Utvendig bil detailing: Få skatten din på hjul til å skinne!

Utvendig detailing: Få skatten din på hjul til å skinne!

Det er på høy tid med detailing når tidens tann har krevd sitt av din elskede bil. Derfor er følgende spørsmål: Gjøre det selv eller få noen andre til å gjøre det? Det eneste riktige svaret ser ut til å være “det spørs”. Faktisk så avhenger det hele av hva du ønsker å oppnå med detailing. Få en oversikt over bil detailing og potensiell effekt i denne korte veiledningen.

Mer enn bare rengjøring

bil detailing

Utvendig bil detailing er noe helt annet enn å bare ta bilen med til en bilvask. Det består av mye mer. Du bør planlegge minst én helg på å friske opp bilen din. Det krever litt arbeid å forvandle skraphaug-kandidaten om til en skinnende skatt på hjul som aldri ønsker å skille deg med.

stort utvalg og rimelige priser for blinklys

Blinklys ⇒ Stort utvalg og rimelige priser

fra bare 50,82 kr

Finn den rette her!

Utvendig bil detailing: Hva ønsker du å oppnå?

Dette er et relevant spørsmål når det gjelder utvendig bil detailing. Å oppgradere bilen din for å oppleve full fornøyelse og glede av ditt eget kjøretøy? Øke verdien med tanke på salg? Dersom sistnevnte gjelder for det, er det den faktiske tilstanden på bilen som avgjør om du bør prøve deg på prosjektet på egenhånd eller ikke.

1. Synlige mangler på bilen som kan fikses

Synlige mangler på bilen som kan fikses

Profesjonell utvendig detailing kan fikse følgende mangler på bilen din:

1. Generell tilstand: mosegrodd gummi på vinduene, tilsmusset lakk, felger og plastdeler.
2. Skader på lakken: matt lakk, grunne riper, svake og små flekker med rust.
3. Skade på komponenter: matte hovedlys, sprekker i vindu, sprukne eller ødelagte baklys, skjeve og bulkete støtfangere.
4. Skade på karosseri: bulker fra hagl, dype rusthull.

2. Vasking får det hele frem i lyset

skader i karosseriet

Låvefunn (klassiske biler) eller bruktbiler som har ventet lenge på at en ny eier skal dukke opp, medfølger et tykt støvlag som må fjernes fullstendig for at du skal være sikker på hva annet som venter deg.

De gode nyhetene er: Behandling med polering er en av følgende tiltak, og på dette trinnet er det derfor trygt å fortsette på en mer eller mindre røff måte.
Det betyr: Først kommer høytrykksspyleren, deretter skumkanon og til slutt skuresvampen for å fjerne all standhaftig skitt fra karosseriet.
Deretter må du tørke av bilen grundig for å kunne vurdere den uten kalsium-avleiringer.

Rengjør felger

Ideelt sett bør felgene fjernes og skylles separat i en balje. Aluminiumsfelger er vanskelige når det kommer til rengjøring. En hard børste vil kunne hanskes med bremsestøv.

Aluminiumsfelger vil deretter være klar for polering, noe som fjerner mulige overfladiske riper.

bulket støtfangere av plast

Alle skader på støtfangere av plast, sidespeil og beskyttende lister må repareres. Sørg for at alle monteres riktig. Det kan være at støtfangerne må fjernes fullstendig for å avgjøre om komponenten kan reddes eller ikke. Hvis ikke, kan du kjøpe en reservedel på nærmeste gjenvinning.

Støtfangere til topp priser

Støtfangere til topp priser

billig fra

Bestill nå i butikken!

Som regel har de mange støtfangere og sidespeil tilgjengelig.

3. Polering – den riktige måten

Poler bilen fra utsiden riktig

Før vi forteller deg hvordan du polerer bilen din riktig, ønsker vi å fortelle deg feil måte: aldri bruk aldri en vinkelsliper på lakken. Å angripe lakken med tungt artilleri som dette vil utvilsomt forårsake alvorlige skader som bare kan fikses ved å lakkere hele bilen på nytt.

For en som er nybegynner i polering, holder det med manuelt arbeid for å få tilfredsstillende resultater. Du trenger:

– Bomullsklut
– Silikonspray
– For svært matt lakkering: 400 grovt poleringsmiddel
– For vanlig lakkering: 2500 poleringsmiddel
– For etterbehandling: 3500 poleringsmiddel

Hvis du virkelig ønsker å bruke en polermaskin, sørg for at du låner en som er profesjonell.

Vær forsiktig: en polermaskin er kun egnet for flate overflater. Du kan ikke bruke polermaskinen på panseret, sidepanelene eller taket. Skjermer, hjulkasser og alt annet med kanter og hjørner bør poleres for hånd. Ellers risikerer du å polere hele veien ned til bunnlaget.
rengjør bilen med silikonrens

Når bilen er nyvasket og tørket, rengjøres den først med silikonrens. Spor av fett og ørsmå støvpartikler blir absorbert. Ellers kan de forårsake nye riper når du polerer.
Nå poleres hele bilen for hånd med følgende rekkefølge for grovhet: 400 – 2500 – 3500. Du kommer til å bli forbløffet over hvor raskt du kan se de imponerende resultatene.

Svært viktig: lakken må tettes umiddelbart etter polering. Ellers kan én enkelt regnbyge utslette alt arbeidet. Polert lakk er svært utsatt. Derfor må du rense igjen med silikonspray (ingen vann!) rett etter siste finpuss, før du vasker den helt.

Oppgradere plastdelene

silikonrens

Ulakkerte støtfangere og radiatorgriller blir så god som ny etter en intens behandling med et rengjøringsmiddel for plast.

Middelet trenger inn i overflaten, oppløser et meget tynt lag med plast og forvandler matt grå til dyp svart.

Effekten er umiddelbart synlig.

Polere hovedlys

Polere hovedlys

Dette fremprovoserer alltid spørsmålet: Er det lov å polere matte hovedlys?

Det finnes forskjellige meninger, men helt ærlig: sikkerhetsrisikoen for å polere vekk noen få mikrometer plast kan diskuteres.

Fronten på bilen blir attraktiv og ren, og du gjenoppretter belysningens ytelse på veien. Derfor kan det å polere hovedlys anses som et relevant sikkerhetstiltak.

Bytt baklykter

Baklys og blinklys er så billige at de ikke er verdt detailing.

Vanligvis festes de med noen få skruer og kan raskt byttes.

Nytt batteri for baklys er prikken over i’en på en nypolert bil.

Utvendig bil detailing: Alt annet er kun for de virkelig modige og profesjonelle

dyp rust på hjulkassene

Hvis hjulkassene er utsatt for dyp rust, er selv ikke det beste poleringsmiddelet til nytte. Bilen er ødelagt og kan praktisk talt ikke selges. Så sant metallet ikke har korrodert hele veien gjennom, kan fylling bringe deg et steg nærmere et perfekt utseende. Fylling innbefatter imidlertid lakkering etterpå. Du må være sikker på hva du gjør på her, ellers er det eneste alternativet å dra til en profesjonell billakkerer.

rustflekker på bærebjelker og dørstokker

Alt i alt, er fylling en provisorisk reparasjon. Fylte hulrom har en tendens til å ruste etter noen få måneder. Hvis du ønsker å fjerne rusten permanent, er det uunngåelig med komplett utskiftning av den utsatte komponenten.

Vær forsiktig med rustflekker på bærebjelker og dørstokker. Disse hule, rørformede komponentene ruster fra innsiden ut. Forsøk på utvendig fylling løser egentlig ikke noe og er misvisende med hensyn til bilens sikkerhetstilstand.

Tips: Skaff deg en forsøkskanin før du begynner på din egen bil

Se i småannonsene etter veldig billige biler. Du kan faktisk få hele biler for 300 – 530 kr. Du kan bruke disse objektene til å prøve deg på alt med tanke på manuell detailing. Det er bedre å gjøre nybegynnerfeil på en billig bil enn å ødelegge ditt eget kjøretøy.

Kanskje det beste er å overlate dette til en profesjonell allikevel?

La bilen være forberedt på verkstedet

Selv ikke på sine ti første forsøk på detailing, kan selv den mest motiverte lekmann nå opp til det samme nivået som tilbys av profesjonell detailing & bilpleie tjenestetilbyder.

Hvis bilen skal selges, er profesjonell behandling det beste alternativet, i alle fall for modeller med høy verdi. Med en profesjonelt polert, flekk- og ripefri bil kan du få økt verdi som kompensasjon for investeringen.

Den eneste gjenværende risikoen er at du forelsker deg på nytt i den egen bil og ikke ønsker å skille deg med den. 🙂

Foto: janon kas, Krasula, Memory Stockphoto, KITTI_PHIT, PrimaStockPhoto, Kwangmoozaa, IVL, SARIN KUNTHONG, Adam J, Aleksandr Kondratov / shutterstock.com