LED hovedlys – lovbestemmelser og tips for konvertering

LED hovedlys, lovbestemmelser og tips for konvertering

Nå for tiden er LED hovedlys standard hos mange biler, siden de kan formes betraktelig mer fleksibelt og har mange andre fordeler. Dette er ikke tilfellet hos eldre biler. Men, selv om produsenten ikke tilbyr LED hovedlys finnes det ofte konverteringssett som kan monteres selv uten mye erfaring. Vi vil fortelle deg hva du må observere under montering og hvilke fordeler den nye belysningen gir så vel som hva du bør se etter ved kjøp.

Hvorfor skifte ut belysningen?

Hvorfor skifte ut belysningen?

LED har mange fordeler i forhold til dens forløper, lyspæren så vel som dens umiddelbare konkurrent, xenon hovedlyset. Fordeler for deg så vel som andre trafikanter. De har en levetid på flere titusen driftstimer, og takket være deres høye effektivitet konsumerer de mindre elektrisitet med samme lysstyrke. Spesielt sett motgående trafikk vil takke deg for at du bruker LED lys. På grunn av spredningen av lyset over flere kilder, har LED hovedlys svært lav blendende effekt. Selv hvis man slår fjernlysene ved et uhell vil det så vidt plage andre trafikanter.

Multibeam LED Mercedes-Benz

Multibeam LED (Mercedes-Benz) og Matrix LED (Audi) tar det et steg videre. Disse svært spesielle LED hovedlysene representerer en teknologisk utvidelse av standard LED hovedlys.

Matrix LED Audi

36 LED moduler kontrolleres av en datamaskin, mottar data fra et lite kamera, noe som gjør det mulig å kjenne igjen rundkjøringer og automatisk tilpasse lyset eller kan slå av fjernlyset i tilfellet du møter motgående trafikk. Akkurat nå er disse systemene kun tilgjengelig som svært luksuriøst tilbehør. Sannsynligvis vil det i de kommende årene komme ombyggingssett.

En liten ulempe er den høye kjøpsprisen. Selv når man tar i betraktning den lange levetiden er LED alltid dyrere enn dyrere standard lyspærer med H3-passform eller selv xenon belysning. LED produserer betraktelig mindre varme. På den ene siden er dette en fordel, selv om det kan føre til problemer. Mulig oppsamling av fukt i hovedlyset, noe som fører til forvrengning av lysbildet, og fordamper ikke så raskt. Dette kan ignoreres så lenge skikkelig ettertetting påføres. Noen kan se en “perleeffekt” med PWM LED, noe som forårsakes av at responstiden til LED er lavt, slik at resultatet blir en at de pulserende frekvensene slås av og på i en svært rask frekvens. Dette er en nyanse selv om effekten dempes ved produsentens tekniske bestemmelser.

LED frontlys butikk

LED frontlys butikk

Topp kvalitet laget i Tyskland

bestille på nett

Lovbestemmelser som man må følge ved kjøp

Hovedlys er sikkerhetsrelevante komponenter og brukes ikke bare om natten. Miljøvern reguleringer er derfor strenge og er ikke kun gjeldende i vårt land. I bunn og grunn deles bilen inn i tre “soner”, fronten, siden og bakenden. Med respekt til farger gjelder følgende reguleringer:

Frontretning:

led hovedlykter foran

– Med unntak av tåkelys og blinklys, må alle lamper skinne hvitt lys.
Det er påbudt med minst: nærlys, fjernlys, parklys, refleks og ryggelys.
Valgfritt er: posisjonslys, kjørelys på dagtid og tåke hovedlys.

Sideretning:

led lykter side

– Alle lys må skinne gult eller oransje lys.
Påbudt er hvertfall: retnings indikator og varsel indikator lys.
Valgfritt er: side markeringslys og reflekser.

Bakoverretning:

led lykter bak

– Avhengig av typen kan flere lys gjelde
– Påbudt ryggelys må skinne hvitt lys
– Påbudt indikatorlys må skinne gult/oransje lys
– Påbudt ryggelys, bremselys og parkeringslys må skinne rødt lys.
Valgfritt: bakre tåkelys (rød) og reflekser (rød).

LED-lyskasterkontroller

Med respekt til reguleringene for lysutbytte er det ingen spesifikke verdier for LED, men kun for tradisjonelle lyspærer. En H1-lyspære kan nå 1150 lumen på maks styrke, mens en H8-lyspære kan ha ca. 800 lumen. Det er viktig å huske at et nærlys må generere tilstrekkelig med lys og fjernlysene bør generere passende belysning. Intensiteten til lysstrålen er mindre viktig enn på for eksempel xenonlys.

Nå er tåkelys enda billigere

Det er mulig for deg å designe LED lysene selv, ved å lage et lyshus for den og montere den i bilen din. Du må på en EU-kontroll for å sjekke om monteringen møter reguleringene. Dette ville også gjelde hvis du ikke designer LED hovedlysene selv men hvis du kjøper og monterer de. Unntak av dette er sertifiseringen, noe som garanterer at komponenten i kombinasjon med samsvarende kjøretøy møter alle reguleringer og bestemmelser. 

E-sertifisering LED hovedlys

Miljøvern sertifisering, ofte kjent som E-sertifisering kommer, akkurat om bestemmelsene, fra den Europeiske kommisjonen. Den kan gjenkjennes ved en E i en sirkel eller en firkant som er printet på pakken. Ofte er det et tilleggs tall som står for utstedelses landet. Dette symbolet garanterer at du ikke mister tillatelsen til å kjøre bilen ved å montere LED hovedlys. Tilleggs EU-kontroll er ikke nødvendig.

Konvertering – generelt sett ganske enkelt

I prinsippet er det to måter å få tak i LED hovedlys: med det såkalte konverteringssettet eller ved hjelp av ombyggings-LED hovedlys. For den første versjonen må du fullstendig erstatte hovedlysene, inkludert lyshuset. Dette er vanligvis ikke noe problem og tar bare en time per side, inkludert demonteringen. Alt handler om detaljer siden det er svært viktig at det er fullstendig tett for å forhindre regnvann fra å trenge inn i hovedlyset. Videre må du sjekke ledningsnettet.

LED har korrigert pulsstrøm. Spesielt sett hos gamle biler er den elektriske tilførselen ikke LED-kompatibel og adaptere og transformatorer må monteres. Generelt sett vil du få beskjed om dette ved kjøp, ved å lese produktbeskrivelsen til produsenten. Hvis dette kun er en oppgradering, hvor LED hovedlysene allerede teoretisk sett er tilgjengelig, men ikke enda er utgitt for en spesifikk modell (for eksempel Golf VII), er teknologien allerede til stede og du trenger kun å erstatte lyshuset og pluggen.

Hella lyspære topp priser

Hella lyspære ⇒ topp priser

Rask frakt med 50% rabatt

Kjøp nå

I tilfellet ombyggings LED hovedlys bør du beholde det gamle lyshuset men erstatte de tradisjonelle lyspærene med LED lys. Disse er enten fullstendig kompatible med den gamle strømtilførselen eller så følger det med adaptere, noe som kan umiddelbart klemmes på de gamle pluggene. Det er nesten umulig å gjøre noe feil her siden installasjonen er i prinsippet helt likt den typiske lyspære utskiftingen. Men det er ikke alltid tilfellet siden det finnes også aktivt nedkjølte ombyggings LED, utstyrt med en vifte som også trenger elektrisitet. Sjekk tipsene for installasjon fra produsenten og ingenting vil vanligvis gå feil.

Styling av hovedlyktene (Angel Eyes og Devil Eyes)

I styling verdenen har en ny trend oppstått ved å bruke fordelene til LED teknologi. Angel Eyes eller dens diabolske motpart Devil Eyes er en spesiell type dagtids kjørelys. På grunn av begrenset sikkerhets relevans er de ikke like regulert som nærlys eller fjernlys. Derfor er det det tillatt med avvik og dette blir utnyttet.

LED hovedlys Angel Eyes Angel Eyes ser ut som to lysende ringer rundt nærlyset eller indikatorlysene og bremselysene.
LED hovedlys Devil Eyes Devil Eyes har et kurvet design og ved vinkelen gir de inntrykk av et “ondskapsfullt uttrykk” og ser på noen på en sint måte.

Angel Eyes og Devil Eyes er tillatt som hvite lys og kan monteres. Den fargede versjonen som tilbys på internett er ulovlig. Siden dette innebærer en modifisering av sikkerhetsrelevante komponenter må produktet ha E-sertifisering og hvis ikke må bilen inspiserers.

LED hovedlys konvertering

LED hovedlys: alle fakta i et overblikk

Hva er vitsen?

– Betraktelig lengre levetid
– Samme lysutbytte med lavere strømforbruk
– Mindre blendende effekt

Er det noen ulemper?


– Høy kjøpspris
– Delvis ukompatibel med eldre strømtilførsel systemer
– Perleffekt

Hvordan er den lovlige situasjonen?

– Hovedlys er sikkerhetsrelevant utstyr og utsatt for strenge lovbestemmelser
– Fargen på lyset reguleres så vel som lysstyrken
– I tilfellet hovedlys erstatning må bilen innspiseres igjen hvis ikke delene er godkjent med E-sertifisering
– Kjøring av en bil uten den nødvendige godkjenningen fører til store bøter og stillstand av bilen

Hvor vanskelig er konvertering?

– Hvis du kjøper et konverteringssett må du erstatte hele lyshuset og pærene. Den rette passformen og absolutte tettheten bør følges.
– I tilfellet ombyggings LED hovedlys må det originale lyshuset fortsatt være på bilen.
– Hvis LED hovedlysene er tilgjengelig for bilmodellen, er vanligvis strømtilførselen kompatibel.
– Hos eldre bilmodeller er det ofte nødvendig med et adapter eller transformator.
– Alltid følg monteringsanvisningen fra produsenten.
– Hvis du føler deg usikker kan du la et verksted utføre konverteringen.

Nøkkelord: Styling av hovedlyktene

– Mange hovedlys for styling er også tilgjengelig i LED versjon
– Devil Eyes og Angel Eyes er tillatt i Storbritannia hvis de møter reguleringene.
– Fargede LED striper og de utstyrt med tåke hovedlys er forbudt.
– E-sertifisering er nødvendig for produktene.
Foto: Denis Dryashkin, Alexandru Nika, Yauhen_D, ParabolStudio, Angener, Bhakpong / shutterstock.com