Fjern frontgrillen

Start med å fjerne radiatorgrillen. Dette er nødvendig siden støtfangeren også må fjernes. Grillen er festet til karosseriet med en serie av kryss bolter.
2. Fjerning av støtfangeren

Nå taes hele støtfangeren av ved å fjerne klips og skruer som fester støtfangeren hele veien rundt. Plasser støtfangeren på gress eller pået pledd for å unngå oppskraping.
3. Fjerning av hjulet

Hjulet på den berørte siden må fjernes ved å løsne på hjulmutterne og å jekke opp bilen. Når hjulet henger løst i luften, kan det tas av.
Forsiktig: en bil bør ikke settes på en akselstøttebukk uten å sikre den. Ikke bruk steiner eller vedblokker for å jekke bilen opp, men kun profesjonelle akselstøttebukker som er egnet for biler.
Når man jekker opp bilen må man alltid være sikker på at man bruker passende kontaktpunkter for å løfte opp bilen. En feilplassert jekk eller akselstøttebukk kan forårsake store skader på karosseriet.
4. Demontering av hjulbuen

Hjulbuen eller fangeren på innsiden er fikset til karosseriet med bolter og klips. Vær forsiktig så du ikke mister noen bolter. Selv om det betyr mer anstrengelse, bruk av en enkel skrutrekker er bedre enn en batteridreven skrutrekker for å unngå risikoen for å miste boltene. Dette vil betraktelig komplisere demonteringen og komponentene eller karosseriet kan bli skadet.
5. Fjerning av hovedlysene

På moderne biler er flere bolter til fangeren kun mulig å nå etter at hovedlysene er fjernet.
Derfor: ta de vekk. I tilfelle du har xenon hovedlys må du la de kjøle seg fullstendig ned. Oppbevar hovedlysene på en trygg plass.
6. Erstatte hjulskjermen

Nå etter å ha fjernet alle komponenter som er i veien på fronten og demontert hjulbuen bør alle skjerm / fanger bolter være tilgjengelige. Ha en liten boks for hånden for å oppbevare alle karosseri skruer og bolter.
Skru løs hjulskjermen og plasser den nye på plass. På moderne biler er det så vidt nødvendig med justeringer. Hjulskjermen bør passe perfekt.
Om du oppdager problemer med å fikse fast hjulskjermen, kan det være at chassiset er skadet. Sjekk om dette er på grunn av en kollisjon.
7. Å putte alt sammen igjen

Alle komponentene er nå på plass i omvendt rekkefølge. Etterpå bør bilen vaskes og poleres skikkelig. Hvis det ikke er noen tegn på at bilen har blitt reparert; har det vært en fullstendig suksess.
Umiddelbar utskifting sparer tid og forhindrer irritasjon
Når det gjelder frontskjermer, bør det være enkelt å velge mellom utskifting eller reparasjon. Så lenge skaden kan poleres vekk, må du for all del fortsette å bruke den gamle. Hvis det viser seg å være snakk om fylling og sveising, vil det være mye bedre å velge å bruke en helt lik erstatning i matchende farge fra resirkuleringen.
Foto: Magsi, James Kappernaros,Vladimiroquai, BACHTUB DMITRII, baranq, Sornn, Dmitry Kalinovsky, Ilya Rudzis, victoras, Alraun, Nejron Photo, Bhakpong, PongMoji / shutterstock.com