0

0.00 kr

#

Radiator Motor (Radiator) til ditt kjøretøy

Velg ditt kjøretøy

Skiltnummer referanse

Radiator Motor (Radiator) 48H levering og 2 års garanti

Radiator Motor (Radiator) fra markedsledende produsenter

  • FEBI BILSTEIN Radiator Motor (Radiator)
  • VAN WEZEL Radiator Motor (Radiator)
  • VALEO Radiator Motor (Radiator)
  • TOPRAN Radiator Motor (Radiator)
  • JP GROUP Radiator Motor (Radiator)
  • HELLA Radiator Motor (Radiator)
  • TYC Radiator Motor (Radiator)
  • DENSO Radiator Motor (Radiator)
  • Kjøp til den beste prisen her DELPHI Køler
  • Kjøp til den beste prisen her PRASCO Køler
  • Kjøp til den beste prisen her VEMO Køler
  • Kjøp til den beste prisen her BLUE PRINT Køler
  • Kjøp til den beste prisen her DIEDERICHS Køler
  • Kjøp til den beste prisen her MAGNETI MARELLI Køler
  • Kjøp til den beste prisen her NRF Køler
  • Kjøp til den beste prisen her THERMOTEC Køler
  • AKS DASIS
  • BUGIAD
  • ASHIKA
  • KLOKKERHOLM
  • NISSENS
  • FRIGAIR
  • TRUCKTEC AUTOMOTIVE
  • Borsehung
  • AUTOMEGA reservedels katalog
  • DT reservedels katalog
  • MAXGEAR reservedels katalog
  • ABAKUS reservedels katalog
  • PROFIT reservedels katalog

Er Radiator Motor (Radiator) defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips

Radiatoren er en viktig komponent i kjølekretsen, ansvarlig for å opprettholde motortemperaturen på et konstant nivå og forhindre skader forårsaket av overoppheting. Kjører du rundt med defekt radiator, betyr det at du risikerer store skader på motoren. Derfor bør denne reservedelen skiftes ut så raskt som mulig.

Et overblikk over radiatoren:

Hvor er denne komponenten plassert?

  • Rett foran i motorrommet, bak viften og radiatorgrillen.

Hvordan virker den?

  • Kjølevæsken som varmes opp av motoren, pumpes inn ved inntaket.
  • Den strømmer gjennom slingrende rør i et nettverk av kjølefinner.
  • Avhengig av typen, blåses en krysstrøm eller fallvind av kjøling luft over kjølefinnene.
  • Den avkjølte kjølevæsken forlater radiatoren ved uttaket, og strømmer inn i neste komponent i kjølekretsen.

Hva skjer om det oppstår feil?

  • Når radiatoren lekker, mister den kjølevæske. Andre faktorer kan også svekke funksjonen. Resultatet er at motoren snart blir overopphetet, og i ekstreme tilfeller kan dette føre til totalskade.

Mulige årsaker

  • Det kan være både mekaniske eller kjemiske årsaker til feil.
  • Tilkoblinger som gradvis blir løse fører til lekkasje.
  • Mekaniske belastninger forårsaker hull i kjølefinner og rør.
  • Kjemiske avleiringer (kalk) fører til svekket kjøleeffekt.
  • Rust kan ødelegge overflaten og forårsake hull.

Dra på et verksted eller bytte selv?

  • I de fleste tilfeller kan radiatoren erstattes av ufaglærte, uten noe problem. Bare noen få trinn, skrunøkkel til rørene samt skrutrekker behøves for denne reparasjonen.

Tips for å erstatte radiator:

    1. Begynn med å trekke ut konnektorene til viften. 2. Koble deretter fra vannslangene (rørene). Samle sammen den avtappede kjølevæsken i en bolle. 3. Løsne skruene på luftledeplaten, lirk ut den øvre braketten og demonter radiatoren forsiktig. Installer reservedelen, sett sammen igjen i motsatt rekkefølge 4. Etter at ny radiator er installert, må systemet avluftes. Skru løs ekspansjonstanken og start motoren. Slå på varmen og ventilasjonen på fullt, og vent til den store kjølekretsen åpnes. I mellomtiden kan du sjekke at koblingene er skikkelig tette.

Forskjeller mellom reservedeler

Nå til dags, brukes tre forskjellige radiatorer mer eller mindre hyppig. Den billigste og mest brukte er loddet radiator. Blyloddet, flate rør og valset, buede finner loddes sammen. Mengden med flate rør avgjøres av høyden på komponenten. Radiatorene er ganske tunge og store, og kjøleeffekten er for det meste akseptabel.
Kombi-radiatorer har ovale rør, og ribbene skyves inn eller stemples. Tilkoblinger er lages med utvidelse og innplugging. Radiatoren innebærer mer arbeid, men består av mindre materiale for å redusere vekten. Kjøleeffekten er en brøkdel bedre enn varianten som er loddet.
Dyrere biler har vanligvis radiator helt av aluminium, noe som også kan kjøpes som reservedel for eldre biler. Det er bare fordeler med denne typen her: særlig med tanke på at vekten er 15 % lavere, men også høyere varmefasthet, opptil 650 ᵒC, samt naturlig beskyttelse mot korrosjon og kjemisk nedbrytning. Den eneste ulempen er den relativt høye prisen.

Unngå skade: riktig kjølevæske og frostvæske

Bruk av riktig kjølevæske og frostvæske er viktig, og bare dette kan gi god nok beskyttelse mot korrosjon og kalkavleiringer. Hva som er riktige midler for radiatoren din, kan identifiseres ut fra fargen på kjølevæsken eller ved å sjekke informasjonen i bilens brukerhåndbok. Blå og grønne midler inneholder silikater, rødfargede midler er uten silikater og brukes spesifikt for radiatorer av aluminium. Det blå middelet kan erstatte det grønne middelet i nødsituasjoner. Rød og blå eller rød og grønn derimot, bør aldri blandes.

Hva er kostnadene?

Det er hovedsakelig korrosjon og kalkavleiringer som påvirker radiatoren din, og derfor garanterer høy, kjemisk resistens en lang levetid. For radiatorer av aluminium er dette flere tiår, mens billigere radiatorer av stål begynner allerede å ruste etter noen år. Du får disse for mindre enn 100 euro, selv om levetiden er tilsvarende kort. Høykvalitetsprodukter kan koste opptil 300 euro.
Bruker du ofte mye tid på motorveien, bør du ikke være for sparsom, men heller verdsette kvalitet istedenfor. I butikken vår finner du reservedeler med OEM-kvalitet til betydelig lavere priser, og du kan spare mye penger ved å benytte deg av våre daglige tilbud og prisreduksjoner.

Mest ettersøkte varer i Radiator Motor hovedkategori:

  • Radiator, motorkjøling
    AKS DASIS Radiator, motorkjøling 480970N til en enkel sats
    AKS DASIS | 480970N
    303,03 kr -25% RRP: 404,00 kr Spar: 25%
  • Radiator, motorkjøling
    AKS DASIS Radiator, motorkjøling 040026N til en enkel sats
    AKS DASIS | 040026N
    573,30 kr -25% RRP: 764,00 kr Spar: 25%
  • Radiator, motorkjøling
    AKS DASIS Radiator, motorkjøling 060057N til en enkel sats
    AKS DASIS | 060057N
    378,22 kr -25% RRP: 504,00 kr Spar: 25%
  • Radiator, motorkjøling
    NRF Radiator, motorkjøling 58067 til en enkel sats
    NRF | 58067
    338,64 kr -39% RRP: 546,40 kr Spar: 39%
  • Radiator, motorkjøling
    NRF Radiator, motorkjøling 58189A til en enkel sats
    NRF | 58189A
    415,71 kr -39% RRP: 677,94 kr Spar: 39%
  • Radiator, motorkjøling
    ABAKUS Radiator, motorkjøling 053-017-0056 til en enkel sats
    ABAKUS | 053-017-0056
    378,03 kr -25% RRP: 504,00 kr Spar: 25%
  • Radiator, motorkjøling
    RIDEX Radiator, motorkjøling 470R0170 til en enkel sats
    RIDEX | 470R0170
    404,77 kr -26% RRP: 540,00 kr Spar: 26%
  • Radiator, motorkjøling
    RIDEX Radiator, motorkjøling 470R0146 til en enkel sats
    RIDEX | 470R0146
    575,97 kr -26% RRP: 768,00 kr Spar: 26%
  • Tetningsring, påfyllin...
    TOPRAN Tetningsring, påfyllingsplugg radiator 103 007 til en enkel sats
    TOPRAN | 103 007
    3,88 kr -36% RRP: 6,00 kr Spar: 36%
  • Radiator, motorkjøling
    HELLA Radiator, motorkjøling 8MK 376 716-244 til en enkel sats
    HELLA | 8MK 376 716-244
    881,19 kr -26% RRP: 1175,00 kr Spar: 26%
  • Radiator, motorkjøling
    HELLA Radiator, motorkjøling 8MK 376 888-784 til en enkel sats
    HELLA | 8MK 376 888-784
    495,41 kr -26% RRP: 661,00 kr Spar: 26%
  • Radiator, motorkjøling
    THERMOTEC Radiator, motorkjøling D7F033TT til en enkel sats
    THERMOTEC | D7F033TT
    568,20 kr -26% RRP: 758,00 kr Spar: 26%