Kjølevæsketank For Top bilmerker
- Kjølevæsketank MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Kjølevæsketank AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Kjølevæsketank VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Kjølevæsketank MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Kjølevæsketank SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Termostat
(10000 varer)
Vannpumpe
(10000 varer)
Radiator
(10000 varer)
Motstand kupevifte
(4409 varer)
Kjølevæskeflens
(4793 varer)
Varmeveksler
(7369 varer)Er Ekspansjonstank defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Hver bil har flere lukkede systemer, der ulike materialer (arbeidsmedier) transporteres. Det gjelder motorolje, hydraulikkolje, kjølevæske (kjølevann) og gasser. I hvert tilfelle, skal materialene delvis endre sin aggregattilstand eller i det minste sin temperatur under sirkulasjon. Dette resulterer i varierende trykkforhold. Jo varmere det blir, jo større er trykket som danner seg inne i systemet. Slike temperaturbetingede trykkøkninger fører alltid til en ekspansjon, d.v.s. økt volum. Er denne endringen for sterk, skal mediet søke etter en vei ut og finne den i et reservoar som spesielt installeres for dette formål og kalles for utjevningsbeholder.
På vannkjøleren skjer dette, når kjølevannets temperatur har nådd 120°C og trykket blitt for stort. Det åpner seg en eksosventil, slik at trykket kan slippes ut og således senkes temperaturen. Motoroljekretsløpet har ikke noen separat ekspansjonsbeholder, fordi det er en bunnpanne der, som overtar denne funksjonen. Der kan oljen få plass og avkjøles. Inne i klimaаnlegget vil kjølemiddelet stadig veksle mellom væske og gassform, slik at en trykktank ikke benyttes som et selvstendeig hus. Når et medium sirkulerer gjennom en fordamper, klimаanlegg-kompressor, ekspansjonsventil osv, blir mediets spredning til en del av luftkondisjoneringen. Bremsesystemet har ikke noen egen utjevningstank. Overflødig olje kan da komme til hovedbremsesylinder, hvor den tappes via en bunnventil i sylinderen og midlertidig lagres i et separat rom.
Servostyring har også et tilsvarende system. Her må oljen konstant tilføres og avledes, på grunn av at det alltid genereres trykk av forskjellige nivåer. Derfor er en påfyllingstank tilstrekkelig. For høy temperaturøkning er ikke å forvente i denne konstruksjonen. Det er viktig at utjevningsbeholderen alltid er godt forseglet og samtlige slanger er tett tilkoblet, slik at ingen lekkasje er mulig. Slitasje kan oppstå som følge av korrosjon, slik at utjevningsbeholderen slår sprekker. Nye reservedeler, såfremt det gjelder utskiftning, kan du når som helst bestille og kjøpe til en veldig moderat pris i vår nettbutikk, som tilbyr et stort utvalg av etterspurte produkter, bl. a. drivaksel, blinkrelé, bremseskive, drosselventil-sensor, fjærende bein...