Flekker under bilen bør aldri ignoreres. Det er alltid et signal på en eller annen form for lekkasje. Noen ganger er det helt harmløst eller til og med en teknisk nødvendighet. Likevel er de fleste lekkasjene et resultat av en feil med muligens irriterende eller til og med alvorlige konsekvenser. Les alt du trenger å vite om flekker under bilen i denne artikkelen.
Væsker i bilen din
Flere væsker sirkulerer i en bil, og hver av dem av spesifikke egenskaper og en klart definert oppgave. Bare noen få av dem får lov til å rømme. Alle driftsvæsker i bilen oppsummeres i følgende liste:
– Drivstoff: bensin eller diesel – Smøremidler: motorolje, girolje, differensialolje – Bremsevæske – Kjølevæske – Kondens i klimaanlegget – Flytende kjølemiddel i klimaanlegget – Batterisyre |
Trinn 1: Diagnostikk av flekker under bilen
Det første trinnet i å identifisere en defekt er å finne ut hvilken væske du har å gjøre med. Dette forenkles av de spesifikke egenskapene til driftsvæskene:
![]()
|
|
![]()
|
|
|
|
![]()
|
|
![]()
|
|
![]()
|
|
![]()
|
Trinn 2: Finn lekkasjen
Når du er trygg på hvilken væske du har å gjøre med, kan du begynne å lete etter lekkasjen. Det finnes tre måter du kan gjøre dette:
– Let på en skitten motor – Let på en ren motor – Let med fluoriserende kontrastmiddel |
Hvis du allerede er kjent med bilen din og alle dens svake punkter, kan du begynne med å sjekke den skitne motoren. Et erfarent øye kan umiddelbart se lekkende olje og andre væsker. Dette kan bli mer vanskelig ved en viss grad av tilsmussing. En eldre bil kan miste væsker fra flere punkter. Du risikerer å reparere en lekkasje med en skitten motor, men overse en annen.
Derfor er det fornuftig å rengjøre motoren grundig før du begynner å lete etter en lekkasje. Det anbefales sterkt å jobbe manuelt og profesjonelt: bremserens, oppvaskbørste, filler og trykksatt luft er de beste verktøyene til dette. Bruk av høytrykksspyler anbefales ikke. Den sterke vannstrålen kan føre til at vannet trenger inn i kontrollenheten og elektronikken til tenningen, og forårsake feil på begge.
En banebrytende metode for rengjøring av motor er rengjøring med tørris. Istedenfor væske, renses motoren med frossen CO2. Denne metoden er ganske dyr på ca. 570 NOK, selv om resultatet er fantastisk: motoren ser ut som om den kommer rett fra fabrikken. Denne prosedyren er optimal for å finne lekkasjer. Du bør ta til betraktning at på 20 minutter, så er dette den raskeste måten å rengjøre motoren, uten å etterlate rester.
La motoren gå på tomgang etter rengjøring. Nå bør du ikke ha noe problem med å finne lekkasjen.
Den sikreste metoden for å finne årsaken til lekkende olje og kjølevæske er bruk av fluorescerende kontrastmiddel. Ikke bare er denne metoden svært smart, men også veldig praktisk, så vel som svært billig. For å lete med et kontrastmiddel trenger du:
– Kontrastmiddel for olje (72 NOK) eller kjølevæske (45 NOK) – UV-lampe (65 NOK) – Mørke (natt, underjordisk parkeringsplass eller garasje) |
Kontrastmiddelet tømmes simpelthen i åpningen til oljepåfyllingen eller ekspansjonstanken til kjølesystemet. Deretter lar du motoren stå på i noen minutter. Nå kan du lyse i motorrommet med UV-lampen, noe som får lekkende kontrastmiddel til å lyse opp. Lekkasjen finnes dermed raskt og uten tvil.
TIPS: Hvis du leter etter lekkasjer i kjølesystemet OG i smøringen, kan du ikke bruke begge kontrastmidlene samtidig. Å jobbe trinnvis forenkler identifikasjon av lekkasjer.
Trinn 3: Reparere skader på riktig måte
Det finnes bare én sikker metode for å fjerne en lekkasje i bilen: riktig reparasjon. Lekkende slanger må fjernes og byttes med nye, og ikke bare pakkes inn med tape. Lekkende bremseledninger må også fjernes og byttes ut.
![]() Bremseslanger foran og baktilgjengelig fra 28,45 NOKtil butikken ⇒ |
Defekt pakning mellom to komponenter må byttes ved å fjerne, rengjøre og montere den nye riktig. Det er ikke tillatt å mekke eller bruke raske løsninger. Vi velger å legge vekt på dette, ettersom markedet for mirakuløse løsninger i dette feltet er enormt. Derfor sier vi svært tydelig:
Hold deg borte fra “Radiator Stop Leak” eller “Oil Stop Leak”. Disse midlene er på det beste bare kortsiktige løsninger. Vanligvis forårsaker de bare mer skade. Radiator Stop Leak kan blokkere termostaten eller svekke radiatorens ytelse. Oil Stop Leak kan fungere for kosmetiske formål, men kan ikke erstatte en defekt pakning.
Det er ikke tillatt med noen form for provisoriske løsninger i det hele tatt når det gjelder bremser og drivstoffledninger. En lekkasje kan være en plage, men det er hva det er: En indikasjon på at bilen din trenger vedlikehold omgående.
Trinn 4: Opptre fornuftig
Lekkasjer oppstår hovedsakelig i eldre biler som ikke har vært kontrollert på lang tid. Det finnes bare ett alternativ her: grundig kontroll av bilen og lage en liste over alle nødvendige reparasjoner.
Hvis bremsesystemet lekker, må bremsevæsken byttes. I så fall bør ekspansjonstanken, bremseskivene, bremsesylindrene og beleggene også kontrolleres. Ettersom bilen må demonteres uansett, er dette en perfekt anledning til å bytte disse delene.
Det samme gjelder for radiatoren: Hvis bilen er gammel og radiatorslangene er porøse, kan det neppe forventes at radiatoren er i god stand. Vær klok og invester en ekstra 480 NOK til å reparere hele kjølesystemet, gjenopprette tilstanden til denne enheten og sørge for langsiktig sikkerhet.
Foto: Kzenon, iurii, Soonthorn Wongsaita, Love the wind, TigerStock’s, Differr, Romaset, MoonAngelEyes, Charles Knowles, buffaloboy2513, 7th Son Studio, Dmitry Kalinovsky / shutterstock.com