Alle biler fra 2001 med en bensinmotor har et OBD2-system (On-Board-Diagnose). Serieinstallasjon er pålagt for dieselbiler siden 2004. Dette er svært praktiske systemer, som gjør det mye lettere å lete etter skader og feil. Dette er mer enn nødvendig, da bilene blir stadig mer komplekse.
Søking etter skadelige stoffer
En kan knapt forestille seg i dag hvordan bilmotorene ble bygget opptil langt inn i 1970-tallet. Det var standard frem til tidlig på 1980-tallet at de var store drivstoffslukere, som forurenset miljøet med blybensin, uten noen form for filter.
Introduksjonen av blyfri bensin var en hard kamp og en ekte revolusjon. Selv etter dette, var ikke eksosene akkurat en sunn sak. I stedet for bly, ble benzen brukt som en bankefast tilsetning. Det mistenkes derimot å være helsefarlig. I tillegg er det uunngåelig at karbonmonoksid og nitrogenoksid er deler av forbrenningen med oksygen. Selv om det skulle være mulig å filtrere ut disse skadelige stoffene helt, er det ikke mulig å unngå karbondioksid. Forbrenningen med oksygen i motoren omvandler det karbonbaserte drivstoffet til karbondioksid. Selv om dette er mer eller mindre en naturgass, betraktes den som skadelig, da den stimulerer drivhuseffekten.
Ren forbrenning – teknisk utfordring
I dag settes betydelig teknisk innsats inn for å gjøre eksosen til bensin- og dieselbiler så ren som mulig. En enkel motorkontroll for en reduksjon av skadelige stoffer var allerede tilstede i tiden til VW Beetle (Bobla).
De uregulerte katalysatorene ble snart skiftet ut med treveis katalysatorer, som har blitt utviklet videre siden. Rensing av eksosen til dieselbiler er en spesiell utfordring pga. det høye nivået av sotpartikler. Den siste teknologien på dette området er ureainjeksjon. Denne prosedyren er for tiden etablert i anleggsmaskiner og kommersielle kjøretøyer, og blir dessuten i økende grad brukt i motorer til familiebiler.
Alle disse utviklingene har en betydelig påvirkning på motoren. Mer spesifikt, før forbrenningen blir flere nyutviklede komponenter aktive. Resirkulering av eksos, kjøling av inntaksluft, justering av tenningsstyring og mange flere er ment for å forhindre utvikling av skadelige stoffer. Generelt sett fungerer dette ganske bra.
Komplekse systemer er sårbare systemer
Problemet med sofistikerte systemer som filtrerer eksos ligger i deres følsomhet for funksjonsfeil. Hver feil har en dobbel effekt, noe som kan føre til en eskalering:
1. Den mangelfulle komponenten kan ikke lenger utføre sin oppgave.
2. Styreenheten mottar feil informasjon og kan ikke lenger fungere riktig.
Det ble introdusert et overvåkingssystem, som skal unngå permanent overdrevet utslipp av forurensende stoffer eller gjensidig ødeleggelse av motorkomponentene. Konstant feilkontroll gjør det mulig for styreenheten å reagere på mangler før en alvorlig skade oppstår. Computeren kan ikke reparere en mangelfull komponent. Dette krever hjelp fra brukeren. OBD ble utviklet slik at han vet hvor han skal se etter en feil.
OBD2: Åpent, tilgjengelig og praktisk
Lesingen av feilminne var tidligere en mystisk prosess og bare mulig med dyrt spesialverktøy. Verksteder tok betydelige summer for dette trinnet, selv før en enkel bolt ble fjernet. I dag er bildiagnosen med ekstremt billige løsninger tilgjengelige for alle. Dette er mulig pga. den strenge standardiseringen av OBD2-komponentene.
Formen til koblingspluggen, plasseringen og typen feilmeldinger er lovfestet. Den flate standardpluggen med to rekker for tilkobling til den diagnostiske enhet må være plassert i førerens betjeningsområde. Vanligvis er koblingen til pluggen plassert under rattet eller på den venstre siden av sikringsboksen. Se etter i brukerhåndboken for mer presis informasjon. Hver kompatibel enhet kan kobles til. Individuelle initiativer fra bilprodusenter, da de fremdeles var mulige med OBD-1, er ikke lenger tillatt.
De standardiserte tilkoblingene og feilkodeverdiene har redusert prisen for feilkodelesere dramatisk. Bare for noen år siden kostet leserne flere tusen kroner. I dag er håndholdte enheter i høy kvalitet tilgjengelige for mindre enn 500 kroner.
Trikset er: En stor del av den nødvendige databehandlingen, samt alternativene som vises blir levert av sjåføren selv.
Enheter er gode, trådløse brytere er bedre
Enheter som leser feilminne er fremdeles allment tilgjengelig i dag. De har allikevel fått skarp og overlegen konkurranse fra både smarttelefonen og nettbrettet. Alt disse allment tilgjengelige standardenhetene trenger, er et grensesnitt med styreenheten og det tilsvarende programmet. Dette grensesnittet er pluggen, noe som er lett å på i høy kvalitet for bare 200–400 kroner.
Merk – den må kjøpes hos en spesialforhandler. Enheter som tilbys på gratis plattformer er ofte forfalskninger, som sender feil signaler eller ingen i det hele tatt.
Innpluggingsmodulen kobles inn i koplingsstykke i bilens OBD2. Alt smarttelefonen trenger nå er den tilsvarende appen, tilgjengelig for en billig penge eller til og med helt gratis. Nå kan du se om det er noe galt med bilen din.
Det er sikkert å gå ut fra at vanligvis alle produsenter av trådløse innpluggingsmoduler tilbyr en egen app. Jo mer sofistikert den brukte enheten er, desto billigere er appen. Profesjonelle tilkoblinger koster over 1200 kroner og kommer ofte med en gratis app.
Den nyttige fordelen med appløsningen via smarttelefonen er, i forskjell til det tradisjonelle systemet, at de alltid er aktuelle. Appene oppdateres kontinuerlig. Du har alltid den nyeste versjonen tilgjengelig, bare et par klikk unna. I tradisjonelle systemer er en oppgradering av driftssystemet enten umulig eller svært komplisert.
OBD2 feilkoder og hvordan de leses
OBD2 feilkoder vises som en kombinasjon av bokstaver og tall.
Bokstaven som kommer først følges av fire tall.
Bokstaven betyr:
P – drivlinje B – karosseri C – understell U – brukernettverk |
Den sier ikke hva den virkelige feilen er. Bokstaven gir en generell ide.
De fire tallene betyr:
1. Tall: 0 = standard kode og 1–9 = leverandørspesifikk kode 2. Tall: Komponentenhet. 1–2 = Luft-/drivstoffsystem 3 = Tenningssystem 4 = Avgasskontrollsystem 5 = Kontrollsystem for kjøretøyhastighet og tomgang 6 = Kontrollmoduler i kjøretøyet 7–8 = Girkasse |
3. og 4. Tall: Detaljert beskrivelse av komponenten.
Eksempel: Feilkoden P0400 betyr: P: Feilen er i drivlinjen. 0. Feilkoden er i samsvar med standarden. 4. Feilen er i en komponent i filtersystemet til eksosen. 00. EGR-ventilen melder en feil. |
![]() Bilelektronikk rabatterreduserte tilbud!bestille på nett ⇒ |
Slik arbeides det med en OBD2-modul
Uansett om hele enheten eller løsningen med innplugginsappen blir brukt, er avlesningsprosedyren den samme.
1. Varselslampen «Check engine» slås på.
Lyset til motorlampen er vanligvis et tegn på at noe «ikke er helt i orden i motoren». Det er et gult lys på dashbordet. Lyser det opp, kan det bety «alt og ingenting», det går fra «katalysatoren fungerer ikke optimalt» til «motoren er overopphetet og uopprettelig tapt». Det anbefales derfor å aldri ignorere dette varselet.
Nyere biler har et nødprogram. Dette aktiveres når motorskaden er svært truende. I dette tilfellet, reduseres motorytelsen betydelig og holder bare lenge nok til å kjøre bilen trygt til det nærmeste verkstedet.
2. Koble til innpluggingsmodulen
Hvis motorlampens lys viser en feil, kobles innpluggingsmodulen til OBD-stikkontakten. Innpluggingsmodulen må slås på.
3. Kjør feilsøkingene
Feilsøkingen starter ikke automatisk, men aktiveres via appen eller programmeringen. Etter et par sekunder av CPU-tid vises feilkoden. I tillegg skapes en logg, som gir informasjon på alle systemer.
Appen har fordelen av å kunne bruke hele skjermen på smarttelefonen eller nettbrettet. Tradisjonelle enheter har ofte bare en liten svart/hvit-skjerm, som viser feilkoden. En OBD-app for smarttelefoner oversetter automatisk feilkoden til det rette språket, noe som gjør reparasjonen lettere.
4. Gjennomføring av reparasjon
Bilens vedlikeholdsinformasjon viser hvordan en utskiftning eller reparasjon av en mangelfull del blir gjennomført. Siden OBD2-en alltid er avhengig av bilens sensorer, er det alltid lurt å sjekke disse nøye. Ofte forårsaker selv små kabelbrudd eller rustflekker på pluggkontaktene feilmeldinger. Med litt isolasjonsteip eller sandpapir kan feilen repareres, uten at det er nødvendig å skifte ut komponenten.
5. Slette feilminne
Feilminnet slettes ved reparasjonen. Menyen i appen fører brukeren til den ønskede funksjonen. Feilminne kan nå slettes med bare et klikk.
Foto: Khakimullin Aleksandr, rumruay, Mi Pan, vladwel, Stanisic Vladimir, mattcabb, Matt Howard, uleiber, Jenov Jenovallen, Slavoljub Pantelic, Aboltin, Mihalex / shutterstock.com