Hvis motoren lager en ekkel hvinelyd er dette vanligvis forårsaket av kilereimen eller dens mer moderne form, viftereimen. Det er viktig å sjekke denne slitedelen skikkelig. Hvis ikke kan den rives og enhetene som drives av komponenten vil svikte fullstendig. For å forhindre dette fra å skje kan du erstatte kilereimen eller viftereimen selv. Hvordan dette fungerer kan du lese om nedenfor.
Hva er funksjonen til kilereimen?

Kilereimen driver det såkalte ekstrautstyret, vanligvis dynamoen og vannpumpen og i nyere tid, servopumpen og klimaanlegg kompressoren. Kilereimen fungerer friksjonslåst og viftereimen fungerer fastkilt og friksjonslåst. Begge er under permantent press og friksjon, noe som svekker materialet over tid. På et visst tidspunkt strekkes beltet til et punkt der hvor stramhet ikke lenger er på det nødvendige nivået. Reimen glipper og det kommer en typisk hvinelyd fra det. Det er nå sjåføren må inspisere den mer nøye. Kilereimen kan sjekkes med en finger test. Hvis den kan dras med en finger er ikke spenningen tilstrekkelig. Hvis materialet har sprekker må beltet erstattes. Hvis det fortsatt ser bra ut kan det oppstrammes.
![]() Kilereim til en spesiell prisnå fra 22,08 krtil butikken ⇒ |

Flere forhandlere tilbyr såkalte kilereim sprayer og noen internet forum anbefaler å holde et brennende stearinlys eller en bit såpe nært inntill beltet. Alle disse metodene er kontroversielle og fjerner kun symptomene midlertidig (hvinelyden), men ikke årsaken. Hvis kilereimen slites av fullstendig kan AA hjelpe deg å erstatte den med en gang. Nødløsningen truser hjelper kun på eldre biler og bør ikke lenger brukes.
Manual: oppstramming av reimen

Vennligst husk: denne metoden fungerer ikke på alle biler!
![]() |
Trinn 2: lokaliser låsebolten. Den kan bli funnet hvor dynamoen er montert på en slags skinne og kan løsnes med en nøkkel. Å skru den fullstendig ut er vanligvis ikke nødvendig. |
![]() |
Trinn 4: skru boltene og deretter låsebolten stramme igjen. |
![]() |
Kilereimer og deres merkelapper – hvordan finne den rette
Hvis en kilereim har små sprekker eller hvis materialet er porøst, viser små hull, er utskifting uunngåelig. Alle kilereimer og viftereimer har en spesiell betegnelse som gjør at du raskt kan finne en passende erstatning. Denne betegnelsen bør være som følger:
XPZ 562 LW

De første bokstavene (de kan også være tall) indikerer profilen. Det finnes flere profiler: XPZ betyr kilereim med smal profil, med tenner; ZX er for kilereimer, med tenner og B betyr den tradisjonelle kilereim profilen. Den andre posisjonen har alltid et tall. Følg med her. Hvis dette er en verdi uten prefiks, er dette en referanse lengde. Hvis det er som her, kombinert med LW, indikerer dette den faktiske metriske lengden, i dette tilfellet 562 mm.
Viftereimer har også disse betegnelsene, slik som:
8PK720

Det første tallet indikerer antall ribber, i dette tilfellet 8, etterfulgt av en profil indikasjon (K profil) og til syvende og sist lengden i mm. Uansett om det gjelder en kilereim eller en viftereim har den alltid en betegnelse som skal gjøre den enkel å finne. Hvis det ikke er noen betegnelser tilgjengelig, er det mulig å finne den rette reservedelen på forhandleren med hjelp av en produktliste og nøkkelnummer. Bilprodusenten anbefaler nesten aldri en spesifikk reim fordi det finnes mer enn en standard del. En hvinende kilereim er ikke en EU-kontroll eller PKK defekt, kun en indikasjon. En porøs eller skadet reim betyr defekt.
![]() Kileribberem i topp kvalitetfra bare 24,80 krbestille på nett ⇒ |

Trinn for trinn: utskifting av kilereimen

Merknad: hos noen biler bruker de, i stedet for den vanlige kilereimen, de såkalte elastiske reimene. For disse beltene er det ikke noen beltestrammere eller andre stramme komponenter til stedet. Erstatning av elastiske reimer krever spesialverktøy og mye makt. Denne utskiftingen kan kun gjøres i et verksted.
Nødvendige verktøy:
- Bil løftebukk
- Eller en reparasjonsgrav
- Stjernenøkkel eller åpen ende nøkkel
- Sentreringsdor
- Eller bor
![]() |
Trinn 1: for en kilereim: lokaliser dynamoen og skinnene som den er montert på. Det bør være to skruer og en bolt, eller en bolt og en skrue. Jekk opp bilen. Løsne på den første låsebolten/skruen og så justeringsskruen.![]() For en viftereim: finn generatoren og den festede beltestrammeren. Med en åpen ende nøkkel kan strammeren dyttes i den retningen som er rettet mot innsetting slik at begge borehullene er parallelle. Posisjonen er fikset med en sentreringsdor eller liten bor. Beltet bør nå ha mistet stramheten fullstendig. |
![]() |
![]() |
Trinn 4: for en kilereim: løft opp bilen. Gli dynamoen bakover til det blir nok stramt.![]() For viftereimen: plasser nøkkelen på strammeren, fjern sentreringsbolten eller boren. Sakte før strammeren til sin opprinnelige posisjon. Dette bør skje automatisk gjennom presset fra fjæren. Følg med på viftereimen og vær sikker på at den er posisjonert midt i overalt. |
![]() Trinn 6: sitt i bilen og start motoren. Følg spesielt med på dynamoen, sjekk servopumpen og klimaanlegget. Lytt etter alle slags lyder. Hvis alt høres normalt ut og alle systemer fungerer, var utskiftingen en suksess. |
Hyppige feil og løsningen på disse
Under vanlige omstendigheter er det ikke noe problem å skifte ut en kilereim eller viftereim selv for begynnere. Men problemer kan uansett oppstå under den første kjøreturen etter skiftet. Her kan du lese de mest hyppige feilene og en mulig løsning.

En hvinende lyd fra motoren – i sjeldne tilfeller skjer det at en kilereim strekker seg litt, noe som fører til at strammingen ikke lenger er optimal. I tilfellet at det er en viftereim bør fjærens spenning fikse dette automatisk. I tilfellet det er en kilereim må det oppstrammes manuelt. Hvis du føler at kilereimen ikke opprettholder sin spenning kan du klage. Dette er feil med materialet.

En av systemene fungerer ikke – spesielt sett motorer med en viftereim er svært kompliserte, siden flere enheter drives av beltet.
Selv om du forbereder deg godt kan du ha glemt en av enhetene, selv om motoren går helt perfekt. Hvis dette er tilfellet må hele prosedyren følges på nytt. Vær sikker på at du følger hvert eneste trinn.

Batterilyset slår seg på / kjørecomputeren viser til en batterisvikt – siden både kilereimen og viftereimen er ansvarlig for drift av dynamoen, kan uprofesjonell utskifting føre til disse symptomene. Først og fremst: ikke panikk hvis batteriladingen fortsetter over en liten stund, hvis du slår av det elektriske systemets forbrukere (klimaanlegget, bilstereoen, navigasjon og oppvarming). Se så etter feilen. Sjekk om drivhjulet til dynamoen (koblet til kilereimen) roterer. Hvis dette er tilfellet må tilkoblingen av batteriet sjekkes. (kun ved å se: ikke rør den!). Hvis ingen feil blir funnet kan det være at sensoren er defekt eller at kjørecomputeren ikke fungerer riktig. Dette bør sjekkes på et verksted, der de har det rette diagnostikk utstyret.
Foto: Ruslan Kudrin, charnsitr, J. Lekavicius, Phakdee kasamsawad, ThomsonD, Voyagerix, homydesign, Freedom_Studio, Denis Rozhnovsky, sima, Tom Oliveira, Photographee.eu / shutterstock.com