Et fjærbeinslager, også kalt støttelager til fjærbein, er en av de viktigste komponentene til understellet og er medansvarlig for presisjonen til styringen. Mangler eller skader på fjærbeinslageret merkes raskt og må skiftes ut så snart som mulig. I den følgende oversikten informerer vi deg om du trenger et verksted for reparasjonen, hvilke kostnader du kan forvente og hvordan du kan utføre reparasjonen eller utskiftningen selv.
Fjærbeinslageret og hvordan den fungerer
Oppgaven til fjærbeinslageret er å koble fjærene til karosseriet på bilen. Begge fjærbeinslagrene på frontakselen tillater fjærbeinet å rotere i kuppelen til dempefjærene når bilen styres.
Dermed trenger man fjærbeinslageret for en presis styring, den muliggjør både rotasjonen og vinkelen til fjærene til karosseriet. Videre har fjærbeinfeste en dempende effekt, slik at både støy og vibrasjoner i understellet reduseres og bare delvis overføres til karosseriet.
Tegn på svikt i fjærbeinslageret
Skader i fjærbeinlageret oppdages vanligvis nokså raskt. Ikke alle disse tegnene derimot tyder på et skadet fjærbeinslager. Du skal derfor alltid kontrollere funksjonaliteten til fjærbeinslageret før den skiftes ut.
![]() Fjærbeinslager nettbutikklaveste pris fra 21,44 krtil butikken ⇒ |
Dette er tre typiske tegn på et ødelagt fjærbeinlager:
1. Styringen er mye tregere enn normalt. Styringen er ofte rykkete.
2. Styringen har mye slark og reagerer forsinket på styrebevegelser.
3. Kjøring over slaghull forårsaker høylytte banke- og klaprelyder. Du hører uvanlige sprekke- og romlelyder når du beveger rattet.
Skifter du ut fjærbeinslageret selv eller leverer du på verksted?
I utgangspunktet er det ikke vanskelig å bytte ut fjærbeinslageret, men det tar nokså mye tid.
Du trenger spesialverktøy, som en fjærspenner, da støtdemperen må fjernes for utskiftingen. Har du ikke slikt verktøy for hånd eller har aldri jobbet med en fjærspenner før, bør utskiftingen utføres av et verksted.
Feil omgang med støtdempere under spenning kan føre til dødelige skader. Det er lett å skifte ut støtdemperne selv, om du har det nødvendige verktøyet og erfaringen.
Er fjærbeinslageret en slitasjedel?
Generelt sett er fjærbeinslager ikke slitasjedeler.
Utformingen og funksjonen deres er laget slik at de skal holde hele levetiden til bilen. Det finnes derimot faktorer som kjørestil, samt ytre påvirkninger, f.eks. frost, veisalt eller sterke temperatursvingninger, som kan forkorte levetiden betydelig og forårsake tidlig slitasje.
Det er viktig å skifte ut mangelfulle fjærbeinslager tidlig, sløyfer du reparasjonen eller forsinker den kan ytterligere kostnader oppstå. Ødelagte fjærbeinslager setter støtdemperen under særlig tung belastning og kan derfor føre til ytterligere reparasjonskostnader.
Dette er kostnadene som skal vurderes
Fjærbeinslager er ikke spesielt dyre. Avhengig av bilen og produsenten, kan du forvente at hvert fjærbeinslager kostet mellom 190 og 900 kroner.
Det kan derfor være verdt å skifte ut begge fjærbeinslagrene på likt, spesielt om du lar et verksted gjøre jobben.
Avhengig av typen bil og designet, vil byttet vanligvis ta mellom to og fire timer. De fleste verksteder tar mellom 1600 kroner og 3500 kroner for å skifte ut ett enkelt fjærbeinslager, inkludert et nytt fjærbeinslager.
Når begge fjærbeinslagrene skiftes ut stiger kostnadene til ca. 2500 til 6000 kroner. Etter byttet skal sporet til bilen også justeres. Innstillingen av hjulene og en ny justering vil koste deg ca. 1000 til 1500 kroner.
Dette er verktøyet du trenger til byttet:
Hvis du vil skifte ut fjærbeinslageret selv, bør du iallfall ha et godt utstyrt sted du kan jobbe. Du trenger uansett en bilheis. Å jobber med en enkel jekk er definitivt for komplisert og svært uegnet. I tillegg trenger du:
– En momentnøkkel – Et sett med ringnøkler – Et sett med piper – En fjærspenner |
Skifte ut fjærbeinslageret: en trinnvis veiledning
De individuelle trinnene for fjerningen og utskiftingen av fjærbeinslageret kan variere fra bil til bil og fra produsent til produsent. Sportsbiler er ofte bygget kompakt og det krever mye mer arbeid å skifte ut komponenten. Det er iallfall viktig å jobbe i et rolig tempo, å jobbe med støtdempere kan raskt bli farlig når man gjør feil.
1. For å skifte ut fjærbeinslageret skal disse trinnene følges:
![]() – Det neste trinnet er å fjerne hjulene. – Nå fjernes styrestagene, som er festet til fjærbeinet. Løsne deretter fjærbeinet fra styrespindelen, slik som bilprodusenten beskriver. – Løs fjærbeinet med den hydraulisk fjærspenneren og sikre den. – Nå fjernes mutteren til støtdemperen. – Deretter kan fjærbeinslageret fjernes og byttes ut med en reservedel. – Alt kan nå bli satt i sammen igjen. – Pass på at mutteren til støtdemperen er strammet med det rette dreiemomentet. For mye trykk kan få bolten til å spinne. – Nå kan fjærbeinet settes inn igjen. Utfør alle trinnene i motsatt rekkefølge. – Utskiftingen er ferdig. – Nå skal bilen få hjulene innstilt, da sporet må justeres. Kjør med en gang til nærmeste verksted for å få dette gjort. |
2. Når fjærbeinslagrene skiftes ut skal det passes på følgende:
– Funksjonaliteten til fjærbeinslageret skal sjekkes ca. hver 20 000 kilometer. – Tenk på forhånd om du vil skifte ut en eller begge fjærbeinslagene. – Vær ekstremt forsiktig når du jobber med støtdemperne. Gjør du feil når du jobber med støtdemperne kan dette da dødelige konsekvenser. – Lever bilen på et verksted for å få sporet rettet opp etter utskiftingen. Dette er viktig for å vedlikeholde veisikkerheten. |
Foto: Yavor Kalev, Orlov Alexsandr, MR.YURANAN LAKHAPOL, Ohms1999, MicrostockStudio, totojang1977, BirdShutterB, Dmitriy Yermishin, chanonnat srisura, Wasan Tita, pdsci / shutterstock.com