00#
98-1632

Radiatorlokk til din bil

Velg ditt kjøretøy
Søk
Radiatorlokk 48H levering og 2 års garanti

Radiatorlokk fra markedsledende produsenter

  • FEBI BILSTEIN Radiatorlokk erfaring
  • VAICO Radiatorlokk erfaring
  • VAN WEZEL Radiatorlokk erfaring
  • VALEO Radiatorlokk erfaring
  • TOPRAN Radiatorlokk erfaring
  • SWAG Radiatorlokk erfaring
  • METZGER Radiatorlokk erfaring
  • JP GROUP Radiatorlokk erfaring
  • Kjøp til den beste prisen her HELLA Radiatorlokk
  • Kjøp til den beste prisen her JAPANPARTS Radiatorlokk
  • Kjøp til den beste prisen her GATES Radiatorlokk
  • Kjøp til den beste prisen her PRASCO Radiatorlokk
  • Kjøp til den beste prisen her MAHLE ORIGINAL Radiatorlokk
  • Kjøp til den beste prisen her BLIC Radiatorlokk
  • Kjøp til den beste prisen her BLUE PRINT Radiatorlokk
  • Kjøp til den beste prisen her DIEDERICHS Radiatorlokk
  • HERTH+BUSS JAKOPARTS
  • DAYCO
  • TRISCAN
  • THERMOTEC

Er Radiatorlokk defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips

Alt blir tett lukket med radiatorlokk

Radiatorlokket er en liten, men viktig komponent i kjølesystemet som forsegler toppen av radiatoren i bilen. Den kan fjernes enkelt for å fylle opp kjølemiddel.

Flerfunksjonell komponent

Selvom radiatorlokket ser ganske enkel ut har den viktige funksjoner. Hovedoppgaven er å forsegle kjølesystemet og hindre vannet fra å lekke ut når man kjører. Oppvarmingen av motoren kan få trykket i kjølesystemet til å øke 1-1.5 bar. Radiatorlokket må pålitelig kunne tåle trykket. Maks trykk kan generelt leses av på radiatorlokket.
Dersom trykket blir høyere må radiatorlokket kunne ventilere overtrykk fra kjølesystemet. Hvis ikke kan en slange eller selve radiatoren ryke. Derfor er radiatorlokk utstyrt med ventil på bunnen som kjennes igjen på trykkplaten med spiralfjær. Denne ventilen løfter lokket slik at overtrykk kommer ut. I ethvert tilfelle er dette en unormal tilstand ved kjølesystemet og er kun et sikkerhetstiltak for å hindre ytterligere skade.
Radiatorlokket har enda en sikkerhetsfunksjon. Den kan ikke fjernes når den er under trykk og låser seg etter 45 grader rotasjon. Dette er for å hindre at varm damp spruter i ansiktet på noen når de fjerner lokket. Trykket slippes ut nedover og åpner ikke radiatorlokket før systemet har roet seg ned tilstrekkelig. Likevel er det veldig farlig å åpne et kjølesystem under trykk. Det er meget ubehagelig med en brent hånd. Derfor er første regel når man åpner radiatorlokket: vent til motoren har kjølt seg ned tilstrekkelig. Dersom motoren er overopphetet tar dette minst 30 minutter.

Årsaker til overtrykk i kjølesystemet

Overtrykk i kjølesystemet kan utvikles på tre måter.
Nivået av kjølemiddel er for lavt: et lavt nivå av kjølemiddel gjør at gjenværende vann koker. En liter vann genererer 1650 liter damp. Dette forklarer hvorfor trykket i kjølesystemet øker raskt ved synkende vannivå.
Overbelastet motor. Å kjøre opp på fjellet fullt lastet og i full fart kan gjøre at selv de kraftigste motorene når grensen av kapasitet. Videre kan for varmt vann gjøre at radiatoren koker. Defekter på pumpen, for eksempel en registerreim som er for løs på vannpumpen er også typiske årsaker.
Defekt sylinder toppakning: Dersom toppakningen er brent gjennom en del som er kritisk for tettheten til kjølesystemet vil trykket øke hurtig.

Defekt på radiatorlokk

Radiatorlokket er hele tiden i kontakt med kaldt og varmt vann pluss frostvæske og produkter som slites ut eller rust fra kjølesystemet. Etter hvert vil dette påvirke pakningen. Når det kommer olje i kjølemiddelet på grunn av defekt sylinder toppakning er oppløsning av pakningen - samt alle andre deler i gummi i kjølesystemet, inkludert slanger - bare et tidsspørsmål. Man kan bytte pakningen separat, men dette er ikke særlig fornuftig. Over tid lider spolefjæren på ventilen til radiatorlokket og mister spenning. Derfor bør radiatorlokket byttes om den viser tegn til defekt.
Brukstiden varierer mye. Vanligvis varer radiatorlokket i 10 år eller mer. Dersom radiatoren må byttes er det selvsagt at også radiatorlokket byttes. Dette garanterer en skikkelig fornyelse av et viktig system uten å behøve og koble den gamle til den nye. Dersom bilen har elektrisk radiatorvifte må man bytte viftebryter når man bytter radiator.
På den annen side er det meget enkelt å bytte radiatorlokket: vent til bilen har kjølt seg ned tilstrekkelig, vri radiatorlokket 90 grader mot klokken, fjern og bytt til en ny del. Nye radiatorlokk er meget billige. De begynner på 5-6 euro i grei kvalitet.


Mest ettersøkte varer i Radiatorlokk hovedkategori:
Skrulokk radiator
Radiatorlokk MAXGEAR 28-0313
  • Material: Metall
  • Åpningstrykk [bar]: 1,1
  • Vekt [kg]: 0,050
  • Tilstand:  Helt nye
28-0313 MAXGEAR Radiatorlokk bil pris
MAXGEAR | 28-0313
79,31 kr
Tilstand:  Helt nye
Skrulokk radiator
Radiatorlokk CALORSTAT by Vernet RC0050
  • Trykk [bar]: 0,9
  • Tilstand:  Helt nye
RC0050 CALORSTAT by Vernet Radiatorlokk bil pris
CALORSTAT by Vernet | ...
69,55 kr
Tilstand:  Helt nye
Lufteskrue / - ventil,...
Radiatorlokk TRUCKTEC AUTOMOTIVE 08.40.015
  • for OE-nummer: 17 11 1 712 788
  • Tilstand:  Helt nye
08.40.015 TRUCKTEC AUTOMOTIVE Radiatorlokk bil pris
TRUCKTEC AUTOMOTIVE | ...
30,21 kr
(Pris per produkt)
Tilstand:  Helt nye
Skrulokk radiator
Radiatorlokk TRICLO 310176
  • Åpningstrykk [bar]: 0,9
  • Tykkelse [mm]: 25
  • Koplingspunkt [bar]: 1,4
  • Innvendig diameter [mm]: 51, 37
  • Diameter [mm]: 57,5
  • Overflate: galvanisert
  • Tilstand:  Helt nye
310176 TRICLO Radiatorlokk bil pris
TRICLO | 310176
75,23 kr
Tilstand:  Helt nye
Skrulokk radiator
Radiatorlokk GATES RC113
  • Trykk [bar]: 1,0
  • Diameter [mm]: 59
  • Høyde [mm]: 24
  • Trykk [psi]: 15
  • Tilstand:  Helt nye
RC113 GATES Radiatorlokk bil pris
GATES | RC113
129,42 kr
Tilstand:  Helt nye
Skrulokk radiator
Radiatorlokk GATES RC130
  • Trykk [bar]: 0,5
  • Diameter [mm]: 59
  • Høyde [mm]: 31
  • Trykk [psi]: 7
  • Tilstand:  Helt nye
RC130 GATES Radiatorlokk bil pris
GATES | RC130
97,83 kr
Tilstand:  Helt nye
Skrulokk radiator
Radiatorlokk Metalcaucho 03605
  • Vekt [kg]: 0,211
  • Trykk [bar]: 1,1
  • Trykk [psi]: 16
  • Åpningstrykk [bar]: 1,1
  • vekt [g]: 211
  • Tilstand:  Helt nye
03605 Metalcaucho Radiatorlokk bil pris
Metalcaucho | 03605
45,03 kr
Tilstand:  Helt nye
Skrulokk radiator
Radiatorlokk ABAKUS 051-027-001
  • Trykk [bar]: 1,1
  • Diameter [mm]: 46
  • Montering/demontering skal kun gjøres av fagpersoner!
  • Tilstand:  Helt nye
051-027-001 ABAKUS Radiatorlokk bil pris
ABAKUS | 051-027-001
38,42 kr
Tilstand:  Helt nye
Skrulokk radiator
Radiatorlokk TRICLO 311332
  • nødvendig stykktall: 1
  • Koplingspunkt [bar]: 1,4
  • Montasjetype: bajonett
  • Tilstand:  Helt nye
311332 TRICLO Radiatorlokk bil pris
TRICLO | 311332
58,63 kr
Tilstand:  Helt nye
Skrulokk radiator
Radiatorlokk ABAKUS 051-027-002
  • Trykk [bar]: 0,9
  • Diameter [mm]: 46
  • Montering/demontering skal kun gjøres av fagpersoner!
  • Tilstand:  Helt nye
051-027-002 ABAKUS Radiatorlokk bil pris
ABAKUS | 051-027-002
32,91 kr
Tilstand:  Helt nye
Skrulokk radiator
Radiatorlokk GATES RC116
  • Trykk [bar]: 1,0
  • Diameter [mm]: 59
  • Høyde [mm]: 24
  • Trykk [psi]: 15
  • Tilstand:  Helt nye
RC116 GATES Radiatorlokk bil pris
GATES | RC116
120,76 kr
Tilstand:  Helt nye
Skrulokk radiator
Radiatorlokk HERTH+BUSS JAKOPARTS J1545002
  • Diameter [mm]: 45
  • Høyde [mm]: 23
  • Trykk [bar]: 0,9
  • Åpningstemperatur [C]: 88
  • Tilstand:  Helt nye
J1545002 HERTH+BUSS JAKOPARTS Radiatorlokk bil pris
HERTH+BUSS JAKOPARTS |...
63,82 kr
(Pris per produkt)
Tilstand:  Helt nye