Skifte ut et hjullager – Slik gjøres det

Skifte ut et hjullager – Slik gjøres det

Hjullager tilhører de sikkerhetsrelevante komponentene i et kjøretøy og sørger for lav friksjon når hjulene ruller. Hjullager utsettes for tunge laster ved hver kjøretur. Bortsett fra å levere rotasjonskraft, absorberer de kombinasjonen av kreftene fra kjøretøyets masse, akselerasjon og støt som opptrer. Konsekvensen er at hjullageret skades jevnlig og skal derfor skiftes ut.

Hjullageret: Dette er viktig for ethvert kjøretøy

Hjullageret: Dette er viktig for ethvert kjøretøyDa hjullager absorberer og avbalanserer enorme mengder av krefter, er de avgjørende for sikker kjøring. En feil i hjullageret kan svekke veisikkerheten til bilen innen kort tid og skal repareres så snart som mulig.

Når du oppdager tegn på et ødelagt hjullager skal du helst ikke kjøre bilen før det er reparert. Det er derfor viktig å finne de rette reservedelene raskt og foreta utskiftningen. Fortsetter du å kjøre, kan du pådra deg betydelig høyere kostnader, da også andre deler av bilen vil påvirkes.

Hjullager foran og bak made in Germany

Hjullager foran & bak

fra 20,97 kr made in Germany

bestill nå i nettbutikken

Ofte skades også hjulnavet og må skiftes ut. Dette øker reparasjonskostnadene betydelig.

Slik kan du finne skaden

Skade på hjullageretSkade på hjullageret er veldig lett å kjenne igjen. Du kan oppdage flere tegn når du kjører. Det finnes også et annet røpende tegn. Et skadet hjullager øker rullemotstanden betydelig, noe som forårsaker at drivstofforbruket til bilen øker mye. Skulle du derfor gå glipp av de andre tegnene, f.eks hvis radioen er for høy, bør du bli mistenksom om drivstofforbruket øker og sjekke hjullageret.

De viktigste tegnene på feil i hjullageret er oppført nedenfor:

1. En durende lyd kan høres når man runder hjørnet, avhengig av styringsvinkelen.
2. I bestemte hastighetsintervaller durer hjullageret tydelig.
3. Det er litt slark i dekket når det ristes for hånd.
4. Det berørte hjulet roterer med økt motstand og slipes på overflaten.
5. Jekk opp bilen. Det berørte hjulet er vanskelig å snu og lager mye bråk.
6. Slarken i lageret til hjulet kan oppdages når bilen er jekket opp.

Hjullagerets oppbygging

  • Hjullagerets oppbyggingEt hjullager er en av de mest utsatte delene på bilen. Den sitter rett på hjulnavet og sørger for at hjulene kan rulle fritt.
  • Videre absorberer hjullageret kreftene som direkte påvirker hjulene.
  • I dag brukes såkalte rullelager. Disse inkluderer kuleformede og sylinderformede rullelager.
  • De såkalte rulleelementene befinner seg mellom to ringer og holdes på plass av en holder.
  • Smøreolje mellom de enkelte komponentene sørger for lav rullemotstand. Ved slitasje eller skade i hjullageret vil denne smøringen vanligvis lekke.
  • Rullemotstanden øker betydelig og i verste tilfellet kan hjullageret overopphetes og blokkeres.

Dette er grunnen til at det er viktig å sjekke denne komponenten jevnlig og skifte den ut ved første tegn på slitasje.

Verksted eller gjøre det selv?

spesielt vanskelig å skifte ut hjullagreneNår det gjelder alle sikkerhetsrelevante bildeler, bør man stille seg spørsmålene: «Gjør man det selv?» eller «Blir det en verkstedreparasjon?».

Det bør bli sagt at det er ikke spesielt vanskelig å skifte ut hjullagrene. Har du jobbet på bilen din tidligere, bør du ikke ha problemer med å gjennomføre denne utskiftningen selv.

Du bør alltid ta kontakt med et verksted om du ikke har det nødvendige verktøyet eller om du ikke kan gjennomføre utskiftningen selv. SKF hjullager fra tysk produksjon

I de fleste tilfeller er utskiftningen på et verksted ferdig på 30 minutter, derfor vil regningen ikke være så høy. Du kan gjøre utskiftningen selv om det er mulig og om du vil det selv. Det er litt avhengig av utstyret i ditt eget verksted, men det skal ikke ta så mye tid.

Verktøyet du trenger for utskiftningen

spesialverktøy for utskiftningen av hjullageretDet trengs spesialverktøy for utskiftningen av hjullageret. Det er nesten umulig å skifte dem ut, uten disse. I tillegg til det vanlige verktøyet for bilreparasjon trenger du:

– Et sett med ringnøkler.
– En momentnøkkel.
– Mulighet til å jekke opp bilen.
– En spesiell hydraulisk pumpe for å fjerne hjullagrene fra hjulnavet.

Skifte ut hjullagrene trinn-for-trinn

Hjullagrene skal alltid byttes parvisHjullagrene skal alltid byttes parvis. Hjullager utsettes konstant for krefter samtidig på begge sider av akselen, og en feil er nok til å antyde at det er slitasje også på det andre hjullageret. Derfor skal alltid begge hjullagrene skiftes ut.

Skifte ut hjullagrene trinn-for-trinn1. Jekk opp bilen eller kjør den på en bilheis.
2. Fjern hjulene.
3. Fjern bremseskivene.
4. Sjekk det nå synlige hjullageret.
5. Bruk et spesielt verktøy eller en hydraulisk pumpe for å presse ut hjullageret fra festet.
6. Press det nye hjullageret inn på festet.
7. Monter bremseskivene.
8. Sett på hjulene.
9. Sjekk tomgangen på hjulene med de nye hjullagrene.
10. Kontroller at dekkene ruller jevnt.
11. Senk ned bilen igjen.

Feil du bør unngå når du bytter et hjullager

Feil du bør unngå når du bytter et hjullagerSelv om det går raskt å skifte ut et hjullager med det rette verktøyet, er det flere feil som må unngås.

Den mest vanlige er sannsynlig å bare skifte ut et hjullager. Først av alt kan du være sikker på at du må skifte ut det andre hjullageret innen svært kort tid. I tillegg vil en ensidig utskiftning føre til ubalanse. Ujevn slitasje påvirker hjullagrene og det nye hjullageret slites ut mye raskere. Det er derfor viktig å alltid skifte ut begge hjullagrene samtidig. Når du er i gang bør du sjekke bremseskivene også, og bytte dem ut om det er nødvendig.

Prisen på en ny komponent

Prisen på et hjullager kan variere betydelig avhengig av bilen og typen. Komponentene ligger som regel mellom 600 og 1800 kroner.

Kostnadene for utskiftningen på verkstedet kan også variere, avhengig av biltypen og tilstanden på hjullageret. Er lageret allerede blokkert, vil det være mye vanskeligere å fjerne den og utskiftningen vil også bli dyrere.

Det er også viktig hvilket sett av hjullagrene som må byttes ut. Hjullager på drivakselen er ofte vanskeligere å skifte ut og derfor også dyrere å reparere.

Foto: NONGASIMO, Mr_Mrs_Marcha, kvsan, banedeki, BELL KA PANG, Stason4ik, Conny Skogberg / shutterstock.com