Hjulinnstilling: Feiljusterte hjul – dyrt og farlig

Hjulinnstilling: Feiljusterte hjul - dyrt og farlig

Feilstilte hjul er mer enn bare en irritasjon. Du kan bli vant med at bilen trekke litt til den ene siden, selv om det sannsynligvis ikke er så lenge til at dekkene raskt blir slitte. Hvis du mistenker at bilen har feilstilte hjul, bør dette håndteres raskt.

Tegn på feilstilte hjul

Tegn på feilstilte hjul

Feilstilte hjul kan oppdages på forskjellige måter.

  • Hvis bilen trekker til en side selv ved lav hastighet, kan dette indikere feilstilling. Rumling og banking under styring foreslår definitivt skade på kuleledd eller koplingsstang. Skrangling på fjærbeinslager kan føre til svingning på veien. Utvikling av støy og endringer i kjørekvalitet kan oppstå ved defekter på støtdempere og fjæring.
billig Støtdempere

Støtdempere

billig fra 127,44 kr

Bestill nå

  • Hvis bilen trekker til en side bare ved høy hastighet, er dekkene vanligvis årsaken. En liten forskjell i lufttrykket kan føre til forringelse av kjørekvalitet.
  • Et stillestående kjøretøy som viser slitasje på den indre siden av dekkene er en sterk indikasjon på defekt sporing. I dette tilfellet roterer ikke dekkene ikke lengre helt rett, men er fast innstilt i en liten vinkel til kjøreretningen, noe som forårsaker betydelig slitasje.

Hva forårsaker feilstilte hjul?

Hjulopphenget justeres i henhold til løpehjul og cambervinkel. Målet er å få så parallell justering som mulig på alle fire hjul under kjøring rett fram. Det er kun i denne tilstanden at bilen kjører pålitelig i en rett linje.

Det finnes fire generelle årsaker for feilstilte hjul:

– Aldersrelatert feilinnstilling
– Feil reparasjon
– Skader på chassis
– Skader på karosseriet

justering av hjulinnstilling

En bil med flere titusener av kilometer på sin kilometerteller kan vise litt feiljustert sporing. Dette er ikke noe alvorlig og er enkelt å fikse. Det finnes ingen vanlig vedlikeholdsintervall for kontroll av bilens sporing. Installasjon av nye dekk er alltid et bra tidspunkt. Hvis dekkene viser slitasje på én side, bør sporingen kontrolleres med de nye.

  • Hyppig årsak til feilinnstilling er feil som gjøres ved utskifting av komponenter. Det gjelder særlig kuleledd og parallellstagenden, hvor presisjon er av største betydning: Når du bytter et defekt kuleledd eller parallellstag med en ny, må den må skrus inn med nøyaktig det samme momentverdien som den gamle. En omdreining mer eller mindre kan ha en betydelig innflytelse på sporing.
  • Den mest vanlige årsaken til feil innstilt sporing er at du har dunket borti fortauskanten. Hvis det fremre hjulet utsettes for et overdrevent slag fra siden, kan det endre geometrien til akselen. Med litt flaks kan dette problemet korrigeres med etterjustering. For å gjøre kjøretøyet trygg for trafikk, må imidlertid flere komponenter skiftes ut.
  • Ved skader på karosseriet, er feiljustert sporing eller ikke-justerbar aksel vanligvis en indikasjon på et totalt tap. I de fleste tilfeller har en alvorlig ulykke, inkludert skade på rammen, ikke vært profesjonelt reparert. Disse bilene krever betydelige investeringer før de er egnet for trafikk igjen.

Kostnader og varighet av hjulinnstilling

I nylige år har kostnaden for hjulinnstilling falt kraftig. Kun for 15 år siden var denne tjenesten ikke tilgjengelig for mindre enn 1000 NOK. I dag er det mye billigere. På de fleste verksted gjelder en generell avgift på ca. 730 NOK. Hjulinnstilling kan utføres for 310 NOK i perioder med rabatt. Summer som er lavere enn dette bør ikke tas på alvor.

varighet av hjulinnstilling

En justering tar ca. 1 time. Nå til dags bruker profesjonelle verksted kostbar laser-teknologi for å justere hjulene med en presisjon på opp til en hundredels millimeter. Verksteder som er utstyrt med dette moderne laser systemet er virkelig oppdaterte. Det gamle lyssystemet er ikke lenger i bruk.

Hjuljusteringsutstyr

Enkelte tjenesteleverandører for rask reparasjon kan fortsatt bruke dem. Profesjonelle bilforhandlere har alltid oppdatert utstyr og du kan la bilen stå igjen uten å nøle. På en annen side må bensinstasjoner som tilbyr innrettingstjenester vurderes med forsiktighet. Det kan være at operatøren prøver å tjene litt ekstra penger ved hjelp av et brukt system. Bensinstasjoner, særlig uavhengige, er ikke ideelle verksted for presis diagnostikk som dette.

Kostnader av hjulinnstilling

Vær forsiktig: Selv om verkstedet kalkulerer det indikerte beløpet for justering, koster enhver mindre reparasjon ekstra penger. Et populært argument er: “Boltene var veldig stramme og det var nødvendig med ekstra handling for å løsne dem”. Dette kan doble prisen for innstilling. Et tips: Det er ingen skade i kontrollere tiltrekningen på boltene eller løsner dem før du drar til verkstedet. Hvis alt dreies jevnt, har verkstedet ikke grunnlag for å beregne ekstra kostnader.

Parallellstag ende på BildelerEkspert 50% billigere

Justering-protokoll

Protokollen for hjulinnstilling indikerer følgende verdier:

Forhjul
– Løpehjul
– Helning
– Forskjell i sporing
– Individuell sporing
– Total sporing
– Feilstilte hjul
– Maksimal svingvinkel


Bakhjul
– Camber
– Individuell sporing
– Total sporing

Hver av disse stillingene har sin ideelle verdi som er underlagt en toleranse. For eksempel, hvis castervinkel skal være + 7’40” og en ± 0’30” toleranse er fortsatt akseptabelt, er en faktisk verdi på 7’10” fortsatt innenfor det som er tolerert. De fleste enhetene viser toleranse for avvik i farger: Hvit eller grønn = OK, gul = Innenfor toleranse, rød = handling kreves
Justering-protokoll av hjulinnstilling

På et profesjonelt verksted vil imidlertid alltid forsøkes å oppnå optimale resultater ved gule verdier. En gul verdi indikerer vanligvis ingen store skader, men kun mindre slitasje.

koblingsstang defekt

Store avvik i sporing indikerer en defekt ball eller parallellstag. Hvis cambervinkelen overskrider toleranseverdien, kan koblingsstang, støtdemper eller fjærbeinslager være defekt.

Kjøp koblingsstenger til bilen din trygt online

Uansett bør hjulinnstilling ideelt sett utføres med helt nye dekk. Gamle, porøse dekk som nærmer seg slitasjegrensen gir ofte feil resultat.

I visse omstendigheter har verkstedet rett til å nekte å gi fra seg kjøretøyet ved store avvik i toleransen. Et spesialisert verksted kan kun returnere kjøretøyet i kjørbar stand.

Behov for tiltak på verkstedet

Hjulopphenget stilles inn på nytt med justeringsbolter. Hvis bolten allerede er justert til det stoppet og kan ikke justeres mer, er det helt nødvendig med reparasjon. Med hensyn til hjulstillingen, er det absolutt i sjåførens interesse at kjøretøyet er i god og sikker tilstand.

Hjulinnstilling reparasjon behov

Derfor bør du ikke begynne å diskutere og heller stole på ekspertisen til verkstedet ved disse tegnene på slitasje. Selv om det koster noen kroner nå, vil bilen din være i upåklagelig tilstanden igjen når dagen er over. Sammenlignet med andre reparasjoner, bør ikke arbeid på hjuloppheng og styremekanisme være så dyrt lengre. Nytt parallellstagledd er tilgjengelig for 260 NOK. Det kan koste 500 eller 600 NOK, inkludert installasjon. Sikker kjøring bør være verdt det.

Verkstedet vil ikke prøve å leke med resultatene av sporing som ikke kan justeres. Ikke-justerbare komponenter til akselen er vanligvis resultatet av alvorlige ulykker. Hele geometrien til bilen er ujevn og rammen er kronglete.

Dette er vanligvis et utslag av svindel, ettersom en bil som åpenlyst har blitt krasjet er solgt til kunden. I så fall vil justerings-protokollen til verkstedet som viser ikke-justerbar sporing være det første tegnet på at det bør tas en nærmere titt på rammen. Kontroll av innstilling er en sak for et profesjonelt verksted, spesialisert i karosseri. Rammen vil bli målt med laser-teknologi på definerte punkt. Verkstedets protokoll kan brukes som et gyldig dokument for en politianmeldelse.

Foto: Lucky Business, Dmitry Kalinovsky, pelfophoto, ARTYuSTUDIO, Steve Heap, Fusionstudio / shutterstock.com