Kjøp av en brukt og billig bil ender ofte opp med at man angrer det dypt etterpå. Drivstofforbruket viser seg å være utrolig høyt, noe som gjør en tilsynelatende god handel til en kostbar affære. Det er flere måter å påvirke dette på og samtidig redusere kostnadene betraktelig. I denne artikkelen kan du lese alt om hvordan du reduserer drivstofforbruket til bilen din.
Spare drivstoff:
Det hjelper å være bevisst
Den første tingen du kan gjøre er å måle drivstofforbruket til bilen nøye. Dette er veldig lett. Fyll opp bilen og kjøre flere hundre mil. Deretter fyller du den opp igjen. Når du fyller opp bilen, skal du stoppe så snart som drivstoffdispenseren automatisk slår seg av.
Risting av bilen, i et forsøk på å fylle på mer drivstoff kan føre til søl. Det er ikke bare bortkastet, men også farlig. Etter å ha fylt på igjen, del den tilførte mengden drivstoff med mengden kjørte mil, og multipliser resultatet med hundre. Jo lenger man kjører, desto mer presist vil resultatet bli.
Jo mer kjøreforholdene varierer – landevei, by, motorvei –, desto mer relevant vil resultatets verdier bli for kostnadene, som oppstår i bilbruken. Den resulterende verdien skal sammenlignes med gjennomsnittsforbruket til biltypen. Du skal ikke bare stole på informasjonen fra produsenten, men også spør andre brukere om drivstofforbruket. De tipsene du får er svært nyttige når det gjelder din egen bil.
Første trinn
Drivstofforbruket har vist seg å være for høyt. Det er flere ting du kan gjøre. Hver forholdsregel er mer eller mindre effektiv. Totalt kan du redusere bensin- eller dieselforbruket med mer enn 50% ved å følge disse trinnene:
1. Reduser vekt. 2. Generelt vedlikehold. 3. Bytt kjørestil. 4. Tekniske forhåndsregler. |
Hvert gram må mates
Legges det vekt på bilen, vil det koste drivstoff. Den første og letteste forhåndsregelen for å redusere drivstofforbruket er å rengjøre bilen. Alt som ikke trengs, skal bort. Du kan kombinerer dette med en grundig innvendig rengjøring, dette vil gjøre kjøringen mye hyggeligere.
De som vil ta det å spare drivstoff til grensen, kan ta det enda lenger. Tenk på at et ubrukt baksete eller passasjersete også har vekt. Reservedekket kan skiftes ut med et reparasjonssett, som veier lite. Skulle hengerfestet være avtakbart, er det ikke nødvendig å ha det på bilen hele tiden. Til syvende og sist, kan en intelligent styring av drivstoffet bidra betydelig til å gjøre bilen lettere.
Diesel og bensin veier ca. 750–850 gram per liter. |
For en tank med 40 liter betyr dette 30–35 kilo bare for drivstoffet. Det å bare fylle opp tanken til en tredjedel av kapasiteten sparer ytterligere 20 kilo i vekt. Du må selvsagt fylle opp oftere på denne måten.
Videre trinn for å redusere drivstofforbruk
Forbrenningsmotorer fungerer bare optimalt under ideelle omstendigheter, noe som betyr at lufttilførselen og den interne smøringen må være i orden. Kjøp av en billig bil kommer alltid med:
1. Oljeskift. 2. Bytting av luftfilteret. 3. Utskiftning av tennplugger. 4. Sjekking dekkene. |
1. Et oljebytte skaper et definert referansepunkt for videre bruk av bilen. Ny og høyverdig olje reduserer friksjonen i motoren, og påvirker drivstofforbruket betydelig.
2. Et bytte av luftfilteret kan spesielt ha en betydelig effekt. Alene dette kan redusere drivstofforbruket med 30–50 %. Pollenfilter skal også skiftes ut sammen med luftfilteret. Disse små inngrepene gir ren luft til motoren og innenrommet.
3. Tennplugger er ansvarlige for tilstrekkelig tenning. Etter å ha skiftet dem ut, skal de gamle tennpluggene sjekkes grundig. Tilstanden deres gir informasjon om mulige motorproblemer. Når tennplugger skiftes ut, skal fordelerhetten også sjekkes. Brente kontaktpunkter kan også føre til et høyere drivstofforbruk.
4. Til syvende og sist er dekkene delansvarlig for drivstofforbruket. En lett tommelregel er, at jo høyere rullemotstanden er, desto høyere er forbruket. Det første tiltaket er å sjekke dekktrykket. Det skal samsvare med informasjonen fra produsenten eller maksimalt overstige dem med en halv bar. Dekktrykket skal under ingen omstendigheter falle under informasjonen fra produsenten. Dette øker ikke vare drivstofforbruket, men dekket slites også mye raskere ut, noe som gjør bilen usikker.
Vinterdekk, har pga. deres kraftigere profil, en høyere rullemotstand enn sommerhjul. Selv om det er lovt å kjøre med vinterdekk (uten pigger) om sommeren, anbefales det alltid å skifte dekkene til årstiden. Bare dette tiltaket kan redusere drivstofforbruket opptil to liter. Dette gjelder spesielt når det riktige dekktrykket opprettholdes.
Intelligent kjøring forvandler bilen din i et økonomisk mirakel
Drivstofforbruk er høyest når bilen akselererer. Trikset med drivstoffeffektiv kjøring er derfor å holde farten etter akselerasjonen så lenge som mulig. Rask akselerasjon, stadig stopping og kjøring eller konstant forbikjøring på motorveien fører til at drivstofforbruket eksploderer. Den høyeste giren mulig er alltid giren, hvor motoren fungerer mest effektivt. Aerodynamikk er veldig viktig her. Jo raskere bilen kjører, desto mer kraft må brukes for å motstå luften.
I hastigheter på 100–120 km/t økes det aerodynamiske draget og dermed også drivstofforbruket. |
Det vil hjelpe å «svømme med strømmen» istedenfor å permanent kjøre forbi i venstre fil.
Har du nervene til det, kan du tenke på å legge deg bak en lastebil for å profittere av vindskyggen den gir. Dette vil redusere drivstofforbruket betydelig. Dette gjør kjøringen derimot svært monoton.
Kjørestilen innebærer også bruken av strømforbrukere. Det er det samme for bilen hva den bruker drivstoffet til. Hvert apparat som bruker energi, må forsynes med drivstoff. Derfor skal du bare slå på det du virkelig trenger. Klimaanlegget sluker drivstoff, akkurat som setevarme eller andre elektriske systemer i bilen. Et stort lydanlegg gir en fantastisk lyd, men dobler drivstofforbruket. Tunge høyttalere og forsterkere i bilen øker ikke bare vekten, men bruker mye strøm i tillegg.
Forbruket er enda for høyt? Dra til et verksted
Hjelper ikke de tiltakene, som ble nevnt ovenfor, å redusere drivstofforbruket kan det være en teknisk feil. Sannsynlige årsaker kan være følgende:
1. Drivstoffsystemet lekker. 2. Temperatursensoren er mangelfull. 3. Lambdasonden er mangelfull. 4. Kaliperen er blokkert. |
1. En lekk i drivstoffsystemet, kan være et hull i tanken eller en porøs slange, som skaper en sterk lukt av drivstoff. Det dannes ofte en liten dam av drivstoff under bilen.
2. Mangelfulle sensorer gir styreenheten feil informasjon. En sviktende temperatursensor vil fortelle styreenheten at omgivelsestemperaturen er -20 °C.
3. En sviktende lambdasonde vil fortelle styreenheten at motoren kjøres for fattig. Resultatet er alltid det samme, styreenheten beriker blandingen av luft og drivstoff, noe som fører til en økning i drivstofforbruket. Det er heldigvis enkelt og billig å skifte ut sonder og sensorer. Lekkende drivstoffslanger kan som oftest skiftes ut lett og rimelig. Et hull i drivstofftanken er derimot en dyr reparasjon. Mangelfulle tanker byttes vanligvis ut.
4. Blokkeres kaliperen vil bremseklossen fortsette å slipe mot bremseskiven, noe som fører til økt drivstofforbruk. Hjulet overopphetes og bilen dras til en side når det bremses. Skjer dette, skal et verksted oppsøkes med en gang.
Hva hjelper ikke?
De tilgjengelige drivstoffbesparende midlene eller enhetene har ingen nytte. Rare tilleggskomponenter, som magneter i tanken og tilsetninger i tanken har alle vist seg å ikke fungere. Pengene, som spares på magiske løsninger kan heller brukes på et nytt luftfilter eller et oljebytte. Dette sparer deg penger, i tillegg til irritasjonen ved å sløse dem bort.
Spare drivstoff:
Kunnskap er makt
De som klarte å snu sin bensinsluker til et økonomisk mirakel vil til slutt se utfordringen i å spare drivstoff. Du kan få ned drivstofforbruket fra 12 liter til 4 liter hvis du virkelig vil. Du trenger ikke å gå så langt – fornuftig kjøring, en ansvarlig håndtering av bilen din og intelligent styring er både klokt og gjennomførbart.
Foto: zenstock, Kaspars Grinvalds, Juergen Faelchle, Ollyy, Gargantiopa, Sappasit, John99, Ikonoklast Fotografie, niroworld, MR.TEERASAK KHEMNGERN, Quality Stock Arts, BACHTUB DMITRII, B toy Anucha, Korawig Boonsua / shutterstock.com