Montering av et LPG-anlegg – hva må du vurdere?

Montering av et LPG-anlegg – hva må du vurdere?

LPG-anlegg i en bil er en mulighet for å redusere vedlikeholdskostnader. I stedet for bensin, drives bilen med naturgass, såkalt LPG. Den tekniske innsatsen som investeres er relativt lav, og de faktisk driftskostnadene er lavere. Les i artikkelen nedenfor, for å se om konverteringen er fornuftig.

Forskjellen mellom bensin og LPG

Bensin, som drivstoffBensin, som drivstoff er flytende i normale temperaturer og lufttrykk.

Den må forstøves for forbrenning i motoren. Tidligere ble dette gjort av «forgasseren». I dag er det dyser i injeksjonssystemet som tar seg av dette.

LPG som drivstoffLPG er allerede gassformig når den utsettes for normalt lufttrykk. Kompleks forstøving er derfor ikke nødvendig.

Teknisk sett er dette hovedforskjellen mellom bensin og LPG. Det finnes derimot noen få utfordringer ved å implementere LPG som alternativ drift i bensinbiler. Det krever:

– En trykkbestandig tank.
– Et trygt system for påfylling.
– Et pålitelig tilføringsrør til forbrenningskammeret.
– I tillegg til flere tekniske detaljer.

Dette gjør konverteringen av bilen til en relativ dyr affære, noe som bør vurderes nøye.

Fordeler med et gassanlegg

Fordeler med et gassanleggFordelene med et gassanlegg i bilen er:

– Lavere drivstoffskostnader.
– Bedre og renere forbrenning.

LPG koster ca. halvparten av det bensinen koster per liter. Muligens vil det ha en positiv innvirkning på skatte- og avgiftsnivået du må forholde deg til. Naturgass er mye renere enn bensin. Gassanlegget kommer dog med et filter, som skal holde borte fremmedlegemer. Når det er sagt, skal det ikke forventes et mirakel av gassanlegget i bilen. Billige drivstoffdeler til bilen din

Ulemper med et gassanlegg

Ulemper med et gassanleggEt gassanlegg har følgende ulemper:

– Høye monteringskostnader.
– Høye vedlikeholdskostnader.
– Mange juridiske krav.
– Begrenset rekkevidde.
– Økt forbruk.
– Potensiell fare ved en ulykke, dårlig vedlikehold eller feil i monteringen.

Monteringen koster fra 26 000 NOK til 36 000 NOK, avhengig av bilen. Monteringen tar ca. 3 dager på et verksted. Mulige kostnader for en leiebil bør også legges til i betraktningen for å få et gassanlegg montert i bilen din.

Et gassanlegg krever mye vedlikeholdEt gassanlegg krever mye vedlikehold og må godkjennes av statens vegvesen. Det sjekkes hvert andre år på EU-kontrollen. Hver pålitelig produsent anbefaler at anlegget skal sjekkes årlig.

I løpet av EU-kontrollen sjekkes gassanlegget separat, noe som resulterer i ekstra kostnader, ca. 250 NOK for inspeksjonen. En fordel er vanligvis at gassanlegget gjør det mye lettere å bestå inspeksjonen av eksosanlegget.

montering av gassanleggDet er strenge forskrifter for montering av gassanlegg og komponentene som brukes. Det anbefales derfor på det sterkeste å få gassanlegget montert av et spesialisert verksted der du bor. Det beryktede «gassanlegget fra Polen» fører vanligvis til at bilen ikke består EU-kontrollen.

Rekkevidden med ren gassdrift er betydelig kortere enn ved bensindrift. Drivstofforbruket er derimot høyere.

Dette er på grunn av følgende årsaker:

– Obligatorisk resttrykk i tanken.
– Fyllegrensen til tanken.
– Vekten til gassanleggdelene.

Av juridiske grunner skal tanken til gassanlegget aldri tømmes helt. Det skal alltid være et resttrykk. Dette er av sikkerhetsgrunner.

Videre kan ikke hele volumet av gasstanken brukes. Det må alltid være litt tom plass, slik at gassen kan utvide seg når temperaturen på utsiden er varm. Alt i alt betyr det at en tank med en nominell kapasitet på 70 liter ender med å ha et effektivt volum på bare 40 liter. Dette begrenser rekkevidden ved gassdrift betydelig.

Tanken og de andre komponentene i gassanlegget er også relativt tungeTanken og de andre komponentene i gassanlegget er også relativt tunge. Totalt øker forbruket med ca. 1–3 liter, avhengig av størrelsen på bilen.

Til slutt bør den potensielle faren med et gassanlegg i bilen nevnes. Det er tross alt et anlegg med trykk, fylt med brennbar eller eksplosiv gass.

Med systemer produsert og montert lokalt eller f.eks. i Tyskland, minimeres denne faren takket være innovativ sikkerhetsteknologi. Billige utenlandske systemer overholder derimot ikke denne sikkerhetsstandarden. Det har allerede vært mange stygge ulykker her tidligere.

Eksosreservedeler beste pris

Eksosreservedeler • Nytt

beste pris

til butikken

Smart kalkulasjon

Naturgass koster ca. halvparten av det bensin koster og det kan lønne seg å montere et gassanlegg. Produsenter og bensinstasjoner angir en kilometerstand på ca. 45 000 kilometer, før anlegget er avskrevet. Etter denne kilometerstanden vil gassanlegget spare penger. Til tross for utfordringene er dette en interessant investering.

Ikke la dem skremme deg

Ikke bli skremt av de ville ryktene rundt monteringen av et gassanlegg. Den hovedsaklige fordommen er at et gassanlegg vil brenne varmere og raskere skade ventilene. Her sier vi rett ut: Dette er bare tull. Forbrenningen blir for varm når motoren drives for «fattig». I dette tilfellet inneholder bensin/luft-blandingen for mye luft. En for varm forbrenning årsakes vanligvis av en teknisk feil.

Sjekkliste for montering av et gassanlegg

Sjekkliste for montering av et gassanleggDen følgende sjekklisten kan være nyttig ved monteringen av et gassanlegg:

– Hvor mange kilometer kjøres årlig?
– Blir bilen brukt til lange avstander, koste avstander eller begge?
– Hvor gammel er bilen?

Blir bilen brukt til lange avstander, koste avstander eller begge

  • Et gassanlegg lønner seg etter ca. 45 000 kilometer. Derfor utelukkes brukte biler med en høy kilometerstand. Det gir ingen mening å utstyre en bil med et gassanlegg som neppe vil nå avskrivningsgrensen.
  • Et gassanlegg slås på når motoren har nådd driftstemperaturen. Brukes bilen bare for korte avstander vil du ikke på mye nytte av konverteringen.
  • På en annen side, er bilen ny og vil bli brukt på lange avstander vil det være fornuftig å investere i et gassanlegg. Men for all del: Se alltid etter tysk kvalitet. Ideelt sett monteres gassanlegget hos bilforhandleren, der hvor bilen ble kjøpt. På denne måten vil du ha minst mulig problemer med forpliktelser ved et garantikrav.

Foto: PrinceOfLove, phive, Richard Peterson, nattanan726, Serghei Starus, Chadchawan thongsiri, Anukool Manoton, Westermak, Thiti Sukapan, zenstock / shutterstock.com