Radiatorgitter For Top bilmerker
- Radiatorgitter MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Radiatorgitter AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Radiatorgitter VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Radiatorgitter MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Radiatorgitter SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Sidespeil
(10000 varer)
Bakluke demper (gassfjær)
(10000 varer)
Sidespeilglass
(10000 varer)
Dørhåndtak
(9179 varer)
Dørlås & lukkesylinder
(8537 varer)
Innerskjerm
(10000 varer)Er Radiatorgitter defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Radiatorgitteret har alltid vært i sentrum av oppmerksomhet for de som er begeistret for biler, fordi det sammen med to frontlys, former bilens ansikt. Det er en ideell plass for logoen som er den viktigste delen av bilmerkets image. Imidlertid har radiatorgitteret spesifikke tekniske funksjoner og oppgaver, hvor designere og ingeniører ofte må arbeide i fellesskap på konstruksjonen. Når det gjelder bilmerkene som f.eks. Mercedes, Jaguar eller Ferrari, er radiatorens form det første som faller i øynene, skjønt i dag erstattes den ofte av logotypen.
Teknisk sett har et kjølegitter som oppgave å forsyne vannkjøleren med frisk luft og slik muliggjøre luftkjøling. Rett bak gitteret står selve radiatoren som egentlig er kjølekretsløpets kjerne. Bare kjølevæsken er ofte utilstrekkelig for en sikker kjøling. Iblant kan det bli for varmt under motorpanseret, spesielt på sommeren, hvor noen motordeler som følge kommer i ulage, og luftstrømmer er den eneste beskyttelse mot overoppheting. Dette kan best oppnås dersom ventilatorens effekt er kombinert med rask kjøring. Derfor må lamellene i radiatorgitteret settes langt nok fra hverandre. På samme tid skal de ikke slippe inn større steiner som kan skade kjøleren. Derfor må designere trekkes inn til deltakelse: deres oppgave er å imøtekomme alle kravene fra ingeniørene, uten å forringe radiatorens estetikk. Av den grunn velges det ofte en stiv sil med små hull, lameller kan etter ønske også monteres foran, slik at begge parter er tilfredsstillt. Radiatorgitteret er alltid nøyaktig tilpasset fra to synspunkter til en bestemt bilmodell og derfor ikke utskiftbare.
Det å bruke andre bildeler enn bilprodusentens egne originale deler (spesielt de som er egnet for en bestemt modell og/eller merke) var populært f.eks. blant biler som 2CV,og kunne tolereres fordi denne bilen bare kunne oppnå en lav ytelse. For kjøretøy med høyere ytelse er ikke slikt tilrådelig, fordi dette vil påvirke luftkjølingens funksjonalitet negativt. Utskifting av radiatorgitter hører likevel ikke til sjeldenhetene, ettersom det svært ofte blir skadet ved alle slags trafikkulykker. Er dette tilfelle, så er du velkommen til å ta en titt innom vår nettbutikk, der du alltid finner hvilke som helst nødvendige reservedeler til de rimeligste priser, bl. a. styrespindel, sidespeil, bremsebelegg, bremsestein/bremseklosser, bremsetrommel, innløpsventil osv.