0

0.00 kr

#
79-0069

Radiatorlokk til ditt kjøretøy

Velg ditt kjøretøy

Skiltnummer referanse

Radiatorlokk 48H levering og 2 års garanti

Radiatorlokk fra markedsledende produsenter

  • FEBI BILSTEIN Radiatorlokk
  • VAICO Radiatorlokk
  • VAN WEZEL Radiatorlokk
  • VALEO Radiatorlokk
  • SWAG Radiatorlokk
  • METZGER Radiatorlokk
  • JP GROUP Radiatorlokk
  • HELLA Radiatorlokk
  • Kjøp til den beste prisen her JAPANPARTS Radiatorlokk
  • Kjøp til den beste prisen her GATES Radiatorlokk
  • Kjøp til den beste prisen her PRASCO Radiatorlokk
  • Kjøp til den beste prisen her MAHLE ORIGINAL Radiatorlokk
  • Kjøp til den beste prisen her BLUE PRINT Radiatorlokk
  • Kjøp til den beste prisen her DIEDERICHS Radiatorlokk
  • Kjøp til den beste prisen her HERTH+BUSS JAKOPARTS Radiatorlokk
  • Kjøp til den beste prisen her TRISCAN Radiatorlokk
  • THERMOTEC
  • AKS DASIS
  • MEYLE
  • NIPPARTS

Radiatorlokk til alle bilmerker

  • Radiatorlokk av høy kvalitet til VOLKSWAGEN
  • Radiatorlokk av høy kvalitet til MERCEDES-BENZ
  • Radiatorlokk av høy kvalitet til BMW
  • Radiatorlokk av høy kvalitet til TOYOTA
  • original AUDI Radiatorlokk
  • original VOLVO Radiatorlokk
  • original FORD Radiatorlokk
  • original NISSAN Radiatorlokk
  • MITSUBISHI Radiatorlokk av original kvalitet
  • OPEL Radiatorlokk av original kvalitet
  • PEUGEOT Radiatorlokk av original kvalitet
  • HONDA Radiatorlokk av original kvalitet
  • Radiatorlokk For SKODA
  • Radiatorlokk For HYUNDAI
  • Radiatorlokk For CITROËN
  • Radiatorlokk For SUBARU
  • Radiatorlokk For FIAT
  • Radiatorlokk For MAZDA
  • Radiatorlokk For SUZUKI
  • Radiatorlokk For RENAULT
  • SAAB Radiatorlokk prisreduksjon
  • LAND ROVER Radiatorlokk prisreduksjon
  • KIA Radiatorlokk prisreduksjon
  • PORSCHE Radiatorlokk prisreduksjon
  • JEEP
  • TESLA
  • CHEVROLET
  • SSANGYONG
  • ALFA ROMEO
alle bilmerker

Radiatorlokk For Top bilmerker

Er Radiatorlokk defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips

Alt blir tett lukket med radiatorlokk

Radiatorlokket er en liten, men viktig komponent i kjølesystemet som forsegler toppen av radiatoren i bilen. Den kan fjernes enkelt for å fylle opp kjølemiddel.

Flerfunksjonell komponent

Selvom radiatorlokket ser ganske enkel ut har den viktige funksjoner. Hovedoppgaven er å forsegle kjølesystemet og hindre vannet fra å lekke ut når man kjører. Oppvarmingen av motoren kan få trykket i kjølesystemet til å øke 1-1.5 bar. Radiatorlokket må pålitelig kunne tåle trykket. Maks trykk kan generelt leses av på radiatorlokket.
Dersom trykket blir høyere må radiatorlokket kunne ventilere overtrykk fra kjølesystemet. Hvis ikke kan en slange eller selve radiatoren ryke. Derfor er radiatorlokk utstyrt med ventil på bunnen som kjennes igjen på trykkplaten med spiralfjær. Denne ventilen løfter lokket slik at overtrykk kommer ut. I ethvert tilfelle er dette en unormal tilstand ved kjølesystemet og er kun et sikkerhetstiltak for å hindre ytterligere skade.
Radiatorlokket har enda en sikkerhetsfunksjon. Den kan ikke fjernes når den er under trykk og låser seg etter 45 grader rotasjon. Dette er for å hindre at varm damp spruter i ansiktet på noen når de fjerner lokket. Trykket slippes ut nedover og åpner ikke radiatorlokket før systemet har roet seg ned tilstrekkelig. Likevel er det veldig farlig å åpne et kjølesystem under trykk. Det er meget ubehagelig med en brent hånd. Derfor er første regel når man åpner radiatorlokket: vent til motoren har kjølt seg ned tilstrekkelig. Dersom motoren er overopphetet tar dette minst 30 minutter.

Årsaker til overtrykk i kjølesystemet

Overtrykk i kjølesystemet kan utvikles på tre måter.
Nivået av kjølemiddel er for lavt: et lavt nivå av kjølemiddel gjør at gjenværende vann koker. En liter vann genererer 1650 liter damp. Dette forklarer hvorfor trykket i kjølesystemet øker raskt ved synkende vannivå.
Overbelastet motor. Å kjøre opp på fjellet fullt lastet og i full fart kan gjøre at selv de kraftigste motorene når grensen av kapasitet. Videre kan for varmt vann gjøre at radiatoren koker. Defekter på pumpen, for eksempel en registerreim som er for løs på vannpumpen er også typiske årsaker.
Defekt sylinder toppakning: Dersom toppakningen er brent gjennom en del som er kritisk for tettheten til kjølesystemet vil trykket øke hurtig.

Defekt på radiatorlokk

Radiatorlokket er hele tiden i kontakt med kaldt og varmt vann pluss frostvæske og produkter som slites ut eller rust fra kjølesystemet. Etter hvert vil dette påvirke pakningen. Når det kommer olje i kjølemiddelet på grunn av defekt sylinder toppakning er oppløsning av pakningen - samt alle andre deler i gummi i kjølesystemet, inkludert slanger - bare et tidsspørsmål. Man kan bytte pakningen separat, men dette er ikke særlig fornuftig. Over tid lider spolefjæren på ventilen til radiatorlokket og mister spenning. Derfor bør radiatorlokket byttes om den viser tegn til defekt.
Brukstiden varierer mye. Vanligvis varer radiatorlokket i 10 år eller mer. Dersom radiatoren må byttes er det selvsagt at også radiatorlokket byttes. Dette garanterer en skikkelig fornyelse av et viktig system uten å behøve og koble den gamle til den nye. Dersom bilen har elektrisk radiatorvifte må man bytte viftebryter når man bytter radiator.
På den annen side er det meget enkelt å bytte radiatorlokket: vent til bilen har kjølt seg ned tilstrekkelig, vri radiatorlokket 90 grader mot klokken, fjern og bytt til en ny del. Nye radiatorlokk er meget billige. De begynner på 5-6 euro i grei kvalitet.

Mest ettersøkte varer i Radiatorlokk hovedkategori:

  • Skrulokk radiator Radiatorlokk CALORSTAT by Vernet RC0050
    Radiatorlokk RC0050 billig av original kvalitet
    CALORSTAT by Vernet | ...
    64,69 kr Tilstand:  Helt nye
  • Skrulokk radiator Radiatorlokk HERTH+BUSS JAKOPARTS J1543002
    Radiatorlokk J1543002 billig av original kvalitet
    HERTH+BUSS JAKOPARTS |...
    97,48 kr Tilstand:  Helt nye
  • Skrulokk radiator Radiatorlokk GATES RC133
    Radiatorlokk RC133 billig av original kvalitet
    GATES | RC133
    90,05 kr Tilstand:  Helt nye
  • Skrulokk radiator Radiatorlokk ASHIKA 33-0C-C32
    Radiatorlokk 33-0C-C32 billig av original kvalitet
    ASHIKA | 33-0C-C32
    44,01 kr Tilstand:  Helt nye
  • Skrulokk radiator Radiatorlokk JAPANPARTS KH-C19
    Radiatorlokk KH-C19 billig av original kvalitet
    JAPANPARTS | KH-C19
    77,69 kr Tilstand:  Helt nye
  • Skrulokk radiator Radiatorlokk ASHIKA 33-0C-C30
    Radiatorlokk 33-0C-C30 billig av original kvalitet
    ASHIKA | 33-0C-C30
    39,79 kr Tilstand:  Helt nye
  • Skrue, radiatorlokk Radiatorlokk VAICO V20-1377
    Radiatorlokk V20-1377 billig av original kvalitet
    VAICO | V20-1377
    69,13 kr Tilstand:  Helt nye
  • Skrulokk radiator Radiatorlokk QUINTON HAZELL FC53
    Radiatorlokk FC53 billig av original kvalitet
    QUINTON HAZELL | FC53
    76,29 kr Tilstand:  Helt nye
  • Lufteskrue / - ventil,... Radiatorlokk FEBI BILSTEIN 23750
    Radiatorlokk 23750 billig av original kvalitet
    FEBI BILSTEIN | 23750
    27,84 kr
    (Pris per produkt)
    Tilstand:  Helt nye
  • Skrulokk radiator Radiatorlokk TRICLO 311332
    Radiatorlokk 311332 billig av original kvalitet
    TRICLO | 311332
    56,71 kr Tilstand:  Helt nye
  • Skrulokk radiator Radiatorlokk MOTORAD OT-18
    Radiatorlokk OT-18 billig av original kvalitet
    MOTORAD | OT-18
    161,62 kr Tilstand:  Helt nye
  • Lufteskrue / - ventil,... Radiatorlokk MEYLE 314 238 0000
    Radiatorlokk 314 238 0000 billig av original kvalitet
    MEYLE | 314 238 0000
    28,08 kr Tilstand:  Helt nye