Høyt oljeforbruk i biler – årsaker og løsninger

Høyt oljeforbruk i biler – årsaker og løsninger

Forbrenningsmotorer krever pålitelig smøring for sine mange bevegelige deler. Hvis aksler, lager og spaker ville ha gnidd mot hverandre uten smøring, ville de ha ødelagt hverandre raskt. Dette er grunnen til at oljemangel ikke er til å spøke med. I denne artikkelen vil du lese hva du skal gjøre når oljeforbruket er høyt.

Oppdage mangel av olje i tide

Oppdage mangel av olje i tideEt visst forbruk av olje kan ikke forhindres helt i noen motorer. En liten mengde smøreolje til veivakselen og stempelstangens lager blir presset gjennom stempelringene, selv når motoren er intakt. Så snart som oljen kommer inn i forbrenningskammeret, brennes den i løpet av den følgende driftssyklusen.

Du bør derfor spør bilforhandleren din hvor mye oljeforbruk som er normalt for bilen din. En grov referanseverdi er 50–250 ml per 1000 km. Du kan se oljeforbruket til bilen din ved å jevnlig sjekke oljenivået.

For å gjøre dette, må bilen være parkert på et flatt underlag og motoren skal være slått av i minst fem minutter. Hvis oljenivået nærmer seg eller faller under MIN-merket på peilepinnen for ren olje, bør du fylle på med ny olje og notere forbruket.

Oljetap eller oljeforbruk?

Merker du en konstant reduksjon av oljenivået i bilen din, kan dette ha to årsaker:

1. Oljeforbruk
2. Oljetap

OljeforbrukOljeforbruk er oljen som trenger inn i forbrenningskammeret og blir brent der. Et høyt oljeforbruk indikerer skade på motoren, noe som kan være dyrt å reparere.

oljetapVed oljetap forsvinner olje fra smøresyklusen. Årsaken er et rør som lekker, en ødelagt pakning til akselen eller en flat pakning som lekker.

Du kan sjekke dette ved å se under bilen. Er bunnen av motoren tilsmusset med olje, er det en oljelekkasje et sted. Skader av denne typen er vanligvis mye billigere enn å reparere et høyt oljeforbruk. Det er likevel viktig å ikke utsette en reparasjon. En motor som lekker olje utgjør en betydelig fare for miljøet og kan forårsake en heftig bot, hvis den blir oppdaget.

Hva kan gjøres med oljeforbruket?

Oljeforbruket bestemmes av et «tørt» tap av olje, dvs. fraværet av en lekkasje fra motoren og av en type blå eksos. Det er ikke lurt å fortsette å bruke bilen ved å kontinuerlig å fylle på oljenivået: Den brente oljen påvirker utslippsstyringen i systemet og forårsaker massiv skade i det.

I tillegg vil den første motorskaden spre seg til bilen bare «dør» på et tidspunkt, selv med et tilstrekkelig oljenivå. I stigende rekkefølge i henhold til alvorlighetsgraden av reparasjonen, er typiske årsaker til høyt oljeforbruk følgende:

– Feil justerte ventiler.
– Feil i ventilasjonen til veivhuset.
– Slitte ventilpakninger.
– Ødelagt toppakning.
– Slitte stempelringer.

Feil justerte ventiler

  • Motoren går vanligvis ikke ordentlig hvis ventilene ikke er justerte. I dette tilfelle kan man høre en «ringing». Skulle dette skje kan verkstedet reparere ventilene med et par enkle trinn.

Feil i ventilasjonen til veivhuset

  • Den hurtigroterende veivakselen genererer et høyt trykk i veivhuset. Blir ikke dette trykket fordelt, skyver den motoroljen forbi stempelringene og inn i forbrenningskammeret. Dette er grunnen til at motoren har et ventilasjonsanlegg. Dette er bare en enkel slange som fører fra veivhuset opp til motorens toppdeksel. Skulle derimot denne slangen tilstoppes eller bøyes av, kan det overflødige trykket bygge seg opp i veivhuset. En veivhusventilasjon kan vanligvis repareres raskt og billig.
Motorolje av topp kvalitet

Motorolje • Topp kvalitet

billig fra 21,49 kr

til butikken

Ventilpakninger

  • Ventilpakninger er små pakninger til akselen som er montert rundt ventilspindelen. De tetter ventiltoget fra forbrenningskammeret. Ventilpakninger er slitasjedeler. Det er ikke lett å skifte dem ut, dette skal gjennomføres på et verksted. Med det rette verktøyet kan reparasjonen gjennomføres relativt raskt. Lufttrykket føres inn i forbrenningskammeret via en spesialventil, en omformet tennplugg. Dette trykket holder ventilene på plass. Dermed kan pakningen til ventilspindel byttes ut, uten å fjerne sylindertoppen.

Ødelagt toppakning

  • Topplokkpakningen tetter motorens forbrenningskammer fra kjølevæskekretsen og smøremiddelkretsen. Skade på toppakningen skaper en forbindelse mellom disse kretsene eller utover. Et tydelig tegn på en skadet toppakning er derfor hvitt skum i oljekretsen eller svart olje i kjølevæsken. I dette tilfellet er den eneste løsningen å fjerne topplokket og skifte ut pakningen. Dette er en ganske komplisert sak, men er fortsatt en av de reparasjonene som kan oppstå i bilens levetid.

Bestill toppakning trygt
Slitte stempelringer

  • Sist men ikke minst, er slitte stempelringer det verste som kan skje ved et høyt oljeforbruk. Med denne typen skade, er det rett før motoren ødelegges. Dette kommer som et resultat av en fastbrenning i stempelet. Det er fremdeles mulig å skifte ut stempelringene. Det er derimot vanligvis ikke nok å reparere dem. Sylinderveggene skal også slipes på nytt og pusses for at sylindrene skal få full kompresjon igjen. Ved ødelagte stempelringer må derfor en fullstendig motorreparasjon gjennomføres. Etter denne gjennomgangen er motoren nesten som ny igjen.

Slik forhindres overdrevent oljeforbruk

Slik forhindres overdrevent oljeforbrukIstedenfor å gjøre noe når det allerede er for sent, kan du forlenge motorens levetid og forhindre et høyt oljeforbruk med enkle tiltak.

1. Følg skifteintervallene for smøreoljen og filteret, og bruk bare de anbefalte produktene.

høykvalitets MANN FILTER oljefiltre for biler

Oljefilter | MANN FILTER

fra kun 51,19 kr

Bestill nå

2. Ikke kjør med et for høyt eller et for lavt turtall. Utfør en oljeanalyse hvert annet år etter 100 000 km.

3. Få motoren renset profesjonelt hvert andre år. På denne måten kan du lett nå 200 000 eller til og med 300 000 km merket.

Foto: Roman Zaiets, Bjoern Wylezich, Nor Gal, dreamnikon, Denis Torkhov, Apple’s Eyes Studio, ARTPROXIMO, COZ, Mr.Music, hedgehog94 / shutterstock.com