Bakluke demper (gassfjær) til ditt kjøretøy

Gassfjær bakluke For Top bilmerker
- Gassfjær bakluke BMW 5-serie
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 3-serie
- AUDI A4
- Gassfjær bakluke VW GOLF
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Gassfjær bakluke VOLVO V70
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- Gassfjær bakluke BMW X5
- MITSUBISHI OUTLANDER
- TOYOTA LAND CRUISER
- MERCEDES-BENZ VITO
- Gassfjær bakluke VW CADDY
- BMW X3
- SKODA OCTAVIA
- TOYOTA RAV 4
Er Bakluke demper (gassfjær) defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Tunge luker kontrolleres av gassfjær
En gassfjær er en liten og diskré komponent, og legges først merke til når den er defekt. Den gir lyd fra seg med et typisk hiss når bakluken åpnes. Likevel er gassfjær en genial, teknisk løsning.
Gass er sammentrykkbart, væsker er det ikke
Gassdemper til bakluke er en stålsylinder med et stempel. Stempelet og sylinderen er lufttette. Den hule plassen i sylinderen inneholder gass som alltid er under trykk, selv når gassdemperen er utvidet. Når bakluken stenges, presses stempelet inn i sylinderen og komprimerer gassen ytterligere. Gass har behov for å utvides av natur. Det gjør det mulig for den tunge bakluken å stå åpen på egenhånd, og da er gassen delvis utvidet. Når du stenger igjen lokket, starter prosedyren om igjen.
Dette er den viktigste forskjellen mellom en gassfjær og varianter med væske. For å kunne få en lignende effekt med væsker, behøves det er ganske komplisert, intern prosedyre i sylinderen.
Fordelen med gassfjær
Den viktigste fordelen med gassfjær er at den kan forhåndslastes i henhold til bruk. En større bakluke trenger dermed ikke nødvendigvis en større støtte for bagasjeluker. Selv de tyngste lokkene kan brukes med en forbløffende tynn og liten gassfjær. Godt utviklede produksjonsprosesser gjør det mulig å lage disse slitesterke komponentene ganske billig, selv om de har en begrenset levetid. Det er derimot enkelt å bytte gassdemper til bagasjeluke.
Slitasje på gassdemper til bagasjeluke
Det svake punktet på gassfjæren er pakningen. Den holder den komprimerte gassen i sylinderen, og forhindrer at den slippes ut. Ettersom stempelet alltid sklir inn og ut og gnisser mot pakningen, fører det før eller senere til at den mister sin funksjon. Defekt gassdemper til bagasjeluke legges merke til med en gang: det er kjempetungt å åpne bagasjerommet. Dessuten vil ikke lokket klare å holde seg åpen på egenhånd, som den burde gjøre. Det gjør det vanskelig, til og med farlig, å laste inn og ut. Åpnes bagasjeluken med en provisorisk løsning, kan den falle ned. Resultatet kan da være et smell i hodet. Det beste å gjøre er å erstatte den ødelagte gassdemperen i bagasjeluken. Heldigvis kan dette gjøres raskt.
Kuleledd og fjær er alt som behøves
Gassdemperen festes til bagasjeluken og karosseriet ved hjelp av et kuleledd, som igjen holdes på plass av en liten spenne eller fjær. Fjæren kan enkelt fjernes med en skrutrekker eller spisstang. Hele prosessen med å bytte gassfjær tar vanligvis ikke mer enn to minutter, per side, på det meste. Det er imidlertid sjeldent behov for denne reparasjonen. Vanligvis varer gassdempere til bagasjeluker i ti år eller lenger. Selvsagt avhenger dette i stor grad av kvaliteten.
Billige varer fås også med god kvalitet
Billige gassfjærer svikter raskt på grunn av mangel på komfort, dårlig funksjon og kort levetid. Ettersom gassdemper til bagasjeluke sjeldent koster mer enn 15 euro, selv for merkevarekvalitet, lønner det seg ikke å eksperimentere med billige, ukjente produsenter. Den beste løsningen på dette, er å bruke noen kroner ekstra for å være sikker på at den varer i årevis.