Vær oppmerksom: dammer eller flekker under bilen din

Vær oppmerksom: dammer eller flekker under bilen din

Flekker under bilen bør aldri ignoreres. Det er alltid et signal på en eller annen form for lekkasje. Noen ganger er det helt harmløst eller til og med en teknisk nødvendighet. Likevel er de fleste lekkasjene et resultat av en feil med muligens irriterende eller til og med alvorlige konsekvenser. Les alt du trenger å vite om flekker under bilen i denne artikkelen.

Væsker i bilen din

Væsker i bilen dinFlere væsker sirkulerer i en bil, og hver av dem av spesifikke egenskaper og en klart definert oppgave. Bare noen få av dem får lov til å rømme. Alle driftsvæsker i bilen oppsummeres i følgende liste:

Drivstoff: bensin eller diesel
Smøremidler: motorolje, girolje, differensialolje
Bremsevæske
– Kjølevæske
– Kondens i klimaanlegget
– Flytende kjølemiddel i klimaanlegget
– Batterisyre

Trinn 1: Diagnostikk av flekker under bilen

Det første trinnet i å identifisere en defekt er å finne ut hvilken væske du har å gjøre med. Dette forenkles av de spesifikke egenskapene til driftsvæskene:

Diesel eller bensin flekker under bilen

  • Diesel og bensin har sin egen lukt. Diesel har en litt oljete, brunaktig substans. Bensin har en sterk lukt og forårsaker en bestemt regnbuefarget skimmer når den flyter på vann, f.eks. i en vanndam.
Smøremidler flekker under bilen

  • Smøremidler er brunaktige eller svarte, samt svært fett. Oljelekkasje er derfor veldig enkelt å oppdage. Prøv å gni litt mellom pekefingeren og tommelen for å finne ut av kvaliteten på smøringen, helst ved hjelp av engangshansker fra førstehjelpssettet. Ikke glem å bytte dem etterpå, ettersom manglende hansker kan skape problemer når du skal foreta en kontroll. I tillegg er engangshansker uunnværlige når du skal gi førstehjelp til ofre ved trafikkuhell for å unngå infeksjoner.
Motorolje til kampanjepris

Motorolje til kampanjepris

fra bare 51,97 NOK

Bestill online

Bremsevæske flekker under bilen

  • Bremsevæske har en oljet substans med en gjennomtrengende lukt. Den har en klar brun farge, og blir grønnaktig når den blir eldre. Den kan enkelt identifiseres utfra lekkasjens beliggenhet: en flekk rett ved ett av hjulene er en klar indikasjon på et lekkende bremsesystem.
Kjølevæske flekker under bilen

  • Kjølevæsker lukter søtt, ettersom tilsatt frostvæske inneholder glykol. Denne vannaktige substansen har en marginal smørende effekt. Kjølevæsker har ofte en grønn fargetone, flere typer blåaktige eller rødaktige farger, avhengig av frostvæsken som tilsettes.
Kondensasjon flekker under bilen

  • Kondens i klimaanlegget er rent vann og ikke noe annet. Det er den eneste væsken som har lov til å rømme. Den dukker opp som et resultat av normal bruk av klimaanlegg. Uttømmingen er teknisk rettferdiggjort, og det er ingen grunn til bekymring.
Miljøagentet flekker under bilen

  • Flytende kjølemiddel i klimaanlegg er flytende så sant den forblir under trykk. Et lekkende klimaanlegg får kjølemiddelet til å slippe ut i gassform. Det finnes ingen rester etter væske. Flekker under bilen kan derfor aldri være resultatet av et defekt klimaanlegg.
Batterisyre lekker

  • Batterisyre lekker nesten aldri. Generelt sett varer batteriholdere lengre enn batteriets driftslevetid, noe som betyr at batteriet blir defekt og byttes før holderen eventuelt kan lekke. Det er derimot teoretisk sett mulig at batteriet kan lekke. Ettersom dette er en syre, kan den identifiseres av en karakteristisk, sterk og penetrerende lukt. Ytterligere tegn er veldig tydelige: etsende syre etterlater seg spor på batteriholderen på vei ned mot bakken. I de fleste tilfeller er batterifestet helt korrodert.

Trinn 2: Finn lekkasjen

Når du er trygg på hvilken væske du har å gjøre med, kan du begynne å lete etter lekkasjen. Det finnes tre måter du kan gjøre dette:

– Let på en skitten motor
– Let på en ren motor
– Let med fluoriserende kontrastmiddel

Hvis du allerede er kjent med bilen din og alle dens svake punkter, kan du begynne med å sjekke den skitne motoren. Et erfarent øye kan umiddelbart se lekkende olje og andre væsker. Dette kan bli mer vanskelig ved en viss grad av tilsmussing. En eldre bil kan miste væsker fra flere punkter. Du risikerer å reparere en lekkasje med en skitten motor, men overse en annen.
rengjør motoren før du kontrollerer lekkasjenDerfor er det fornuftig å rengjøre motoren grundig før du begynner å lete etter en lekkasje. Det anbefales sterkt å jobbe manuelt og profesjonelt: bremserens, oppvaskbørste, filler og trykksatt luft er de beste verktøyene til dette. Bruk av høytrykksspyler anbefales ikke. Den sterke vannstrålen kan føre til at vannet trenger inn i kontrollenheten og elektronikken til tenningen, og forårsake feil på begge.

En banebrytende metode for rengjøring av motor er rengjøring med tørris. Istedenfor væske, renses motoren med frossen CO2. Denne metoden er ganske dyr på ca. 570 NOK, selv om resultatet er fantastisk: motoren ser ut som om den kommer rett fra fabrikken. Denne prosedyren er optimal for å finne lekkasjer. Du bør ta til betraktning at på 20 minutter, så er dette den raskeste måten å rengjøre motoren, uten å etterlate rester.

La motoren gå på tomgang etter rengjøring. Nå bør du ikke ha noe problem med å finne lekkasjen.

bruk av fluorescerende kontrastmiddelDen sikreste metoden for å finne årsaken til lekkende olje og kjølevæske er bruk av fluorescerende kontrastmiddel. Ikke bare er denne metoden svært smart, men også veldig praktisk, så vel som svært billig. For å lete med et kontrastmiddel trenger du:

– Kontrastmiddel for olje (72 NOK) eller kjølevæske (45 NOK)
– UV-lampe (65 NOK)
– Mørke (natt, underjordisk parkeringsplass eller garasje)

Kontrastmiddelet flekker under bilenKontrastmiddelet tømmes simpelthen i åpningen til oljepåfyllingen eller ekspansjonstanken til kjølesystemet. Deretter lar du motoren stå på i noen minutter. Nå kan du lyse i motorrommet med UV-lampen, noe som får lekkende kontrastmiddel til å lyse opp. Lekkasjen finnes dermed raskt og uten tvil.

Tips for flekker under bilenTIPS: Hvis du leter etter lekkasjer i kjølesystemet OG i smøringen, kan du ikke bruke begge kontrastmidlene samtidig. Å jobbe trinnvis forenkler identifikasjon av lekkasjer.

Trinn 3: Reparere skader på riktig måte

Det finnes bare én sikker metode for å fjerne en lekkasje i bilen: riktig reparasjon. Lekkende slanger må fjernes og byttes med nye, og ikke bare pakkes inn med tape. Lekkende bremseledninger må også fjernes og byttes ut.

Bremseslanger foran og bak

Bremseslanger foran og bak

tilgjengelig fra 28,45 NOK

til butikken

Defekt pakning mellom to komponenter må byttes ved å fjerne, rengjøre og montere den nye riktig. Det er ikke tillatt å mekke eller bruke raske løsninger. Vi velger å legge vekt på dette, ettersom markedet for mirakuløse løsninger i dette feltet er enormt. Derfor sier vi svært tydelig:

reparere skader flekker under bilen ordentligHold deg borte fra “Radiator Stop Leak” eller “Oil Stop Leak”. Disse midlene er på det beste bare kortsiktige løsninger. Vanligvis forårsaker de bare mer skade. Radiator Stop Leak kan blokkere termostaten eller svekke radiatorens ytelse. Oil Stop Leak kan fungere for kosmetiske formål, men kan ikke erstatte en defekt pakning.

Det er ikke tillatt med noen form for provisoriske løsninger i det hele tatt når det gjelder bremser og drivstoffledninger. En lekkasje kan være en plage, men det er hva det er: En indikasjon på at bilen din trenger vedlikehold omgående.

Trinn 4: Opptre fornuftig

Lekkasje flekker under bilenLekkasjer oppstår hovedsakelig i eldre biler som ikke har vært kontrollert på lang tid. Det finnes bare ett alternativ her: grundig kontroll av bilen og lage en liste over alle nødvendige reparasjoner.

Hvis bremsesystemet lekker, må bremsevæsken byttes. I så fall bør ekspansjonstanken, bremseskivene, bremsesylindrene og beleggene også kontrolleres. Ettersom bilen må demonteres uansett, er dette en perfekt anledning til å bytte disse delene.

Det samme gjelder for radiatoren: Hvis bilen er gammel og radiatorslangene er porøse, kan det neppe forventes at radiatoren er i god stand. Vær klok og invester en ekstra 480 NOK til å reparere hele kjølesystemet, gjenopprette tilstanden til denne enheten og sørge for langsiktig sikkerhet.Opptil -50% på radiatorslanger

Foto: Kzenon, iurii, Soonthorn Wongsaita, Love the wind, TigerStock’s, Differr, Romaset, MoonAngelEyes, Charles Knowles, buffaloboy2513, 7th Son Studio, Dmitry Kalinovsky / shutterstock.com