Ødelagt, rustent, totalt tap – før eller senere når enhver bil enden av sin levetid. Bekymringsløs kjøring har kommet til en slutt når kostnadene for reparasjonen overstiger bytteverdi. Dette betyr ikke at du ikke kan tjene penger på bilen. Reparasjon, lapping og salg er ikke lengre enn mulighet, men reservedeler kan bringe inn en betydelig mengde kontanter. Och så handlar det om vaking av bil.
Den juridiske siden relaterade vraking av bil
Demontering og vraking av en gammel bil er en sak for et godkjent behandlingsanlegg, dvs. en profesjonell. Biler inneholder massevis av giftige stoffer som krever profesjonell fjerning. En behandlingsanlegg har nødvendige systemer og utstyr.

Når det er sagt, kan ingen si til en bileier hva han kan gjøre med sin eiendel. Hvis han velger å demontere bilen i garasjen hjemme og selge delene, er han ikke juridisk hindret i å gjøre det. Hvis dette resulterer i bilvrak som hoper seg opp i oppkjørselen, kan du vente deg et besøk av lokale myndigheter i løpet av noen dager. Dette gjelder spesielt for biler som står på et offentlig sted. Du mottar en advarsel og deretter blir bilene tauet vekk.
Kommunale myndigheter er innstilt på å investere mye tid og arbeid på å spore de siste eierne som blir holdt ansvarlig for tauing, oppbevaring og vraking.
Vraking av bil: etter årskontrollen

En EU-kontroll kan være vendepunktet i bilens eksistens. En nylig årskontroll øker verdien på bilen med minst 5.000 kr. Godkjent årskontroll kan noen ganger til og med forårsake en 10.000 kr. økning i verdi. Verdien faller dramatisk når bilen ikke består EU-kontrollen. Biler som ikke lengre passerer kontrollen er vanligvis så gamle at de ikke er verdt å reparere.
Det er en fordel med dette: Aldringsprosessen for biler i samme generasjon er relativt synkront. Dette gjelder spesielt for biler fra de siste 20 årene. Den ekstremt lange produksjonsperiodene til, la oss si VW Beetle, hører fortiden til. Det betyr at ved feilende årskontroll, så kan du trygt anta at dette gjelder for tusenvis av lignende bilmodeller. Alle disse betyr potensielle kunder.

Hvis det ikke lengre er mulig å reparere skader, er bilens karosseri det første som kan gjøres om til penger: dører, bagasjeluker, front, speil og sidevindu er svært etterspurt, avhengig av modell. Dette gjelder spesielt for biler som er kjent for å være utsatt for rust. Mercedes-modeller fra 1992-2015 bør nevnes i denne forbindelse. Den ellers uovervinnelige C-klasse (W202) er alvorlig berørt. Mange av disse vakre, holdbare bilene smuldrer til støv. Du finner ganske sikkert en kjøper for disse delene når du demonterer bilen med intakte fendere, dører og bagasjeluker. I mellomtiden har det utviklet seg et ekte marked for gamle Mercedes-modeller, og selv med moderate, men reparerbare rustskader kan du finne kunder til platene.

Tips: sliping, fylling og grunning forbedrer salgsverdien til disse delene betraktelig.
Front betyr kontanter

Fronten på omtrent enhver bil er meget salgbart: radiatorgrill, lamper, støtfangere, blinklys, panser og fremre fender, samt interne komponenter som for eksempel radiator med støtter skrudd på karosseriet er meget etterspurt. Årsaken er enkel: Disse sårbare delene er de første til å bli skadet i ulykker. Så lenge den grunnleggende rammen ikke er bøyd, kan en bil med mindre skader repareres med disse brukte delene.

Lampene er et svakt punkt. Hovedlys med klart glass som kom på moten for 15 år siden, begynner nå å vise sin akilleshæl: de blir matte. Avhengig av bil og alder, kan uklare deksler for hovedlys være årsaken til at bilen ikke består årskontrollen.

Et tips: så lenge glasset er uskadet, kan matte flekker og riper poleres. Ved lette tilfeller er tannkrem og et kjøkkenhåndkle tilstrekkelig. Mer alvorlige tilfeller krever en polersett. Nylig polert og tydelig gjennomsiktige hovedlys gir svært gode priser.
Dette gjelder spesielt for ekstremt kostbare xenon hovedlys. Installasjon og erstatning er langt fra enkelt. De er svært etterspurt og enkle å selge, ideelt sett som et par.
Vraking av bil innsiden
Ingen demontering er nødvendig for å selge individuelle motordeler. Så lenge bilen fortsatt starter godt nok, er to komponenter enkelt tilgjengelig: starteren og dynamoen.
![]() ![]() |
![]() |
Ikke klipp av kablene på starteren eller dynamoen. Du bør alltid etterlate en komplett tilkoblingskabel festet til komponenten. Det øker verdien vesentlig. |
![]() |
![]() |
EGR-ventil og inntaksmanifolden er enkle å fjerne. De må renses grundig før salg. Synlige avleiringer og skorper kommer neppe tiltrekke seg kjøpere. Det samme gjelder for innsprøytingspumpe som for turbolader: De er svært etterspurt, men risikable å kjøpe. Delen må fjernes uansett når bilen vrakes. |
![]() |
Hjertet: Motorblokk & girkasse

Det er ikke enkelt å finne en kjøper for en brukt motorblokk. Det avhenger i stor grad på modellen om motoren og girkassen kan selges. Disse delene kan ikke testes etter demontering. På en annen side er ikke motorpakninger og en kobling enkle å reparere når driven er demontert. Med grundig rengjøring og fraktløsning som er klargjort på forhånd (frakt per pall & spedisjon), blir salget betydelig enklere.
Kupé

Det avhenger av utseendet om kupeen bør vrakes. Skinnpolstring kan få inn mer penger enn et enkelt sett for seter. Hvis et enkelt sett for kupeen er uskadet og i feilfri stand, uten å vise tegn til trykksår, kan det bringe inn litt penger. Forsendelsen er litt komplisert. Spedisjon er den beste løsningen i dette tilfellet.
Svært etterspurt, men farlig: kollisjonsputer

Ingen kan forhindres fra å demontere en kollisjonspute i egen bil. Dette er imidlertid farlig og kan forårsake dødelig skade. Vi anbefaler hjelp fra en profesjonell mekaniker.
Kollisjonsputer er svært etterspurt, fordi de er veldig dyre når de kjøpes som ny del. Det frarådes på det sterkeste å installere en brukt kollisjonspute, ettersom denne delen er relevant for sikkerheten. Ansvaret ligger hos kjøper og ikke selger, så lenge sistnevnte ikke tilbyr den brukte kollisjonsputen som ny del.
Hjul og radio

Underholdningssystem og hjul kan også bringe inn penger. Det kan være et problem å få bilen til skraphaugen når du har fjernet hjulene, ettersom bilen ikke kan rulle lengre.

Tips: skaff deg billige erstatningshjul fra skraphaugen på forhånd. Bilen bør kun være i stand til å rulle inn på en tilhenger. Alt som kan festes med to skruer er godt nok.
Vraking av bil: Det som er igjen

Selv om du klarer å selge alt, må du likevel bli kvitt de siste restene. Problemet er at de fleste skraphauger ikke godtar en demontert bil gratis. Du må regne med en avgift på 1000 kr. for å vrake en fullstendig demontert bil. Inntektene fra salg av deler kan kompensere for disse kostnadene.
Foto: Dmitry Kalinovsky, ChiccoDodiFC, Take Photo, Basar, VGstockstudio, DedMityay, vikorn, J. Lekavicius, Patcharapa, Comedstock, sima, hookmedia, Opanas, testing, kostastudio / shutterstock.com