Bilen vil ikke starte – Mulige årsaker og løsninger

Bilen vil ikke starte - Mulige årsaker og løsninger

Når bilen vil ikke starte eller motoren kveles under kjøring er virkelig irriterende, selv om det ikke er en umiddelbar grunn til panikk. Mest sannsynlig er det en mindre defekt som forårsaker feilen. Det kreves imidlertid grundig kjennskap til bilens drift for å finne årsaken. Les alt om hva som kan føre til at bilen kveles i denne veiledningen, og hvordan du kan fikse det selv.

Hva trenger bilen for å kunne kjøre?

En bil med en forbrenningsmotor trenger seks elementer for å muliggjøre fremdrift. Disse er:

bilen starter ikke årsakerDrivstoff: Bensin, diesel eller gass
Driv: Reimer til trimming av bevegelige komponenter
Energi: Elektrisk tenningsstrøm for å drifte starteren
Luft: For klargjøring av luft-drivstoff blanding
Olje: For å smøre bevegelige elementer
Vann: For å kjøle motoren

Hvis bare én av disse elementene svikter, kan hele motoren stoppe. Avhengig av hvilket system som er berørt, er det enten veldig enkelt å få bilen funksjonell igjen eller reparasjonen kan kreve mye arbeid.

Motoren vil ikke starte – feil med levering av drivstoff

bilen starter ikke lengreHvis bilen vil ikke starte eller kveles, faller den første mistanken på drivstoffet. Hvis bilen rister, men nekter å starte, kan det være at drivstofftanken er tom. Hvis drivstoffindikatoren tilsier at bilen har drivstoff, kan det være at flottøren i tanken er tom. Dette kan sjekkes ved å fylle litt bensin i tanken og prøve å starte på nytt. Det krever litt tålmodighet, ettersom et helt tomt drivstoffsystem må få ventilere seg først.

Hvis tanken tømmes uvanlig raskt, bør du sjekke om du kjenner en bensinlukt. Det kan være at drivstoffslangen muligens er lekk. Alternativt kan det være drivstoffpumpen som er defekt.

Bilen kan ikke brukes gjentatte ganger – feil på reimtrekk

bilen vil ikke kaldstartFeil på reimdrift har ofte fatale konsekvenser. Hvis registerreimen eller kjedet har revnet, stopper motoren og vil ikke starte igjen. Ofte har motoren fått store, vedvarende skader, og i så fall blir det nødvendig med kostbar reparasjon. Dette kan sjekkes ved å fjerne dekselet på reimen eller kjedet. Du har funnet årsaken, hvis drivkomponentene har kommet av. Reparasjonen vil kreve mer enn bare å bytte reim. I så fall må motoren demonteres fullstendig.

Tenningen vil ikke starte – feil på strømforsyning

bilen starter ikke tennpluggerDen vanligste årsaken til at bilen ikke vil starte er feil på strømforsyningen. Den elektriske strømmen genereres i dynamoen, lagres i batteriet og føres til tennpluggene i motoren via tennspolen og fordeleren. Strømmen går alltid i en krets. Hvis kretsen er brutt, finnes det ingen strømforsyning. Strømmen returneres alltid til dynamoen via karosseriet. Derfor bør både dynamoen og batteriet være jordet, noe som betyr at de må kobles til karosseriet med kabler.

Generator 24h Gratis levering

Generator | 24h Gratis levering!

nå fra 451,90 kr

til butikken

Korrosjon kan alltid forekomme mellom kabler og karosseri. Hvis ikke dette oppdages i tide, kan det bli stadig vanskeligere å starte bilen, helt til den ikke starter lengre i det hele tatt. Løsningen er svært enkel: Jordingskabelen bør fjernes, slipes og smøres med polfett. Skru kabelen på igjen og problemet er løst.

motoren vil ikke starte registerkjedeTennspolen forvandler 24 volt strøm, levert av dynamoen, til 10 000 volt tennstrøm. En kabel går mellom tennspolen og fordeleren. På eldre biler kan kabelen til fordelen kanskje ha blitt utkoblet. Dette er den mest innlysende grunnen til hvorfor bilen nekter å starte: Bilen kan kjøre videre ved å simpelthen plugge inn igjen kabelen. Hvis kabelen er på plass, men lager gnister, er isolasjonen ødelagt. Det kan være resultatet av et gnagerbitt. Et nødtiltak kan være å binde kabelen til fordeleren med isolasjonstape.

Hvis bilen starter nå, må den sjekkes for flere gnagerbitt. Dersom kjølevæskeslangen har vært tygget på, kan det utgjøre en risiko for alvorlige skader på motoren.

bilen starter ikke fullt batteriEt problem knyttet til strømforsyning kan være starteren. Denne delen består av en elektrisk motor og et elektromagnetisk drevet relé. Starteren kan slites ned over tid eller en av av de tilkoblede kontaktene kan være korroderte. Feil på starteren kan høres av en summelyd. Elektromagneten klarer ikke helt å frigjøre startdrevet når den elektriske motoren fortsatt er i gang. Med litt flaks kan dette problemet repareres. Erstatning er veldig ofte det eneste alternativet.Bare den beste kvaliteten bilen starter ikke ingen lydBatteriet er ikke ladet, hvis dynamoen svikter. Dette indikeres av et permanent varsellys på dashbordet. Hvis dette ignoreres for lenge, kommer tennspolen før eller senere ikke til å motta tennstrøm. I så fall må batteriet lades først og deretter må dynamoen sjekkes. Vanligvis er det små feil på dynamoen: Enten er drivreimen defekt eller så er karbonbørstene slitte. Begge er enkle å reparere og koster lite.

Bilen vil ikke starte plutselig – feil på luftforsyning

bilen starter ikke tikkende lyderEn bil som kveles på grunn av feil på luftforsyningen oppstår sjeldent, men er i teorien mulig. Dersom en fremmed gjenstand havner i innsugningsmanifolden eller hvis luftfilteret er tilstoppet, får ikke motoren nok oksygen til luft-/drivstoffblandingen. Denne feilen kommer ofte til syne ved økt drivstofforbruk og en varm motor. Bilen bør kunne brukes igjen ved å bytte luftfilter og sjekke innsugningsmanifolden.

Bilen vil ikke starte – feil på forsyning av olje og vann

bilen starter ikke starteren er påHvis kjølevæsken eller oljen svikter, kan det oppstå alvorlige skader på motoren. Fryktet fastbrenning av stempel er et resultat av mangel på en av disse to komponentene. Hvis dette skjer, kan ikke bilen lengre fikses med hjemmeløsninger og det er nødvendig med en grundig motorsjekk. Derfor: Hvis kontrollampene for motoren eller varsellys for kjølevæske eller oljetrykk lyser opp: slå av motoren umiddelbart!

bilen starter ikke ingen start lyderHva du bør gjøre hvis motoren streiker

Følgende sjekkliste lar deg begrense årsakene til en bil som kveles:

Har motoren stoppet under kjøring?
– Ingen mer bensin
– Defekte kontakter til tenningen
– Skade på motoren
Nekter bilen nå å starte?
Starteren rister: reimdrift ok, ingen bensin eller tennkabelen har løsnet.
– Sjekk drivstoffmåler
– Hvis tanken er tom: fyll den opp
– Hvis måleren indikerer nok drivstoff: Sjekk tennkabler
– Hvis tennkabelen er løs, plugg den inn igjen
– Hvis tennkabelen lager gnister under start: Isolasjonen er ødelagt. Vikle kabelen inn med isolasjonstape og bytt den så snart som mulig.
– Hvis tennkabelen er OK, tilsett drivstoff
– Hvis bilen ikke starter til tross for nok drivstoff: trillstart bilen
– Hvis du kan trillstarte bilen: sjekk dynamo, jordingskabel og tennspole
– Hvis bilen ikke kan trillstartes: sjekk kontaktene til tenningen
Tennspoler fra beste produsenter

Tennspoler fra beste produsenter

nå med 35% rabatt

Bestill online

Starteren lager ikke lyd: Skader på motoren, motoren sperret.
Bilen vil ikke starte i kalde forhold
– Bilen er helt død, ingen lette tenninger eller bare veldig svakt: Batteriet er helt tomt. Bilen må startes med startkabler.
(I dette tilfellet må batteriet ofte byttes).
– Starteren rister ved bruk startkabler, bilen nekter å starte: Sjekk drivstofftilførsel, lufttilførsel og tennkabler.
– Starteren lager ikke lyd: starter er defekt eller skade på motoren. Prøv å starte bilen når den taues. (Obs: dieselbiler kan ikke startes med tauing i kalde omgivelser)
– Bilen starter ikke, til tross for tauing, og blokkering av hjulene: motorskade, umiddelbar reparasjon er nødvendig.

Hvis alle disse tiltakene ikke har effekt, er det én mulighet til før du drar til verkstedet: sjekk alle sikringer, særlig på dieselbiler. Sikringene til glødepluggene kan være defekte. Hvis alt er ok her også, bør bilen definitivt sjekkes på et verksted.

Foto: crazystocker, Andrey_Popov, lzf, Brian A Jackson, Dmitry Kalinovsky, Maksim Toome, Photomontage, Peter Gudella, peang, Alison Hancock, Charles Knowles / shutterstock.com