Skade på bilens motor – Hold motoren din i tipp topp stand!

Skade på bilens motor – Hold motoren din i tipp topp stand!

Skade på bilmotoren kan raskt bli dyrt. Motoren er en kompleks mekanisme, den består av flere hundre deler som må justeres presist. Moderne motorer holder i hundretusener av kilometer. En forutsetning for en slik ytelse er regelmessig og grundig vedlikehold. Les her hva som må sjekkes for å garantere en sikker drift av motoren din.

Hva trenger motoren?

Motoren trenger seks ting for å yte:

Hva trenger motoren?– drivstoff
– elektrisk strøm til tenning
– luft
– avkjøling
– smøring
– styring (synkronisering)

Skulle en av de første tre tingene svikte vil motoren vanligvis bare kveles. Disse feilene kan som oftest løses raskt. Alvorlige skader kan oppstå når avkjølingen, smøringen eller styringen påvirkes.

Smør skikkelig, kjør trygt

Motoren smøres ved at oljen sirkulererMotoren smøres ved at oljen sirkulerer. Smøremiddelet pumpes gjennom hele motoren av oljepumpen. Den sørger for at alle bevegelige komponenter kan bevege seg med så lite friksjon som mulig. Metalloverflater glir mot hverandre uten å skades. Dette er spesielt viktig for lagrene, sylinderne, ventilene og akslene. Manglende smøring kan føre til at metalloverflater sliper mot hverandre. Dette sliter begge delene. Komponentene vil ikke lenger bevege seg innenfor toleransen deres. De blokkeres, bankes og ødelegges til slutt. Tilstrekkelig smøring garanteres ved å skifte ut olje og oljefilter med jevne mellomrom.

oljen lekkerSjekk om oljen lekker. Lekkasjer skal repareres med en gang. De er ikke bare farlig for motoren, men det fører også til sterk forurensing av miljøet. I tillegg til å sjekke oljenivået med jevne mellomrom skal også oljetrykket sjekkes. Oljepumpen kan svikte helt uten advarsel. Når varselslampen med oljekannen lyser opp er oljetrykket for lavt. Finner du ikke noen lekkasje er vanligvis oljepumpen årsaken. Dette kan forhindres ved å jevnlig utskiftning av oljepumpen. Hver bil har sine egne serviceintervaller for dette. Alt i alt er oljepumpen en veldig holdbar komponent. Som regel er levetiden minst 150 000 km. Bestill oljepumpe nå til den beste prisen

Kjølig motor, sunn motor

Kjølig motor, sunn motorFor å oppnå optimal ytelse må motoren ha en ideell driftstemperatur. Metall utvider seg når det varmes opp. Det er derfor viktig at de kalde delene er litt løse slik at den drives optimal når motoren blir varm i drift. Bare når den når driftstemperaturen vil alt gli slik det skal. Overgås driftstemperaturen vil dette føre til at delene utvider seg for mye. Dette har samme effekt som for lite smøring. Komponentene begynner å slipes mot hverandre og blokkeres. Når stempelet i sylinderen blokkeres er som regel motoren ødelagt. Motorene er derimot bygget opp på en slik måte at indre ødeleggelser bare skjer i det aller siste øyeblikket. Før dette skjer vil pakningen til topplokket brennes ut.

Trykkutløserventilen til radiatorlokket kan åpnesFør stempelet blokkeres kan kjølevæskeslangen revne. Trykkutløserventilen til radiatorlokket kan åpnes. Er dette tilfellet, må bilen stoppes med en gang. Grunner til at motoren overopphetes er lekkasje i kjølesystemet eller en ødelagt radiator. Når kjølevæske lekker ut vil motoren før eller senere ha for lite av det. Kjøleytelsen svekkes og temperaturen til motoren forsetter å øke. Dette er lett å se, det vil komme en intens damputvikling fra panseret. I tillegg kan en radiator lekke, være rustet eller tilstoppet. Dette vil merkes ved en konstant høy temperatur i motoren.

Utbytting av radiatoren og pakningeneDet kan hjelpe å sjekke radiatoren, er lamellene rustet eller løse skal radiatoren skiftes ut så snart som mulig. Et lite triks kan hjelpe, skulle omstendighetene ikke tillate noe annet. Fjernes termostaten blir motoren hele tiden kjølt på et maksimalnivå. Den oppnår selvfølgelig ikke den optimale driftstemperaturen, men overoppheting er i alle fall mindre sannsynlig. Denne nødløsningen kan bare brukes i et par dager.
Utbytting av radiatoren og pakningene til kjølesystemet skal være nok til å unngå risikoen for at motoren overopphetes.

Kjølepumpen er en slitasjedelKjølepumpen er en slitasjedel i alle biler. Den kan nås lett ved siden av motoren. Du kan høre at en kjølepumpe svikter når den gir fra seg en hvinelyd. Er dette tilfellet må den byttes ut med en gang. Hvis ikke kan den blokkeres og forstyrrer flyten av kjølevæsken. I mange biler fungerer kjølepumpen som en strammer for registerreimen. Den skiftes alltid ut sammen med reimen. Dette forebygger at kjølepumpen blir for gammel.

Motorer trenger styring

Motorer trenger styringNår man snakker om motorstyring mener man synkroniseringen av akslene. Enhver motor har en kamaksel og en veivaksel. Veivakselen får sin kraft fra stemplene. Kamakselen åpner og lukker ventilene til forbrenningskamrene. Begge akslene må rotere helt synkront. Motoren ødelegges med en gang om denne synkroniseringen svikter. Stigende stempler kan treffe ventilene. Dette kan føre til vridning av ventilene. Det kan også være at stempelet gjennomborer ventilen. Dette innebærer alvorlig motorskade og er i de fleste tilfeller slutten på bilen. Motoren må tas helt fra hverandre for å reparere dette.

Motorstyring utføres av to systemer. Dette er:
Registerkjede
Registerreim
med tilsvarende strammeelementer.

Begge deler har samme funksjon. De forbinder veivakselen og kamakselen. Når veivakselen roterer vil kamakselen også automatisk roteres. Revner registerreimen eller kjede vil veivaksel forsette å rotere litt, noe som fører til motorskaden i bilen, som ble nevnt ovenfor.

RegisterkjederRegisterkjeder holder vanligvis lenger enn registerreimer, selv om moderne registerreimer også er svært holdbare. Avhengig av bilen, kan serviceintervallene gjennomføres hver 100 000 km. Skade på disse delene kan forhindres ved å overholde intervallene. Registerreimer vil revne før eller senere om de er for lenge i bruk. Kjeder strekkes over tid og vil gå i stykker til slutt. En urolig motor er et tydelig tegn. Et registerkjede har en strammer. Den presses mot kjedet med en plastskinne. Dette holder kjedet strammet. Strammeren er også en slitasjedel og må sjekkes ved rutinesjekker. Metzger reg reim til bil billig

Vær snill med motoren din

Pass på følgende om vil hente ut det beste i motoren din:

1. Unngå for høyt turtall under kjøring
2. Unngå for lavt turtall under kjøring
3. Bruk frostvæske
4. Ikke bruk feil drivstoff
5. Unngå skade ved for lang lagring

Unngå for høyt turtall under kjøringGodt vedlikehold er en ting. Den daglige behandlingen av motoren er like viktig for holdbarheten. Som sagt trenger motoren den rette temperaturen for å drives optimalt. Derfor skal man ikke akselerere raskt med en kald motor. Det er svært slitende for motoren når den kjøres med for høyt turtall. Jo varmere motoren blir, desto tynnere blir oljen. Blir motoroljen for tynn mister den sine smøreegenskaper. Konstant fullgasskjøring kan derfor føre til intern slitasje i motoren. Videre kan det oppstå permanent overoppheting.

Unngå for lavt turtall under kjøringFor lav rotasjonshastighet kan være like usunt for motoren. I dette tilfellet kan ikke drivstoffet forbrennes helt og forårsaker sotavleiringer på ventilene og stemplene. Denne avleiringen kommer før eller senere inn i oljesirkulasjonen, hvor den kan tette tilførslene. Som fremmede partikler kan de også forårsake hakk på alle bevegelige deler. De bevegelige delene i en motor har en herdet overflate. Blir den skadet, kan friksjon påvirke de mykere indre materialene. Resultat er at skaden vil forsette å utvikle seg.

Bruk frostvæskeSpesielt om vinteren kan motorer overopphetes. Dette skjer når kjølevæsken ikke inneholder frysevæske. Vann som fryser i motorrommet kan også føre til umiddelbar motorskade. Vann utvides når det fryser. Dette skjer med stor styrke og kan være årsaken til at hus, slanger og tanker brister. Frossent vann kan også være årsaken til sprekker i motorblokken. I dette tilfelle er det ofte ikke mulig å redde motoren.

Ikke bruk feil drivstoffÅ fylle bensin på en dieselbil eller omvendt fører også til motorskade i bilen. Oljepumpen er mest påvirket av dette. Mange deler kan i tillegg få skader pga. dette feilaktige byttet. Har tanken blitt fylt opp med feil drivstoff skal motoren under ingen omstendigheter startes. Tanken må i dette tilfellet tømmes. Dette vil koste penger, men det er mye billigere enn å reparere.

Unngå skade ved for lang lagringEn bil som har stått stille over for lang tid kan ha pådratt seg skader. Selv biler som ikke brukes eller som er avviklet skal la motoren gå for minst ett minutt en gang i måneden. Dette forhindrer aktivt denne såkalte lagringsskaden. Bremsekaliperen holdes samtidig intakt når man trår hardt på bremsepedalen.

Foto: Ensuper, Phovoir, CHIEW, Rudy Balasko, Oil and Gas Photographer, Filip Miletic, adziohiciek, Aerodim, Atstock Productions, Inked Pixels, CandyBox Images, Filipe B. Varela, neotemlpars, Bairachnyi Dmitry / shutterstock.com