Diesel partikkelfiltre (DPF) av høy kvalitet installeres i alle moderne biler for å sikre kontrollert eksos. Over tid blir denne komponenten slitt og klarer ikke lengre å utføre sine filtrerende funksjoner på tilstrekkelig vis. I denne artikkelen skal vi fortelle deg hvordan du kan bytte et DPF eller partikkelfilter, samt gir deg litt tips om denne bildelen.
Sotpartikler fører til betydelig forurensning av miljøet. Som en konsekvens av dette, har flere europeiske byer bestemt seg for å innføre grønne områder. Sammenlignet med bensinbil, er dieselbilen den verste miljøsynderen.
Hva er viktig for DPF erstatning

Du bør ikke kjøpe hvilken som helst noen modell med sotfilter for bilen din. Dette kommer til slutt til syne på årskontrollen og da må et passende filter installeres. Som regel bør du stole på merkede produkter fra anerkjente produsenter eller leverandører for å sikre at partikkelfiltret passer til bilen og utfører oppgavene sine optimalt. Du finner løsninger på nett som er billigere enn den lokale bildel-forhandleren. Høyeste prioritet er imidlertid at den er egnet for bilen din.

Moderne modellserier indikerer automatisk tidspunktet for å bytte sotfilter.
Dashbordet har en tilhørende lampe eller skjerm.
Du bør ikke utsette utskifting eller et besøk på verkstedet når disse gir deg signal.
Alvorlige og kostbare skader kan oppstå, særlig ved regelmessig bruk av bilen.
Skifte eller rengjøre partikkelfilteret?

En dashbord-advarsel betyr ikke alltid at utskiftning er nødvendig. Dette kan ofte unngås ved grundig og profesjonell rengjøring av partikkelfilteret. Mengden av arbeid bør ikke undervurderes. Bare profesjonell rengjøring, som må utføres svært presist for å unngå skader på filteret, vil føre til at advarselen på dashbordet forsvinner igjen.
I tillegg vil det tilgjengelige filteret ikke lengre være intakt, selv etter rengjøring. I det minste vil fremdriften på slitasjen være betydelig raskere enn med et nytt sotfilter. Tilhørende advarsel kan forutsees om mellomlangsiktig fremtid. Å rense filteret er derfor bare prokrastinering. Før eller senere er det uunngåelig at filteret må byttes.

Vennligst merk deg: For å unngå skade, bør ikke bilen brukes i minst 48 timer etter rengjøring av filteret. Dette er en vesentlig ulempe i forhold til installasjon av nytt filter, noe som utføres på et par timer og får bilen din umiddelbart klar til bruk igjen.
![]() Sot / partikkelfilter • Nyreduserte tilbud!bestille på nett ⇒ |
Bytte partikkelfilter – våre tips og instruksjoner

Årsaken til at rengjøring foretrekkes over komplett erstatning har en enkel forklaring: manuell erstatning er ganske komplisert.
DPF er trangt montert og en hel rekke andre komponenter må demonteres på de fleste modell-serier. Filteret må være tilgjengelig ovenfra, samt nedenfra, for trygg utskifting. Du kan ikke bruke triks her.
En profesjonell med riktig verktøy trenger et par timer til å bytte den, mens en lekmann kanskje trenger en hel dag.
Tenk nøye gjennom om du ønsker å bytte partikkelfilteret selv.
Kontroll av plassering og riktig verktøy

Å bytte sotfilter er også en utfordring på grunn av spesialverktøyet som behøves. Du må sjekke om du har alt av nødvendige verktøy i riktig størrelse for hånden før du prøver. Det kan være at du oppdager at du ikke har rett nøkkelverktøy med riktig bredde, særlig når skruene må løsnes med en skralle.
Vanligvis er sotfilteret synlig plassert i motoren. Bilens brukerhåndbok kan hjelpe deg med å finne plasseringen om du er i tvil. Det blir umiddelbart tydelig at sotfilteret er tett omgitt av flere andre komponenter. Sjekk om demonteringen av dem samsvarer med dine ferdigheter og om du har det nødvendige verktøyet. Uprofesjonell erstatning kan føre til skader på motoren. Er du i tvil, er det bedre å ta kontakt med et verksted.
Fjerne og bytte sotfilter

Det er ganske enkelt å bytte filteret med riktig planlegging. Filterhuset monteres ved begge ekstremiteter med to eller flere skruer. De må løsnes forsiktig etter at komponenten er avdekket. Sotfilteret kan deretter fjernes. For ekstra feste på bilen, har partikkelfilteret enda en skrueforbindelse med bilens støttebjelke. Dette er kun tilgjengelig fra undersiden. Det er viktig å planlegge strategien din for å få tilgang til filterhuset på forhånd. Sørg for at du vet hvor du skal sette de forskjellige klemmene og skruene tilbake.

Separate deler kan være en hindring som ikke er enkel å fjerne. Spesielle hensyn er nødvendig for å hindre skade. Det kan være at du ikke ønsker å fjerne lambdasensor eller du ikke er klar for det, selv om det kan forhindre en enkel fjerning av filterhuset som er skrudd løs. Jobb svært presist og uten hastverk for å ikke forårsake ekstra skade på bilen.

Når det gamle eksosfilteret pluss huset skrus løs, sett den nye modellen nøye på plass. Med tanke på omliggende deler, trenger du bare å feste den til bilen og koble til rørene. Dette gjelder alle andre deler som tidligere ble demontert og som nå må monteres på nytt på sine opprinnelige plasser.
Teste det nye eksosfilter

Hvis DPF erstatningen har blitt riktig utført, vil du ikke lenger motta advarsler på dashbordet. Det er kun merkbart etter at bilen er brukt om filteret oppfyller alle miljømessige krav. Kontroller motoren og skruetilkoblingene etter kjøring. Filteret ikke er montert riktig, hvis de har sot på seg eller synlig misfarging. Dette kan skje hvis du ikke bruker originale deler og reservedelen er flere millimeter for stor eller liten. Dette vises kanskje ikke umiddelbart på årskontrollen, men kan muligens påvirke eksosverdiene.
Ytterligere tips om eksosfilteret
– Akkurat som de ovennevnte problemene indikerer, kan det være fornuftig å starte med en rengjøring. Planlegg den forsiktig i forkant av årskontroll. Ikke utsett rengjøring av filteret uten grunn når du får opp et varselsignal på dashbordet. Smart håndtering og intuisjon er nødvendig her.
– Ikke undervurder nødvendigheten av en reservedel som passer presist. Hvis du vil spare penger på originale deler, bør du informere deg selv om riktige mål når du kjøper på nett. Sørg for å måle disse til millimeteren når du mottar reservedelen. Feil opplysninger i beskrivelsen er god nok grunn til å klage, særlig når det gjelder så viktige bildeler som partikkelfilteret.
Foto: takoburito, Conny Skogberg, LI CHAOSHU, Photology1971, Voyagerix, Petar Ivanov Ishmiriev, Chere / shutterstock.com