Når bilen svinger fra venstre til høyre – hvordan skifte støtdempere og fjærer!

Når bilen svinger fra venstre til høyre - hvordan skifte støtdempere og fjærer!

Støtdempere slites sakte. Du merker ikke noe på lenge at kvaliteten på kjøringen gradvis forverres. Før eller senere kommer det øyeblikket at du ikke lengre kan overse den slarkete styringen: et tydelig signal på slitte støtdempere. Ikke bare er dette ubehagelig, men også farlig. I denne artikkelen kan du lese alt du trenger å vite om å bytte støtdempere.

Konstruksjonen og funksjonen til støtdemperen

Konstruksjonen og funksjonen til støtdemperenEn støtdemper absorberer hjulets bevegelse når du kjører over humper, og overfører dem til karosseriet på en dempet og forsinket måte. Det gjør kjøringen mer behagelig, samt tryggere. Bilen opprettholder banen og trekker ikke mot siden under kjøring.

Nå til dags er det vanskelig å forestille seg hvor ubehagelig transport måtte være da vi brukte kjerrer. Ikke bare var gatene alt annet enn rette og jevne som de er nå. Kjøretøyene var utstyrt med svært uutviklet hjuloppheng. Den fantastiske konstruksjonen med lærstropper og bladfjær var tilbøyelige til å gjøre deg sjøsyk, heller enn komfortabel. Tradisjonelle løsninger for å bedre komforten var uansett ikke egnet for biler. Et behov for nye, mer kompakte løsninger ble utviklet. I tillegg var de spesielt tilpasset det faktum at bilene gradvis ble raskere.
støtdempere bladfjærenI utgangspunktet ble bladfjæren fortsatt brukt. De er billige og enkle i produksjon, samt svært pålitelige. Derfor finnes de fortsatt på bakakselen til kommersielle varebiler. Snart ble de komplettert med støtdempere med oljetrykk som kunne absorbere mindre støt.
støtdempere spiralfjærMed introduksjonen av spiralfjær, ble fjærbein så kompakt som nødvendig for moderne kjøretøy. Støtdempere med oljetrykk brukes bare brukes av og til nå til dags. Det er hovedsakelig forgaffelen på motorsykler som fortsatt utstyres med denne løsningen for demping.
støtdempere med gasstrykkNå til dags er støtdempere med gasstrykk standard for biler. Fordelen med dem er demping med fremragende ytelse. Ulempen er det faktum at de er en typisk slitedel og trenger regelmessig utskiftning. Støtdempere med gasstrykk kan ikke repareres.

Identifisere en defekt støtdemper

En defekt støtdemper har mistet sin dempende effekt. Bilen dempes nå bare av spiralfjærene. Dersom en bremse-manøver får bilen til “stupe” og sprette kraftig tilbake, finnes det praktisk talt ingen demping. Dette kan også testes på en stillestående bil: simpelthen trykk den ned ved hvert hjørne og se hva som skjer: Støtdemperen er ødelagt, hvis bilen spretter tilbake gjentatte ganger.

Støtdemper diskounter

Støtdemper foran- og bakaksel Diskounter

tilgjengelig fra kun 110,93 kr

til butikken

Videre indikasjon er en klukkende lyd eller lekkende olje fra demperen. Skrangling under kjøring er et tegn på defekt fjærbeinslager. For å bytte den må støtdemperne demonteres, og de bør skiftes i denne anledningen.

Forsiktig, dødelig fare!

Støtdemperen er integrert i spolen på forakselen. Spiralfjæren må komprimeres for å bytte den, noe som fører til svært høy spenning. Ukontrollert dekomprimering av spiralfjæren kan forårsake livstruende skader.

ALDRI bytt støtdempere uten egnet verktøy! Fjærspenner er tilgjengelig på spesialbutikk for bare noen få kroner. De garanterer komfortabel og sikker håndtering. Ethvert forsøk med kabler eller spennstropper utgjør stor sikkerhetsrisiko!

Ansvarsfraskrivelse

Denne artikkelen er en generell beskrivelse av hvordan du bytter støtdempere i en bil! Den er på ingen måte en bruksanvisning eller arbeidsinstruks. Vi konstaterer tydelig at disse reparasjonene er arbeid for profesjonelle. Vi avviser uttrykkelig noe form for ansvar for skader som oppstår fra å imitere trinnene og handlingene som står beskrevet i artikkelen.

Bytte støtdempere på bakaksel

Bytte støtdempere på bakakselDet er relativt enkelt å bytte støtdempere på bakakselen. Fjær og enheten med demping installeres ofte separat. Bilen bør jekkes opp tilstrekkelig til at det ikke finnes noe trykk på bakakselen, dvs. at hjulene henger fritt. Fjern hjulene for å skru løs støtdempere. Denne prosedyren bør kun følges hvis det ikke er montert fjærbein på bakakselen som en enhet.

Bytte støtdempere på foraksel

Bytte støtdempere på forakselForakselen utstyres generelt sett med fjærbein, hvor enheten for demping integreres med spiralfjæren. Det er noe mer komplisert å fjerne dem.

1. Jekke opp bilen

Jekke opp bilenFør du jekker opp: Løsne hjulmutrene

Bilen bør være i sikker stilling for å jobbe trygt. Spesielle sikkerhetsstøtter er best egnet. Treblokker, murstein eller en enkel hydraulisk jekk utgjør stor risiko for ulykker. Bruk alltid passende verktøy.

Bilen bør alltid være heises opp på medfølgende kontaktpunkter. Jekker som er plassert feil kan forårsake alvorlige skader på karosseriet.

2. Demonter hjulene

Demonter hjuleneHjulmutrene må løsnes før du jekker opp. Nå er de enklere å skru løs.

3. Koble støtdemperen fra hjulet

Koble støtdemperen fra hjuletStøtdemperen er montert på hjulopphenget med to bolter. Hvis de sitter for stramt, kan litt penetrerende olje (f.eks. WD-40) være til hjelp.

4. Koble fra tilkoblede komponenter

Koble fra tilkoblede komponenterBremseslange, kabelen til slitasjeindikator og ABS-sensor kobles fra og settes til siden med kabelstrips. Bremsecaliperen kan skrus løs og henges til siden for ikke å skille bremsekretsen. Dette forenkler demonteringen av støtdemperen betydelig.
Det øverste festepunktet på koblingsstangen skrus også løs, samt styrespindelen. Nå kan bremseskivene foldes sidelengs og støtdemperen henger fritt.

5. Koble fra fjærbeinslager

Koble fra fjærbeinslagerStøtdemperen er nå koblet til karosseriet via fjærbeinslageret. Dekslene fjernes med åpent panser, noe som gjør det mulig å skru løs boltene fra undersiden.

6. Forny hjulopphenget

Forny hjulopphengetHvis du ikke har de riktige verktøyene til å klemme fast fjærbeinet, kan hele komponenten kan erstattes. Spiralfjær er også utsatt for slitasje. Et komplett fjærbein med spiralfjær og støtdemper er betydelig mye enklere å erstatte. I tillegg blir tilstanden på hjulopphenget så god som ny.Fjæringsfjærer i førsteklasses kvalitet til topppriserHvis spolen kan brukes videre og bare støtdemperen bør skiftes, må fjærbeinet demonteres.

Du får tilgang til støtdemperen ved å klemme sammen fjæren. Fjærskivene skrus løs og demperen kan trekkes ut. Riktig installasjonsretning markeres med en pil.

VIKTIG: Du bør ikke bruke slagverktøy til å montere den nye støtdemperen, ettersom pakningsringen kan løsne. Hvis dette ikke oppdages, kan fjærbeinet desintegrere under kjøring, og potensielt forårsake en farlig situasjon.

Å bytte støtdemper innebærer å bytte fjærbeinslager.

7. Ytterligere reparasjoner

Alt monteres i motsatt rekkefølge.

Nå bør støtdemperen på den andre siden også byttes. Prinsipielt skal alle deler på forakselen alltid byttes parvis. Dette gjelder for bremser, styrespindel, kuleledd og styrestag. Alle disse komponentene må uansett demonteres eller fjernes for å bytte støtdemperen, og derfor bør du sjekkes grundig før de monteres igjen. Dersom komponentene nærmer seg slitasjegrensen, er dette en utmerket anledning for forebyggende erstatning.

For all del, ta en titt på indre og ytre fôringer på akselen. Hvis de har revnet eller er porøse, må disse også byttes. Det gjelder særlig hvis det lekker olje. Det betyr litt mer arbeid. På en annen side, så har du nå en helt ny foraksel til en liten pris.Drivknutemansjett fra forskjellige produsenter - bestil nå Å bytte støtdemper er et inngrep i aksel-geometrien til styreakselen. Derfor bør bilen tas med til et verksted etter reparasjonen for å måle banen. Ellers kan evnen til å kjøre rett fram være svekket, noe som forårsaker ujevn slitasje på fordekk.

Nye støtdempere tilbyr komfort og sikkerhet

Nye støtdempere tilbyr komfort og sikkerhet

Full sikkerhet under kjøring gjenopprettes med nylig byttet støtdempere. Det blir enklere å holde bilen under kontroll og den blir mye mer behagelig å kjøre. Den holder banen sin bedre og trekker ikke mot siden lengre. Dette oppdages umiddelbart etter installasjon av nye dempere. Å holde et øye med demperne er derfor et fornuftig tiltak. En sjekk hver 30 000-50 000 km. kan beskytte deg mot ubehagelige overraskelser.

Foto: wavebreakmedia, Babich Alexander, Viktor Chursin, mhlam, (Rvector), BACHTUB DMITRII, AppleDK, Timofeev Vladimir, Etaphop photo, Roman Samborskyi, chanonnat srisura, Jimmy Yan, Vereshchagin Dmitry / shutterstock.com