Radiatorlokk For Top bilmerker
- Radiatorlokk MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Radiatorlokk AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Radiatorlokk VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Radiatorlokk MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Radiatorlokk SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Termostat
(10000 varer)
Vannpumpe
(10000 varer)
Radiator
(10000 varer)
Motstand kupevifte
(4409 varer)
Ekspansjonstank
(5632 varer)
Kjølevæskeflens
(4793 varer)Er Radiatorlokk defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Alt blir tett lukket med radiatorlokk
Radiatorlokket er en liten, men viktig komponent i kjølesystemet som forsegler toppen av radiatoren i bilen. Den kan fjernes enkelt for å fylle opp kjølemiddel.
Flerfunksjonell komponent
Selvom radiatorlokket ser ganske enkel ut har den viktige funksjoner. Hovedoppgaven er å forsegle kjølesystemet og hindre vannet fra å lekke ut når man kjører. Oppvarmingen av motoren kan få trykket i kjølesystemet til å øke 1-1.5 bar. Radiatorlokket må pålitelig kunne tåle trykket. Maks trykk kan generelt leses av på radiatorlokket.
Dersom trykket blir høyere må radiatorlokket kunne ventilere overtrykk fra kjølesystemet. Hvis ikke kan en slange eller selve radiatoren ryke. Derfor er radiatorlokk utstyrt med ventil på bunnen som kjennes igjen på trykkplaten med spiralfjær. Denne ventilen løfter lokket slik at overtrykk kommer ut. I ethvert tilfelle er dette en unormal tilstand ved kjølesystemet og er kun et sikkerhetstiltak for å hindre ytterligere skade.
Radiatorlokket har enda en sikkerhetsfunksjon. Den kan ikke fjernes når den er under trykk og låser seg etter 45 grader rotasjon. Dette er for å hindre at varm damp spruter i ansiktet på noen når de fjerner lokket. Trykket slippes ut nedover og åpner ikke radiatorlokket før systemet har roet seg ned tilstrekkelig. Likevel er det veldig farlig å åpne et kjølesystem under trykk. Det er meget ubehagelig med en brent hånd. Derfor er første regel når man åpner radiatorlokket: vent til motoren har kjølt seg ned tilstrekkelig. Dersom motoren er overopphetet tar dette minst 30 minutter.
Årsaker til overtrykk i kjølesystemet
Overtrykk i kjølesystemet kan utvikles på tre måter.
Nivået av kjølemiddel er for lavt: et lavt nivå av kjølemiddel gjør at gjenværende vann koker. En liter vann genererer 1650 liter damp. Dette forklarer hvorfor trykket i kjølesystemet øker raskt ved synkende vannivå.
Overbelastet motor. Å kjøre opp på fjellet fullt lastet og i full fart kan gjøre at selv de kraftigste motorene når grensen av kapasitet. Videre kan for varmt vann gjøre at radiatoren koker. Defekter på pumpen, for eksempel en registerreim som er for løs på vannpumpen er også typiske årsaker.
Defekt sylinder toppakning: Dersom toppakningen er brent gjennom en del som er kritisk for tettheten til kjølesystemet vil trykket øke hurtig.
Defekt på radiatorlokk
Radiatorlokket er hele tiden i kontakt med kaldt og varmt vann pluss frostvæske og produkter som slites ut eller rust fra kjølesystemet. Etter hvert vil dette påvirke pakningen. Når det kommer olje i kjølemiddelet på grunn av defekt sylinder toppakning er oppløsning av pakningen - samt alle andre deler i gummi i kjølesystemet, inkludert slanger - bare et tidsspørsmål. Man kan bytte pakningen separat, men dette er ikke særlig fornuftig. Over tid lider spolefjæren på ventilen til radiatorlokket og mister spenning. Derfor bør radiatorlokket byttes om den viser tegn til defekt.
Brukstiden varierer mye. Vanligvis varer radiatorlokket i 10 år eller mer. Dersom radiatoren må byttes er det selvsagt at også radiatorlokket byttes. Dette garanterer en skikkelig fornyelse av et viktig system uten å behøve og koble den gamle til den nye. Dersom bilen har elektrisk radiatorvifte må man bytte viftebryter når man bytter radiator.
På den annen side er det meget enkelt å bytte radiatorlokket: vent til bilen har kjølt seg ned tilstrekkelig, vri radiatorlokket 90 grader mot klokken, fjern og bytt til en ny del. Nye radiatorlokk er meget billige. De begynner på 5-6 euro i grei kvalitet.