Bytte ut EGR-ventilen – Slik gjør du det!

Bytte ut EGR-ventilen – Slik gjør du det!

EGR-ventilen utfører en viktig oppgave i bilen. Vi vil vise deg hvordan du kan oppdage feil i EGR-ventilen, hvordan den byttes og hvilke utgifter du kan forvente.

En skadet ventil kan ikke lenger utføre sin oppgave. Dette kan ha en innflytelse på kraften i motoren og motorens levetid. Dette er grunnen til at du aldri skal ikke vente med å reparere EGR-ventilen.

Dette er oppgavene til EGR-ventilen

Dette er oppgavene til EGR-ventilenDiesel- og bensinmotorer genererer temperaturer i forbrenningen opptil 2500 grader.

Dette produserer nitrogenoksid, som er skadelig for miljøet, noe som må fjernes fra motoren. For å redusere andelen av nitrogenoksid som slippes løs i miljøet, rettes en del av eksosene inn i innsugningsmanifolden, ved hjelp av den såkalte eksos-gass-resirkulasjonen (EGR).

Dette resulterer i at temperaturen i forbrenningen senkes og dermed produseres det mindre nitrogenoksid.

EGR-ventilen mengden av eksos som føres tilbake til motorenI denne prosessen doserer EGR-ventilen mengden av eksos som føres tilbake til motoren. Hvis en EGR-ventil er skadet og kan ikke lenger utføre oppgaven sin, vil det dannes rester av sot rundt topplokket eller turboladeren, noe som reduserer levetiden deres betydelig.

Disse tegnene tyder på en skade

en skadet EGR-ventilDet er, i likhet med mange andre viktige komponenter i bilen, mange tegn som kan tyde på en skadet EGR-ventil.

Noen av disse tegnene kan også være tegn på andre skader. Hvis du legger merke til et slikt tegn, skal du også se etter andre tegn for å kunne isolere skaden lettere.

EGR-ventil tilgjengelig

EGR-ventil for din bil

tilgjengelig fra 155,22 kr

Kjøp online

Tegn på svikt i EGR-ventil er:

– Bilen kjører rykkete.
– Motorkraften reduseres.
– Det er knapt noe kraft når du kjører full gass.
– Motoren slår på nødmodusen ved belastning.
– Motorlampen lyser litt opp når du starter bilen eller av og til når du kjører.
Det kommer mye mørk røyk fra eksosrøret.
Drivstofforbruket økes betydelig.
– Det måles til tider et økt utslipp av nitrogenoksid når ekosutslippet sjekkes.

skal EGR-ventilen repareres eller skiftes ut så snart som muligOppstår noen av disse tegnene skal EGR-ventilen repareres eller skiftes ut så snart som mulig. Dette beskytter miljøet og bilen din.

Er EGR-ventilen en slitasjedel?

Er EGR-ventilen en slitasjedel?Det er ikke noe enkelt svar på dette spørsmålet. Egentlig bør svaret være nei, ettersom ventilen vanligvis ikke belastes. Det som derimot kan skje er at det samles sotpartikler fra eksosen, og de kan gradvis begrense EGR-ventilens funksjonalitet.

Derfor kan det sies at en EGR-ventil tross alt er en slitasjedel, og avhengig av kjørestil og kilometerstand, bør den byttes ut eller rengjøres en eller flere ganger i løpet av bilens levetid.

Skifte ut ERGen selv eller få den byttet ut?

Skifte ut ERGen selv eller få den byttet ut?I utgangspunktet er det ikke noe problem å skifte ut EGR-ventilen selv. Det kan gjennomføres uten spesialverktøy eller omfattende erfaring. Merk deg at dette bare gjelder for selve utskiftningen.

Rengjøring og det å sette inn den rengjorte ventilen skal bare utføres av et verksted. Feil rengjøring kan mye raskere føre til ytterligere skade, som senker funksjonaliteten til EGR-ventilen.

Videre har et verksted det riktige verktøyet som trengs for å kunne teste komponentens funksjonalitet. Dette er noe som ufaglærte vanligvis ikke kan gjøre. Den enkle utskiftingen av reservedelen er på en annen side ikke noe problem for folk flest. Til gjengjeld finnes det alltid unntak.

På noen bilmodeller, må halve motoren tas fra hverandre for å kunne bytte den ut. I tillegg finnes det noen biler, hvor EGR-ventilen etterpå må programmeres på nytt med et diagnoseapparat. Er dette tilfellet, kan det være bedre å oppsøke et verksted, da de har alle de nødvendige hjelpemidlene og verktøyene.

Bytte ut EGR-ventilen – Trinn for trinn

Bytte ut EGR-ventilen – Trinn for trinn– EGR-ventilen er som regel plassert i den øvre delen av motorblokken, direkte foran innsugningsmanifolden. Formen til EGR-ventilen er nesten lik i alle typer biler, så det skal være lett for deg å finne den.
– Ta av motordekselet, om det finnes.
– Er ventilen lett tilgjengelig, kan du fjerne den raskt.
– Koble fra alle kablene til EGR-ventilen.
– Pass på å fjerne pakningene også.
– Løs de to til åtte skruene som holder EGR-ventilen på plass.
– Monter reservedelen og fikser den med skruene.
– Koble til kablene og pakningene igjen.
– Sett alle komponentene tilbake igjen og start motoren.
– Motoren skal nå gå mye jevnere.

Sjekk dette når du skifter ut EGR-ventilen

Sjekk dette når du skifter ut EGR-ventilen– Vær ikke bare oppmerksom på ventilen, men også på kablene og pakningene. Ødelagte pakninger og sotete kabler skal også skiftes ut om det er nødvendig.
– Før utskiftingen bør du ta et bilde av EGR-ventilen med alle de tilkoblede kablene. Dette vil senere gjøre det lettere identifisere dem når du setter de i sammen igjen.
– Er EGR-ventilen vanskelig å nå og det er komplisert å fjerne og montere den, bør du overlate reparasjonen til et verksted. På denne måten unngår du dyre monteringsfeil.

Motordeler nettbutikk

Dette er kostnadene som skal vurderes

Prisene for en EGR-ventil er avhengig av bilprodusenten og den spesielle modellen, prisene ligger mellom 900 kroner og 4200 kroner. Må kablene eller de tilhørende pakningene også skiftes ut, kan du regne med en ekstra 600–1800 kroner. Utføres reparasjonen av et verksted, vil de ta mellom 1800 kroner og 9600 kroner for reparasjonen og reservedelen, avhengig av arbeidstiden. Selv på et verksted tar fjerning, montering og inspeksjon av EGR-ventilen mellom en til tre arbeidstimer. Du kan redusere prisen litt med å kjøpe en ny EGR-ventil selv. De fleste bilverksteder tar høyere priser for reservedeler enn det åpne markedet.

Foto: Maksim Vivtsaruk, BLKstudio, Elena Verkhoturova, Minerva Studio, Kwangmoozaa, Standret, YAKOBCHUK VIACHESLAV, Marco Foresti, ilmarinfoto, Mai_justrace, Alraun, Aigars Reinholds / shutterstock.com