Da den første tunebølgen vasket over landet på 80-tallet var «senking av bilen» den magiske formelen. Den tilsynelatende enkle prosedyren ved å senke fjærene forvandlet familiebiler, billige coupéer og til og med varebiler og stasjonsbiler til sportslige racerbiler. Det ble derimot raskt klart at det å senke bilen er alt annet enn lett.
Bruk av kreativt øyemål her kan fort gå veldig galt
Det må sies på forhånd, at det å bare kutte fjærspolene er forbudt. Det er ikke bare ulovlig å bare korte ned fjærene for å senke bilen din, men det gjør bilen farlig for trafikken.
For å bli mer spesifikk, det er mye mer sannsynlig å ende opp mot et tre. Du og mange andre trafikkdeltakere skal betrakte det som flaks om politiet tar bilen bort fra trafikken før det skjer.
Er senkefjærer nyttige eller praktiske? Ikke noe særlig
Sett bort fra at det endrer bilens utseende, er det få praktiske fordeler ved å senke bilen. Den vil ikke bli raskere eller mer økonomisk. En profesjonell tilpasning med godkjente og testede komponenter kan føre til et bedre veigrep. Årsaken til dette er at bilen får et tyngdepunkt nærmere veien.
Bilen svinger mindre når du kjører i en sving. Senking av bilen vil forbedre stabiliteten litt. Det er også andre komponenter som må justeres i tillegg, som:
– Dekkene
– Hjulfelgene
– Bremsene
– Tillegg til karosseriet
Senking av bilen er en del av et totalkonsept som bør planlegges nøye og vurderes. Et feil valg kan ellers resultere i en upassende og utilfredsstillende løsning.
![]() Opphengsfjærer med sertifikatStort utvalg og gratis fraktSpar nå! ⇒ |
Ikke ignorer ulempene
Før du hiver deg inn i eventyret med å tune fjærene, bør du være oppmerksom på at dette er en dyptgående endring av bilen din. Prisen for å senke fjærene er høy:
– Det er vanskelig å få tilgang til bilen.
– Opphenget innsnevres.
– Sikten nedsettes.
– Det er mindre bakkeklaring.
– Reparasjonskostnadene øker.
Det å sette seg inn i bilen med hoftesving og en anstrengt ryggrad er ikke noe for alle. Avhengig av modellen vil det å komme inn i bilen, i en senket bil, være rett og slett en ubehagelig opplevelse. Når du har satt deg, venter mer ubehag på deg. Du vil kjenne ethvert kumlokk, slaghull og enhver stein. Ryggsmerter er oftere uunngåelige etter lengre kjøreturer med en senket bil.
Du vil hovedsakelig se skjermene til de andre trafikkdeltakere når du kjører lavt. Sikten din snevres inn. På landet vil du kunne kjøre raskere, men i byområder bør du være litt mer forsiktig.
Du vil kjenne og høre enhver hump i veien. Treffer du bakken, kan det skade eksosrøret og bunnpannen. Kortere fjærbein slites ut raskere og vil til slutt forårsake bankelyder. Alt dette samsvarer ikke med en lang levetid for mange komponenter. Ødelagte enderør, defekte katalysatorer, slitte lager til fjærene og til og med lekkende oljepanner er ofte en del av det å kjøre med en senket bil.
Kompetanse får deg i mål
Tuning på opphenget vil sannsynligvis gå galt hvis det gjennomføres uten den nødvendige kompetansen. En slik endring skal derfor alltid utføres med omfattende råd fra en profesjonell. En fagkyndig salgskonsulent kan gi deg den rette kombinasjonen av fjærbein, dekk og felger, som passer best til bilen din. Dette rådet er det verdt å følge, hvis ikke kan du tape pengene uten å få det resultatet du ønsker og du kan ende opp med en ulovlig bil. Det anbefales derfor sterkt å gjøre en nøye planlegging av tuningen og ta alle de nødvendige forholdsreglene i betraktning.
Ulike senkemetoder
Det er tre ulike måter du kan senke bilen din på:
– Kortere spiralfjærer (senkefjærer).
– Montering av sportsunderstell.
– Montering av et elektronisk styrt og justerbart senkesett.
Billig og raskt: korte ned på spiralfjærene – senkefjærer
Senkefjærer er den billigste løsningen for å senke bilen. Monteringen av dem er lovlig og relativ enkel. Du kan til og med montere sportsfjærer hjemme i garasjen, hvis du har det rette verktøyet.
Husk: Fjærer som brekker som et resultat av feil bruk av verktøy, kan forårsake alvorlige og i verste fall dødelige skader.
En fjær som spennes med uegnet verktøy, kan utløse ekstremt høy spenning når den brekker av.
Arbeid derfor alltid med en profesjonell fjærspenner!
Støtdemperen må fjernes for å kunne skifte ut en vanlig fjær med en kortere versjon. Dette er en anledning, hvor delen kan sjekkes. Det anbefales også å montere nye lager på fjærene. Disse komponentene kommer under høyere spenning når bilen senkes. Nye lager på fjærene vil holde mye lenger etter at bilen er senket.
Bilen skal etterjusteres etter utskiftningen. Dette kan bare gjennomføres på et profesjonelt verksted, med det riktige utstyret. Et sett med senkefjærer til bilen selges for priser fra 3,080 NOK.
Bruk et pakkesett for et anstendig resultat
Vil du investere litt mer, kan et sportsunderstell være det riktige valget. Dette understellet består av støtdempere og fjærer. Disse settene inneholder vanligvis også lager og andre monteringskomponenter.
Monteringen av et sportsunderstell er like vanskelig eller lett som å montere nye fjærer. Her er det også viktig å alltid jobbe med profesjonelt verktøy og ikke unngå den nødvendige etterjusteringen.
![]() Støtdempere Monroe og andre merkevareprodusenterBest pris hos oss – garantert!BESTILL SIKKERT PÅ NETT ⇒ |
Hobbymekanikere må ha tilstrekkelig kompetanse for å mekke på opphenget selv. Det ser kanskje lett ut, men det er mye som kan gå galt. Det er derfor bedre å overlate monteringen av et sportsunderstell til et profesjonelt verksted, hvis du ikke har rett kunnskap og erfaring.
Luksus varianten: Justerbart oppheng
Justerbart oppheng gir maksimal sportslighet, samtidig som den opprinnelige kjørekomforten i stor grad opprettholdes. Dette er mulig takket være elektronisk styrte støtdempere. Dempingen justeres og påføres hvert millisekund av elektromagneter og en svært følsom styreenhet.
Den tilbyr også mer, justerbart oppheng gir sjåføren valget om justeringen av tilbakestøtet skal være mykere eller hardere.
Ikke desto mindre har ettermontert justerbart oppheng en pris, det vil koste deg minst 30,800 NOK. Det er ikke mye du kan gjøre selv. Montering, programmering og etterjustering av det justerbare opphenget er en jobb for et verksted.
Konklusjon: Følg gode anbefalinger for et optimalt resultat
Senking av bilen er en uunnværlig del av tuningmiljøet. Det har skjedd mye siden 1980-tallet og billige løsninger kan gi interessante resultater. En senket bil i dag må ikke bety at bil er ukomfortabel i bruk og har en stiv demping.
Det bør tas i betraktning at senking av bilen er en del av et totalkonsept. Først etter en nøye vurdering av kostnadene og fortjenesten, bør senkingen av bilen settes i gang.
Du sørger for den rette oppmerksomheten for bilen din, når du benytter deg av den optimale kombinasjonen av dekk, felger, et senkesett og karosserisett med den rette lakken.
Foto: Andrus Ciprian, socrates471, Cepheia, SHINPANU, chanonnat srisura, kitzcorner, Solcan Design, Digital Genetics, Andrus Ciprian / shutterstock.com