Hjullager & hjullagersett til din bil
Hjullagersett For Top bilmerker
- Hjullagersett VW GOLF
- Hjullagersett MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Hjullager & hjullagersett BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- Hjullagersett AUDI A4
- Hjullagersett VW TRANSPORTER
- Hjullager & hjullagersett VW PASSAT
- VOLVO V70
- Hjullagersett AUDI A6
- Hjullagersett MITSUBISHI OUTLANDER
- Hjullager & hjullagersett TOYOTA AVENSIS
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Hjullagersett FIAT DUCATO
- Hjullagersett FORD MONDEO
- Hjullager & hjullagersett VW CADDY
- TOYOTA LAND CRUISER
- Hjullagersett SKODA OCTAVIA
- Hjullagersett TOYOTA RAV 4
- Hjullager & hjullagersett MERCEDES-BENZ VITO
- VOLVO XC70
Er Hjullager & hjullagersett defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Høy ytelse på et kritisk punkt: hjullager
Hjullageret er det ultimate koblingspunktet mellom hjul og driv. Den sørger for at hjulet roterer så fritt som mulig. Defekt hjullager forårsaker en bestemt lyd som gradvis blir høyere. Erstatningen er ikke så veldig enkel, men den kan gjøres på et hjemmeverksted dersom du har riktig verktøy. Det behøves betydelig mengder med styrke for å reparere denne delen.
Konstruksjonen på et hjullager
Hjullagerets funksjon er å holde rullemotstanden på hjulet så lavt som mulig. Rullemotstanden genererer friksjon og varme, noe som resulterer i raskere slitasje og høyere drivstofforbruk. Hjullagre er derfor vanligvis store kulelagre, plassert på to rader. Et hjullager har permanent smøring. På ikke-drevet hjul holdes smøringen på plass av et smørelokk. På drivhjul, vanligvis forhjulene, inneholdes smøringen til hjullageret i en gummihylse.
Plassering av hjullager
Hjullageret kan være plassert på forskjellige steder. På foraksel med driv, plasseres hjullageret bak støvdekselet i hjulet. På bakakselen er hjullageret ofte installert i trommelbremsen. I alle tilfeller må hjulnavet demonteres for å få tilgang til hjullageret.
Erstatning av hjullager
Styrespindelen festes på akselen med en stor, stram skrue, og det behøves en pneumatisk skrutrekker med en lang spake for å løsne den. Når skruen og låseringen (hvis den finnes) er løse, kan navet fjernes. Dette var den enkle delen. Den største utfordringen er å fjerne hjullageret fra navet, og presse det nye lageret inn. Til dette behøves et spesialverktøy: hydro-mekanisk trykk.
Ingen erstatning uten trykk
Det er veldig dårlig idé å banke hjullageret ut fra navet med hammer og meisel. Skader blir da hovedresultatet. Det er ikke mulig å trykke inn nytt lager uten trykk. Fjerning og installering av lager kan gjøres på et profesjonelt verksted for en relativt lav pris. Et verksted kan imidlertid ikke gi garanti for arbeidet og kvaliteten på lageret, dersom delene ikke ble kjøpt der. Når du trykker inn nye lagre, sørg for at monteringsretningen overholdes. Dessuten er det viktig å bruke riktig moment når hjulene monteres. For mye kan forårsake like mye skade som for lite.
Hva forårsaker feil på hjullager?
Et hjullager utsettes alltid for påkjenninger. Den roterer millioner av ganger under varierende, belastende omstendigheter og bærer flere tonn med vekt. Det er derfor et hjullager er en slitedel. Røff kjøring fremskynder aldringsprosessen mer enn en rolig kjørestil. I tillegg til naturlig aldring, er en defekt akselhette en vanlig årsak til at hjullageret blir slitt. Når fett lekker ut, blir ikke hjullageret tilstrekkelig smurt lengre. Gjennomtrengende saltvann og smuss fremskynder aldringsprosessen på hjullageret ytterligere.
Bare kvalitet betyr noe
Erstatning av hjullager er hardt og tungt arbeid, som krever bruk av spesialverktøy. Bare en førsteklasses reservedel fra kjente merkevarer er i stand til å takle de tunge kreftene på lang sikt. Du bør derfor aldri spare penger på hjullager. Selv om merkevarekomponenter koster litt mer, er betydelig lengre serviceintervall en tilstrekkelig grunn for å aldri bruke billige deler.