Både dyre og langvarige: keramiske bremseskiver

Både dyre og langvarige: keramiske bremseskiver

Et romskip som kommer inn i jordens atmosfære opplever intense luftmotstand. Dette er grunnen til at romkapsler og romskip har varmeskjold som kan motstå høye temperaturer. Disse keramikkplatene har funnet veien til bilprodusenter ved hjelp av bremseskivene. Tross alt: bremsesystemet blir påført høy temperatur på grunn av friksjon.

Hva er keramiske bremser?

Hva er keramiske bremser

Når man hører order “keramisk” så tenker man gjerne på pottemakeri. Ja keramiske komponenter er etterspurt i industrien. De har spesielt sterkt isolerende effekt mot spenningshopp og varme som gjør de til et egnet materiale for ekstreme forhold.

Spesial keramiske materialer brukes på bremser: et kompositt av karbonfiber silikonkarbid er den ideelle blandingen for å absorbere høy friksjon energi.

Derfor er keramiske bremser utstyrt med en eller flere komponenter av dette materialet, noe som gir fordeler – så vel som ulemper.

Ideelle når det gjelder slitasje

En brems på en bil fungerer ved hjelp av friksjon. En fast holder med et mellomlegg som presses inn mot et roterende element, noe som genererer friksjon energi, og reduserer så den drivende energien. Friksjonen genererer overflødig varme – noe som kan bli et problem.

det gjelder slitasje av bremsene

Når friksjons temperatur nærmer seg smeltepunktet til et roterende element – for eksempel skiven eller trommelen – senkes bremseeffekten. I de nå avleggse bremsetrommelene, hender det at dette førte til fullstendig svikt.

Det er her keramiske bremseskiver gir oss en løsning. Deres konstruksjonsmateriale har et veldig høyt smeltepunkt som aldri nåes selv under de mest krevende kjøreforhold. Ikke bare er karbonkeramiske bremseskiver lette og trygge; ved normal bruk er de praktisk talt evigvarende. En ytelse som varer opp til 350.000 km er vanlig for disse elementene.

Keramiske bremseskiver i nettbutikken

Keramiske bremseskiver ⇒ nettbutikk

Beste pris hos oss – garantert!

Spar nå!

grått støpestål bremseskiver med selvrensende effekt

På grunn av sine material kvaliteter er grått støpestål bremseskiver utsatt for korrosjon. Disse modulene avhenger svært på deres selvrensende effekt under normale kjøreforhold.

Som et ikke metallisk materiale er karbon-keramisk kompositt fullstendig immun mot salt og korrosjon. Mangelen på rust og den resulterende slipende effekten på rust laget under bremsing er et nøkkelelement på motstandsdyktigheten mot slitasje til karbon-keramiske bremseskiver.

Hovedutfordringen: varmespredning

varmespredning av karbon-keramiske bremseskiver

Varmen som genereres av karbon-keramiske bremseskiver er ikke lenger absorbert og derfor blir omkringliggende komponenter påvirket av temperaturen. Som et resultat av denne varmen som oppstår må bremseslanger og sensorkabler beskyttes ved å ha keramisk fiber isolasjon.

De høyeste temperaturene på opp til 1600°C har blitt målt i disse modulene. Keramiske bremseskiver krever passende bremsebelegg. Som følge av det er det en større utfordring å skifte ut stål bremseskiver med keramiske bremseskiver enn det som vanligvis antas.

Ingen forhandlinger – enda

Grått støpestål produseres ved hjelp av en tykkstøpe prossedyre og så blir den tilpasset rett størrelse. Når noe går galt smeltes rett og slett bremseskiven og støpes på nytt. Det oppstår omtrent ingen tap i denne produksjonsprosessen.

Sviktende karbon keramiske bremseskiver

Sviktende karbon keramiske bremseskiver på den andre hånden kan ikke smeltes. De kan makuleres og brukes som et tilleggsmiddel i byggeindustrien. Men den billige resirkuleringen av skrapmetall og restmateriale som er vanlig i metallbearbeiding gjelder ikke her.

Dette er en av grunnene til at karbon keramiske bremseskiver er så ekstremt dyre. For å sette et tall på det: et keramisk bremsesystem kan enkelt koste opp til 100.445 kr. Dette lønner seg ikke for selv luksus familiebiler. Standard montering av dette er reservert for limousiner, sportsbiler, profesjonelle racerbiler, CIT vaner og armerte kjøretøy

Karbon keramiske bremseskiver vektreduksjon

Den elektriske mobiliteten kan stimulere generell applikering. I tillegg til fantastiske bremsekvaliteter og ekstrem holdbarhet er karbon keramiske bremser svært lette. Hos en elbil har hvert kilo som spares en umiddelbar effekt på rekkevidden. Karbon keramiske bremseskiver kan derfor bidra til vektreduksjon. Men dette er fortsatt en lenge til.

Nyttige bruksområder av keramikk

Nyttige bruksområder av keramikk

Uansett er det pålitelig å bruke keramiske komponenter hos vanlige kjøretøy. I stedet for å erstatte støpestål skiver med karbon keramiske komponenter, er montering av keramiske bremsebelegg et passende alternativ.

Keramiske bremsebelegg er tilgjengelig fra velkjente produsenter som tilbehør. De monteres på akkurat samme måte som tradisjonelle bremsebelegg. Bruk av disse gir en rekke fordeler:

ATE Keramiske bremsebelegg som tilbys
– Økt slitasjemotstand
– Mindre slipende effekt
– Reduksjon av støy
– Bedre feste i tilfelle våte bremseskiver
Bremseytelsen til keramiske bremseklosser

Bremseytelsen til keramiske bremseklosser kan sammenlignes med tradisjonelle belegg. Faktisk så gjør du deg selv en tjeneste med keramiske bremsebelegg hvis bilen din er utstyrt med vakre felger. Den fryktede slipende effekten har en tendens til å etterlate seg en støvfilm som er vanskelig å kvitte seg med. Keramiske bremsebelegg produserer betraktelig mindre abrasjon. 

Og så mye mer fantastisk er den rimelige priser til bremsesett med keramiske bremsebelegg. Merkeprodusenter tilbyr priser på denne løsningen som så vidt er over tradisjonelle bremsesett: et ATE bremsesett inneholder bremseskiver, belegg og tilbehørsdeler til ca 1300 kr.

Dette er på ingen måte for mye for et kvalitetsprodukt fra en etablert forhandler. Disse lave prisene gjør det verdt å vurdere valget for denne typen under neste vedlikehold av bremsene.

Alltid velg innovasjon

hybridskiver

Utviklingen av bremseskiver går langt over bruken av keramikk. De siste utkviklingene er hybridskiver: de tradisjonelle grå støpestål bremseskivene er påklinket på en aluminiumsholder. Der hvor selv fantastiske egenskaper når det gjelder slitasje og varmefordeling er nødvendig, tilbyr hybrid bremseskiver full ytelse.

Masse er ordet her: den enkle, enkelt bremseskiven er nesten ikke i bruk i dag. Nå er dobbelt ventilerte bremseskiver vanlig på framakselen.

Fordeler med høy-ytelse på bremsene

Dessverre går mange av fordelene som disse innovative komponentene tilbyr – slik som forbedret varmefordeling og ytelse – hånd i hånd med tilleggsmasse.

Men dette kan kompenseres for hos andre deler: hvor det tunge støpestålet legger til den totale vekten på bilen, har hybridbremseskiver lett aluminium. Den tilkoblede delen mellom bremseringen og hjulnavet er laget av lettmetall hos høy-ytelse bremseskiver.

Selvfølgelig er dette kun et mindre bidrag til reduksjon av massen. Men bremseskiver er en kritisk bevegelig masse, så hver vektreduksjon er velkommen. En lett bremseskive fører til mindre ubalanse, noe som sparer den komplekse mekanismen til styreakselen.

Det er ingen forskjell på kvalitet: med respekt til soliditet er aluminium i den rette legeringen sammenlignbar med stål.

Hvorfor ikke komplette skiver i aluminium?

Hvorfor ikke komplette skiver i aluminium

Konstruksjonen til komplette bremseskiver i aluminium er ikke mulig på grunn av to ting:

– lavt smeltepunkt
– ikke hardt nok

Aluminium smeler på 600°C. En vanlig bremsemanøver genererer enkelt over 1,000°C  og derfor er ville de lette metallet svikte etter noen få bremseforsøk. 

Og hva mer er: aluminium slipes lett ned. Slitasjen er ikke akseptabel selv når man bremser forsiktig. Bruk av lette metaller som holdere for bremseringer er derfor den ultimate bruken av dette materialet i et bremsesystem.

Foto: loraks, patruflo, Chatchai.wa, Wadim Wall, Photo_works, Stason4ik, NosorogUA, M181, Sista Vongjintanaruks,n aSuruwataRi, Nneirda / shutterstock.com