Når det klaprer og skramler – Vibrasjoner i bilen og årsakene

Når det klaprer og skramler – Vibrasjoner i bilen og årsakene

Det er spesielt kjekt å kjøre bilen når komforten er best mulig. Bilen glir jevnt i alle hastigheter, god musikk og ikke noe bråk fra utsiden – slike ting gjør bileieren glad. Klapring, risting og vibrering forvandler derimot den hyggelige kjøreturen til en stressituasjon. I tillegg kan en vibrerende bil skape betydelig skade og føre til farlige situasjoner i trafikken. Dette er årsaken til at du skal alltid sjekke selv de minste vibrasjonene. I de fleste tilfeller blir det bare verre.

Mange årsaker – ett symptom

Vibrasjon i bilen er en ganske uspesifisert diagnoseVibrasjon i bilen er en ganske uspesifisert diagnose. Det er flere mulige årsaker til dette symptomet. Typiske årsaker til vibrering i bilen er:

– Problemer med sporfølging
– Understellet
– Motoren
– Eksosanlegg
– Dekkene
– Drivakslen

Det er derfor nødvendig å innskrenke grunnene til forandringen i kjøreopplevelsen. Dette gjøres systematisk:

1. I hvilke hastigheter oppstår vibrasjonene?
2. Oppstår vibrasjonene når bilen er slått av, men fortsetter å rulle?
3. Oppstår vibrasjonene også når bilen står stille med motoren i drift?
4. Oppstår vibrasjonene bare når det bremses?

1. Hastighetsrelaterte vibrasjoner i bilen

Vibrasjoner som bare oppstår i høye hastigheter, årsakes vanligvis av dekkene eller balansevektene. De kan løse seg fra felgene. Hjulet ruller ikke lenger «rundt». Besøk det nærmeste verkstedet for å fjerne problemet og få hjulet avbalansert igjen.

Selv om skaden kan repareres raskt og rimelig, skal det ikke utsettes for lenge. En vibrasjon i hjulet påvirket hele styremekanismen. Endeledd, stabilisatorer og bærearm kan også lide.

Hastighetsrelaterte vibrasjoner i bilen

  • Skades styremekanismen på noen måte vil bilen vibrere, selv i lave hastigheter. Ved 20 km/t vil du merke en «svampaktig» følelse når du kjører, noe som blir verre i høye hastigheter. Denne skaden oppstår f.eks. når en kantstein treffes i en flat vinkel. Gaffelledd bøyes ofte litt og kuleleddet ødelegges. Begge skal da skiftes ut.
Bærearmer foran og bak

Bærearmer foran og bak

nå fra 29,45 kr

Bestill fra oss nå

støtdemperen har feil

  • Lignende symptomer oppstår når støtdemperen har feil. Bilen har for mye tilbakestøt og det er vanskelig å holde kontroll over bilen. Lener bilen seg til en side, er fjærene ødelagte. Bilen har ikke godt nok tilbakestøt og begynner å vibrere.

Gamle og ødelagte dekk

  • Gamle og ødelagte dekk kan også være grunnen til vibrasjonene. Bilen vil vibrere ved kjøring om dekket har bremseskader eller om stammen er sprukket på siden. Denne skaden skal repareres med en gang, da dekket kan sprekke til enhver tid.

mansjetten til akselen skadet

  • Er mansjetten til akselen skadet og smøringen lekker ut, vil hjullageret varmes opp. Dette kan også skape vibrasjoner når du kjører. Det er lett å finne denne skaden. Snu alle hjulene i én retning, noe som gjør det mulig å se bak hjulet. Hvis alt er fullt av svart smøring vil du vite hvor vibrasjonene kommer fra.
  • Den eneste løsningen er å demontere alt og skifte ut mansjetten og hjullageret. Tenk på følgende i dette tilfellet: En akselmansjett revner når den er gammel eller når en gnager biter i den.
Drivknutemansjett foran og bak

Drivknutemansjett foran + bak

billig fra 31,90 kr

til butikken

  • I begge tilfeller skal alle andre gummideler som slanger, fôringer og isolasjon sjekkes. I de fleste tilfeller vil du finne en annen skadet del.

årsak for vibrasjoner på en del av hjulene

  • Det bør nevnes en til årsak for vibrasjoner på en del av hjulene: Løse hjulbolter eller hjulbolter som er i ferd med å løsne melder seg med sterke vibrasjoner i hjulområdet. Dette er en alvorlig feil i monteringen og skal sjekkes rask med et hjulkryss. Alle hjulene skal strammes med en dreiemomentnøkkel i det nærmeste verkstedet.
  • Hjulene løsner derimot ikke bare av seg selv. Ble de tidligere montert korrekt, er en ekstern påvirkning svært sannsynlig. I dette tilfellet skal politiet informeres.

2. Vibrasjoner når bilen ruller

Vibrasjoner når bilen rullerVibrerer bilen når motoren er slått av, kan feilen begrenses til opphenget, styremekanismen og dekkene.

3. Vibrasjoner når bilen står stille med motoren på

Vibrasjoner som kommer fra motoren kan ha følgende årsaker:

– Feil i motoropphenget
– En eller flere sylindere fungerer ikke
– Drivstoffilteret er blokkert
– Dobbelmasse svinghjulet er ødelagt

Vibrasjoner når bilen står stille med motoren på

  • Er motorfestet løst eller ødelagt, vil motoren ikke lenger være festet ordentlig til dempeelementene. Det dannes tomrom, noe som skaper klapring og risting mot karosseriet.

En ødelagt tennplugg

  • En ødelagt tennplugg, eller en løs tennpluggkabel kan være nok til å ødelegge sylinderen. Denne sylinderen blir bare «dratt med» av de andre. Motoren utvikler litt ubalanse, noe som en legger spesielt merke til når bilen står stille. Den beste metoden for å finne denne feilen er når du kjører. Bilen mister mye kraft og akselererer ikke lenger som normalt.

drivstoffilteret er blokkert

  • Det samme skjer når drivstoffilteret er blokkert. Gjennomstrømningen av bensin og diesel blir ujevn, noe som betyr at motoren ikke lenger får en jevn tilgang av drivstoff. Dette fører til vibrasjoner og tap av kraft.

Dobbelmasse svinghjulet

  • Dobbelmasse svinghjulet er en del av clutchen. Det er en stor og hurtigroterende komponent, som muliggjør en glatt skiftning. Den har smøring hele tiden, og derfor en begrenset levetid.

Bytt ut dobbeltmassesvinghjul

  • Når smøringen er brukt opp etter 150 000 km har ytelsen en motsatt virkning. I stedet for å sørge for en glatt drift, begynner den å klapre og vibrere mer og mer. Den eneste løsningen er å skifte den ut, selv om dette er ganske dyrt. Denne feilen kan begrenses enda litt mer. En skranglete lyd når gir skiftes peker på dobbelmasse svinghjulet.
  • Det anbefales å skifte ut dobbelmasse svinghjulet som en forholdsregel ved reparasjon av clutchen. Selv om dobbelmasse svinghjulet har en resterende levetid på 20 000 kilometer, er det vanligvis ikke verdt å vente så lenge. Når alt er tatt fra hverandre, er det bedre å investere en ekstra 2800 NOK og spare på senere reparasjonskostnader.

Vibrasjoner som kommer fra eksosanlegget

  • Vibrasjoner som kommer fra eksosanlegget peker på rimeligere problemer. Forsvinner sikringen i gummi kan eksosen treffe understellet. Avhengig av hvor snart og hvor ofte dette skjer, kan det høres ut som en vibrasjon.
  • Det samme gjelder skruene på innsugningsrøret som har løsnet. Dette er veldig sjeldent, men det skjer av og til. Disse feilene kan repareres med noen enkle trinn.

4. Vibrasjoner i bilen ved bremsing

En sterk vibrasjon ved bremsing har vanligvis bare en årsak: bremseskiven er vridd. Dette skjer når skiven overopphetes, bremsestempelet blokkeres eller det har blitt brukt mindreverdig materialer på skiven eller beleggene.

Vibrasjoner i bilen ved bremsing

  • Nye bremseskiver i høy kvalitet kan få et belegg på overflaten. Du trenger et dedikert verksted som tilbyr denne tjenesten. Dette er ikke en klar sak og krever litt undersøkelse. Vil du være på den sikre siden, kan du bare skifte ut bremseskivene. Dette inkluderer også alltid utskiftning av bremseklossene. Hvis ikke tar du sjansen på at de nye bremseskivene vil ødelegges snart igjen.

nye Brembo bremseskiver tilgjengelig

sjekke ytelsen til bremsestemplene

  • Forårsaker bremsene vibrasjoner i bilen, er det også svært viktig å sjekke ytelsen til bremsestemplene. Klebende bremsestempler vil føre til at bremseklossene hele tiden gnis opp mot bremseskivene. Dette fører til at de overopphetes og vrir seg igjen. For å løse problemet må bremsestemplene mobiliseres igjen eller skiftes ut.

Konklusjon: God feilsøking gir sikker kjøring

Det å isolere årsaken til vibrasjonen gjør det mye lettere å finne og fikse den ødelagte delen. Uansett om du vil reparere skaden selv eller få et verksted til å gjøre det, kan årsaken lokaliseres raskere med en detaljert beskrivelse av symptomene.

Foto: Studio 72, iurii, aSuruwataRi, Ohms1999, arhendrix, P Phillips, CHAIYARAT, Zoriana Zaitseva, rukawajung, sima, Sergey Ryzhov, Jomwaschara Komvorn, Corepics VOF, MR.YURANAN LAKHAPOL, AliceAbob / shutterstock.com