Oljekjøler til din bil

Oljekjøler For Top bilmerker
- Oljekjøler VW GOLF
- Oljekjøler MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Oljekjøler BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- Oljekjøler AUDI A4
- Oljekjøler VW TRANSPORTER
- Oljekjøler VW PASSAT
- VOLVO V70
- Oljekjøler AUDI A6
- Oljekjøler MITSUBISHI OUTLANDER
- Oljekjøler TOYOTA AVENSIS
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Oljekjøler FIAT DUCATO
- Oljekjøler FORD MONDEO
- Oljekjøler VW CADDY
- TOYOTA LAND CRUISER
- Oljekjøler SKODA OCTAVIA
- Oljekjøler TOYOTA RAV 4
- Oljekjøler MERCEDES-BENZ VITO
- VOLVO XC70
Er Oljekjøler defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Oljen brukes i motoren til smøring og kjøling. Som kjølevæske betraktes den i forbindelse med kjølevannet, fordi begge kretsløpene innenfor denne funksjonen virker sammen samtidig, og er innbyrdes avhengige av hverandre. Kjølevann og motorolje leveres alltid parallelt til motorrommet og blir der gjensidig opphetet. Deretter føres de raskt vekk for å kunne kjøle ned maskinen. Kjøretøy med lav ytelse som bare oppnår lavere hastigheter og derfor neppe blir ekstremt oppvarmet, krever normalt ikke oljekjøler. For slike biler, er enkel kjøling med en luftkjølt bunnpanne fullstendig tilstrekkelig.
Jo sterkere motorer blir, jo mer nødvendige blir ekstra oljekjølere for dem. Dette forklares ved at oljen har et kokepunkt som ligger høyere enn kokepunktet for kjølevæsken. Kraftigere motorer lar oljen sirkulere så intensivt at den ikke kan avkjøles tilstrekkelig under omløpet, før den på nytt kommer inn i motorrommet, hvor den raskt høyner driftstemperaturen. Ekstra kjøling ved hjelp av en oljekjøler blir altså uunnværlig. I dag kan man fortrinnsvis se oljekjølere i biler av luksusklassen, samt i sportsbiler som har motorer med høyere turtall. Imidlertid er det nesten alltid nok å integrere oljekjøleren i vannkjølerens kretsløp. Men samtidig må også bunnpanna gjøres større, for å kunne oppnå en hurtigere avkjøling ved varmeveksling gjennom bredere overflater. Selve oljekjøleren skylles med kaldt vann, som blir litt varmere i gjennom, men dette tar bare et kort øyeblikk. Dessuten har kjølemidlet en mye lavere temperatur, noe som gir en viss kompensasjon.
Akkurat som vannkjøleren, virker også denne kjøleren for det meste sikkert og feilfritt. Eventuelle feil, skyldes hovedsakelig slitte tetninger eller defekte tilkoblinger på en slange. Sprekker i radiatoren forekommer ikke så ofte, dog kan være forårsaket av steinsprut eller (mer sjelden) de kan skyldes korrosjon. Når det gjelder utskiftning, kan du rimeligst kjøpe det du trenger fra oss. Vår nettbutikk står døgnet rundt til din disposisjon med råd og med passende reservedeler, som remskive, sidedør, spørstang, støtdemperlager, støtte-/styreledd m. m.