Radiator motor For Top bilmerker
- Radiator motor MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Radiator motor AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Radiator motor VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Radiator motor MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Radiator motor SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Termostat
(10000 varer)
Vannpumpe
(10000 varer)
Motstand kupevifte
(4410 varer)
Ekspansjonstank
(5635 varer)
Kjølevæskeflens
(4795 varer)
Varmeveksler
(7371 varer)Er Radiator defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Radiatoren er en viktig komponent i kjølekretsen, ansvarlig for å opprettholde motortemperaturen på et konstant nivå og forhindre skader forårsaket av overoppheting. Kjører du rundt med defekt radiator, betyr det at du risikerer store skader på motoren. Derfor bør denne reservedelen skiftes ut så raskt som mulig.
Et overblikk over radiatoren:
Hvor er denne komponenten plassert?
- Rett foran i motorrommet, bak viften og radiatorgrillen.
Hvordan virker den?
- Kjølevæsken som varmes opp av motoren, pumpes inn ved inntaket.
- Den strømmer gjennom slingrende rør i et nettverk av kjølefinner.
- Avhengig av typen, blåses en krysstrøm eller fallvind av kjøling luft over kjølefinnene.
- Den avkjølte kjølevæsken forlater radiatoren ved uttaket, og strømmer inn i neste komponent i kjølekretsen.
Hva skjer om det oppstår feil?
- Når radiatoren lekker, mister den kjølevæske. Andre faktorer kan også svekke funksjonen. Resultatet er at motoren snart blir overopphetet, og i ekstreme tilfeller kan dette føre til totalskade.
Mulige årsaker
- Det kan være både mekaniske eller kjemiske årsaker til feil.
- Tilkoblinger som gradvis blir løse fører til lekkasje.
- Mekaniske belastninger forårsaker hull i kjølefinner og rør.
- Kjemiske avleiringer (kalk) fører til svekket kjøleeffekt.
- Rust kan ødelegge overflaten og forårsake hull.
Dra på et verksted eller bytte selv?
- I de fleste tilfeller kan radiatoren erstattes av ufaglærte, uten noe problem. Bare noen få trinn, skrunøkkel til rørene samt skrutrekker behøves for denne reparasjonen.
Tips for å erstatte radiator:
-
1. Begynn med å trekke ut konnektorene til viften.
2. Koble deretter fra vannslangene (rørene). Samle sammen den avtappede kjølevæsken i en bolle.
3. Løsne skruene på luftledeplaten, lirk ut den øvre braketten og demonter radiatoren forsiktig. Installer reservedelen, sett sammen igjen i motsatt rekkefølge
4. Etter at ny radiator er installert, må systemet avluftes. Skru løs ekspansjonstanken og start motoren. Slå på varmen og ventilasjonen på fullt, og vent til den store kjølekretsen åpnes. I mellomtiden kan du sjekke at koblingene er skikkelig tette.
Forskjeller mellom reservedeler
Nå til dags, brukes tre forskjellige radiatorer mer eller mindre hyppig. Den billigste og mest brukte er loddet radiator. Blyloddet, flate rør og valset, buede finner loddes sammen. Mengden med flate rør avgjøres av høyden på komponenten. Radiatorene er ganske tunge og store, og kjøleeffekten er for det meste akseptabel.
Kombi-radiatorer har ovale rør, og ribbene skyves inn eller stemples. Tilkoblinger er lages med utvidelse og innplugging. Radiatoren innebærer mer arbeid, men består av mindre materiale for å redusere vekten. Kjøleeffekten er en brøkdel bedre enn varianten som er loddet.
Dyrere biler har vanligvis radiator helt av aluminium, noe som også kan kjøpes som reservedel for eldre biler. Det er bare fordeler med denne typen her: særlig med tanke på at vekten er 15 % lavere, men også høyere varmefasthet, opptil 650 ᵒC, samt naturlig beskyttelse mot korrosjon og kjemisk nedbrytning. Den eneste ulempen er den relativt høye prisen.
Unngå skade: riktig kjølevæske og frostvæske
Bruk av riktig kjølevæske og frostvæske er viktig, og bare dette kan gi god nok beskyttelse mot korrosjon og kalkavleiringer. Hva som er riktige midler for radiatoren din, kan identifiseres ut fra fargen på kjølevæsken eller ved å sjekke informasjonen i bilens brukerhåndbok. Blå og grønne midler inneholder silikater, rødfargede midler er uten silikater og brukes spesifikt for radiatorer av aluminium. Det blå middelet kan erstatte det grønne middelet i nødsituasjoner. Rød og blå eller rød og grønn derimot, bør aldri blandes.
Hva er kostnadene?
Det er hovedsakelig korrosjon og kalkavleiringer som påvirker radiatoren din, og derfor garanterer høy, kjemisk resistens en lang levetid. For radiatorer av aluminium er dette flere tiår, mens billigere radiatorer av stål begynner allerede å ruste etter noen år. Du får disse for mindre enn 100 euro, selv om levetiden er tilsvarende kort. Høykvalitetsprodukter kan koste opptil 300 euro.
Bruker du ofte mye tid på motorveien, bør du ikke være for sparsom, men heller verdsette kvalitet istedenfor. I butikken vår finner du reservedeler med OEM-kvalitet til betydelig lavere priser, og du kan spare mye penger ved å benytte deg av våre daglige tilbud og prisreduksjoner.