Kjølevæske for motor i bilen – Tips for vedlikehold og utskifting!

Kjølevæske for motor i bilen - Tips for vedlikehold og utskifting!

Moderne biler trenger vannkjøling. Ellers kan ikke motorer med høy ytelse holdes i optimal driftstemperatur. Defekter i kjølesystemet fører raskt til alvorlig skade på motoren. Men også feil kjølevæske kan skade motoren din internt. I denne artikkelen kan du lese om hva som bør overholdes med hensyn til kjølevæske i bilen.

Hva er det som forårsaker at motoren varmes opp?

Hva er det som forårsaker at motoren varmes opp

Motorvarme genereres på to måter: forbrenningen av drivstoff og intern friksjon. I motorens forbrenningskammer fører flere hundre grader celsius til at drivstoffet eksploderer. Metal er en tilstrekkelig varmedirigent. Ettersom hele motoren består av metall, spres varmen fra forbrenningskamrene over hele enheten. I tillegg består motoren av flere hundre bevegelige deler. En viss intern friksjon utvikles selv om de alltid er smurt, noe som fører til ekstra varme i motoren.

En viss mengde varme er nødvendig

sjekk kjølevæske

Motoren skal ikke kjøles helt ned av kjølesystemet. En viss motorvarme er nødvendig. Metall utvides gjennom varme. Ideell arbeidstemperatur på bevegelige deler har optimal innbyrdes avstand. Istedenfor å riste og dunke i hverandre, har lagrer, aksler og spaker en såkalt “glidbar passform” med komponenter som stadig er i kontakt med hverandre. Dette sikrer optimal kraftoverføring, uten altfor stor slitasje.

Oppvarming og avkjøling deler

Oppvarming & avkjøling deler

Stort utvalg i nettbutikken

til butikken

Oppgaven til kjølesystemet

Påfyll kjølevæske

Oppgaven til kjølesystemet er å alltid bevare motoren ved ideell arbeidstemperatur. En mekanisk drevet vannpumpe pumper konstant kjølevæske gjennom slanger og dyser i motoren.

Kjølevæsken frigir absorbert varme som genereres i motoren til luftstrømmen i radiatoren på forsiden.

skift kjølevæske

Selv om dette høres enkelt ut, krever systemet ekstra kontroll. Om vinteren er temperaturen i omgivelsene ofte altfor kald. Hvis radiatoren tillater at luften slippes gjennom, ville motoren aldri ha nådd den optimale driftstemperaturen. Om sommeren kan det være for varmt, og radiatoren er ikke lenger i stand til å generere tilstrekkelig kjøling. Temperaturkontroll i et kjølesystem skjer ved to moduler:

Termostatventilen deler sirkulasjonen av kjølevæsken i to separate kretser. Den store kjølekretsen inkluderer radiatoren i fronten på bilen. Den lille kretsen drives separat fra radiatoren og fører kjølevæske direkte tilbake til motoren. Dette er meget viktig, særlig ved kaldstart: ved hjelp av termostaten, kan en kald motor nå optimal driftstemperatur meget raskt.
Hvis motoren blir for varm til tross for at den store kjølekretsen er helt åpnet, begynner viften å fungere og presser ekstra luft gjennom radiatoren og øker ytelsen på kjølingen. Avhengig av typen bil, brukes det elektriske eller hydro-mekaniske drevne vifter.

Oppgavene til kjølevæsken

Kjølevæsken utfører flere oppgaver enn man skulle tro. Selvsagt er den primære oppgaven å føre varmen som genereres i motoren til radiatoren. Den gjør imidlertid mer:

bland kjølevæske – Beskytter kjølesystemet mot frost
– Beskytter kjølesystemet mot korrosjon
– Smører bevegelige deler i kjølesystemet
– Beskytter gummi- og papirdeler i kjølesystemet mot å oppløses

Dette muliggjøres av den riktige blandingen av vann og kjølevæske. Flere ting må overholdes her.

Overskudd er til skade

Oppgavene til kjølevæsken

Vann er en ideell varmedirigent. Vannets varmeabsorberende kapasitet blir redusert ved å tilføre mer kjølevæske til vannet. Ideen om jo mer jo bedre gjelder ikke for hvor mye kjølevæske som skal tilsettes. Dette gjelder også den opprinnelige oppgaven: Maksimal beskyttelse mot frost oppstår kun ved et bestemt forhold mellom tilsatt middel og vann. Hvis konsentrasjonen er for høy, stiger frysepunktet til kjølevæsken og nøyaktig det motsatte blir oppnådd! En konsentrasjon på 55 % garanterer frostbeskyttelse til -45 ˚C. Ved å bruke frostvæske bare som kjølevæske, er frostbeskyttelse bare -15 ˚C.

I tillegg endres kokepunktet for frostvæsken. Med høyere konsentrasjon av frostvæske, kan motoren overskride sin optimale driftstemperatur og forårsake stor skade: overflatene på bevegelige deler av motoren blir herdet. Hvis motorens driftstemperatur alltid overskrides, utveksler de bevegelige delene for mye trykk. Dette fører til abrasjon på det herdede laget, hvorunder det grunnleggende materialet blir vesentlig mykere. Når dette laget blir nådd, slites delene raskt ut og reduserer levetiden til hele motoren.

Kontroll av kjølevæsken

Kontroll av kjølevæsken

Kjølevæske bør sjekkes regelmessig. I henhold til vedlikeholdsplanen må den byttes fullstendig hver 50 000 til 100 000 km. Mellom intervallene, så bør nivået sjekkes regelmessig. Det er imidlertid ikke bare nivået som er viktig. En nærmere titt på selve kjølevæsken gir viktig informasjon om motorens tilstand: Hvis fargen er for mørk eller den inneholder oljedråper, er dette en indikasjon på defekt toppakning. En ekstra kontroll kan gjøres på oljepåfyllingslokket: Hvis du kan se brunaktig-hvitt skum istedenfor mørk, klar smøreolje, er kjøle- og oljesystemet i kontakt med hverandre. I dette tilfellet er toppakningen meget trolig defekt.

Topplokkpakning billigere

Frostvæske er ikke bare frostvæske

Bland frostvæske

Frostvæske består av 90 % glykol og 10 % tilsetningsstoffer. Glykol er et sukker og den viktigste komponenten i frostvæsken. Tilsetningene er beregnet for smøring og beskyttelse mot korrosjon. Det er viktig at tilsetningene samsvarer med kravene til bilen. Sammensetningen på gummislanger og pakninger varierer, avhengig av produsenten. Hvis feil frostvæske tilsettes motoren, kan dette få dramatiske konsekvenser og føre til at kjølevæskeslangene og toppakningene korroderer. Bruk av feil frostvæske kan føre til alvorlig skade på motoren. Heldigvis er det lett å identifisere: frostvæsken skilles i henhold til farge.

Kjølevæske – Grønn, rød, blå

Kjølevæske hvilken farge For rask orientering er fargen en sikker retningslinje. Det anbefales å holde deg til den tilgjengelige fargen. Bland aldri midler med forskjellige farger.
Tilsetningsstoffene kan forårsake en kjemisk reaksjon og føre til skader på motoren.
Nøyaktig informasjon om riktig frostvæske finnes i bilens brukerhåndbok og i informasjonen på middelets pakning.

Det er unødvendig å bytte hver årstid

Sesongbytte av kjølevæske

Det er unødvendig å tappe av frostvæske den varme årstiden og tilsette den om vinteren. Sammensetningen på middelet gjør at den kan forbli i kjølesystemet hele året. Den utfører en viktig oppgave for å hindre korrosjon. Vann fører til at motoren og radiatoren ruster. Dette er ikke gunstig for motorens levetid. Rust i kjølevæsken er lett å oppdage, ettersom den farges rød. I så fall har kjølevæsken har en typisk rusten fargetone. Dette er tydelig forskjellig fra den ganske rosa nyansen i frostvæsker av den røde typen.
Et korrodert kjølesystem kan “reddes” ved å bytte radiator, pumpe, termostat og utføre en grundig skylling. Alle tre komponenter er slitedeler, og derfor er regelmessig utskiftning gunstig. Det er viktig å etterpå tilsette den riktige blandingen av vann og frostvæske.]

Kjølevæskepumpe med 50% rabatt

Kjølevæskepumpe med 50% rabatt

nå fra 71,53 kr

bestille på nett

Håndtering av kjølevæske

Både konsentrert og blandet kjølevæske er giftige. De skadelige stoffene kan trenge inn i blodsirkulasjonen gjennom huden. Derfor bør du bruke hansker når du håndterer kjølevæske, og konsentratet bør aldri drikkes. Pass på at barn ikke har tilgang til frostvæske. Glykol er søt og veldig fristende for barn.

Godt blandet, sikkert drevet

Kjølevæske mot rust

Som du ser, er det ikke så enkelt å håndtere frostvæske som man skulle tro. Med litt sunn fornuft og pleie kan bilen være godt forberedt på den kalde årstiden. Litt algebra er også nyttig. Med en tester kan konsentrasjonen av frostvæske bestemmes nøyaktig. Ved å bruke dette som utgangspunkt, er det mulig å finne ut av hvor mye kjølevæske som må legges til ved å bruke normal beregning av prosent. For stor dose kan unngås med litt sunn fornuft. Som sagt tidligere: overskudd er til skade, spesielt når det gjelder frostvæske.

Foto: Levent Konuk, Pawel Radomski, Ensuper, riopatuca, PrinceOfLove, PATIWIT HONGSANG, SCOTTCHAN, Piriya Kulvatada, Stason4ik, ZhdanHenn, sima, Kwangmoozaa, vchal, Africa Studio, wavebreakmedia / shutterstock.com